Za prvé dni ju navštívilo desať tisíc zákazníkov.
Najväčšie slovenské kníhkupectvo otvorilo po mesiacoch príprav svoje prvé české kamenné kníhkupectvo v brnenskom obchodnom centre Velký Špalíček.
Kníhkaviareň Martinus
Martinus je najpopulárnejšie kníhkupectvo a päťnásobná najobľúbenejšia značka roka na Slovensku podľa prieskumu KPMG. V Česku pôsobí prostredníctvom internetového kníhkupectva Martinus.cz od roku 2012. Po 10 rokoch úspešného etablovania prišlo na rad prvé kamenné kníhkupectvo – a vôbec nie hocijaké. Súčasťou knižného raja je totiž aj kaviareň, integrovaná priamo do priestoru kníhkupectva. Toto unikátne spojenie má v Martinuse pomenovanie kníhkaviareň.
Tisíce nadšených zákazníkov
Po utorkovej otváracej párty pre osobnosti z knižného sveta sa v stredu 15. novembra o 9:00 otvorili brány kníhkupectva aj pre verejnosť. „Už pred deviatou tu čakali desiatky ľudí a plno sme mali v podstate celý deň. Všetko vyvrcholilo večer, keď sme u nás privítali spisovateľky Alenu Mornštajnovú a Petru Klabouchovú. Spoločnú besedu si v priestoroch kaviarne užili stovky knihomoľov a knihomoliek,“ hovorí Dušan Murčo, ktorý má v Martinuse na starosti rast.
Kaviareň ocenila i samotná Alena Mornštajnová: „Páči sa mi, keď je v kníhkupectve sedačka, kam si môžem sadnúť, prelistovať si knihu a dať si k tomu napríklad šálku kávy. Ak by som bola z Brna, určite tu trávim veľa času.“
Za prvých 5 dní kníhkaviareň navštívilo viac ako desať tisíc zákazníkov. „Ľudia sú nadšení. Doslova sa nás pýtajú, či si tu môžu posedieť a čítať si. Presne takto sme si to predstavovali – ako kníhkupectvo, z ktorého ľudia nebudú chcieť odísť. Čaká nás veľa práce, aby sme latku udržali vysoko, ale rozhodne je to skvelý pocit, chodiť medzi zákazníkov a počúvať, čo všetko sa im v kníhkupectve páči. Dodáva to veľa energie aj tímu, ktorý na kníhkaviarni mesiace pracoval, a teraz jeho členov čaká najnáročnejšia sezóna zo všetkých – tá vianočná,“ dodáva Murčo.
Vybrať tím nebolo vôbec jednoduché, ale skôr z tej opačnej strany. V časoch, keď je v oblasti retailu problém nájsť šikovných ľudí, do Martinusu sa spolu na všetky pozície v Brne hlásilo viac ako 800 ľudí. V kníhkaviarenskom tíme brnenského Martinusu pracuje takmer
40 ľudí. „Myslím, že tento tím sa podarilo zložiť naozaj výborne. Naplniť ich očakávania je teraz pre nás záväzkom,“ hodnotí Murčo.
Keď je nákup kníh zážitkom
„Na začiatku som tímu povedal, že nechceme byť najväčšie, ale chceme byť najlepšie kníhkupectvo v Brne. Aby boli zákazníci nadšení a radi sa k nám vracali,“ hovorí CEO Martinusu Michal Meško. Spojenie kávy, kníh a koláčov nie je to jediné, čo zákazníkov do
Martinusu priláka. Nové kníhkupectvo sa rozprestiera na dvoch podlažiach, kde knihomoli a knihomoľky z blízkeho i ďalekého okolia nájdu obrovský výber knižných titulov, coworkingový priestor pre prácu a na zašitie sa s knihou, besedy s domácimi i zahraničnými
autormi a autorkami a množstvo ďalších vychytávok vrátane špecializovanej detskej alebo zahraničnej sekcie. „Na anglické knihy sme sa chceli zamerať. Vieme aj z e-shopu, že ich naša cieľová skupina v Martinuse hľadá.
Už prvé dni predajov nám dávajú za pravdu a anglické tituly tvoria významnú časť predaných knižiek,“ dopĺňa Michal Meško.
Martinus do Brna priniesol aj vybranú ponuku kníh v slovenskom jazyku a – samozrejme – kníhkaviareň funguje aj ako miesto pre pohodlný osobný odber internetových objednávok. Koláče a torty do kaviarne dodáva Dezertina, miestna zákusková hviezda, a výberovú kávu pripravujú baristi z dvoch rôznych mlynčekov. „V Brne je silná kaviarenská scéna a my tu nechceme byť iba do počtu. Dávame si na tom záležať, hoci ešte chvíľu potrvá, kým všetko do seba zapadne tak, ako má. Sme nadšení, že vyšla spolupráca s Dezertinou, ktorá sa v Brne teší dlhodobej obľube.“
Ktoré mesto bude ďalšie?
Martinus sa v roku 2021 stal lídrom v predaji kníh na Slovensku. Spoločnosť predpokladá, že tento rok porastie na českom trhu o viac ako polovicu a spoločné tržby slovenského a českého Martinusu za rok 2023 prekonajú hranicu 50 miliónov eur. „Od začiatku sa netajíme tým, že v Česku budujeme dlhodobý projekt. Brno je prvá lastovička kamenných kníhkupectiev, ale stále z toho máme rešpekt a stojíme nohami pevne na zemi. Momentálne sa sústredíme na to, aby sme čo najlepšie rozbehli Brno, pretože na tom závisí, kedy a či vôbec sa pustíme do ďalších miest,“ uzatvára Michal Meško