ONLINE MAGAZIN

KÅNKEN ART

Nezvyčajne odolný dizajn

Kånken bol po prvýkrát vytvorený v roku 1978 s cieľom zabrániť problémom s chrbtom, ktoré sa stále viac objavovali medzi školou povinnými deťmi vo Švédsku. Jeho rozmery určili školské dosky veľkosti A4. Odvtedy popularita batohu Kånken neustále rástla a momentálne ho využívajú deti aj dospelí na celom svete.

Nadčasový dizajn batohu vytvorený z odolnej a nepremokavej tkaniny Vinylon F nikdy nevyšiel z módy. Jeho rovné línie majú navyše výhodu aj z hľadiska udržateľnosti: keď sa časti so vzormi odstránia z tkaniny, nezostáva skoro žiadny odpad. Ramenné popruhy sú vyrobené z jediného dlhého kusa popruhu zapracovaného do zadnej rúčky.

Detail, ktorý taktiež prispieva k lepšej udržateľnosti. Navyše, jeho dizajn bol uznaný ako umelecké dielo. V roku 2016 uznala Švédska spoločnosť pre umenie a dizajn, Svensk Form, Kånken ako úžitkové umenie – porovnateľné s hudbou, filmom a literárnymi dielami – odvolávajúc sa na jeho rozpoznateľný decentný dizajn a vysokú úroveň funkčnosti.

Dnes je Kånken dostupný vo viac farbách, veľkostiach a modeloch ako kedykoľvek predtým a je známy svojou schopnosťou stať sa milovaným a osobným spoločníkom v každodennom živote. Rozsiahla komunita jeho majiteľov v ňom nosí všetko – od odvážnych plánov do budúcnosti až po obyčajné boxy s desiatou, a do veľkej miery si svoj Kånken zosobňuje nálepkami, odznakmi, textilnými nálepkami a dokonca aj výšivkami – fotografuje si ho, kreslí ho a svojuvynachádzavosť zdieľa s celým svetom.

Ako poctu kreativite a oddanosti, ktoré tento pozoruhodný batoh vzbudzuje, predstavuje Fjällräven špeciálnu edíciu Kånken Art pre jar a leto 2019.

Kånken Art

Kånken – svetoznámy svojím ikonickým dizajnom a nekompromisnou funkčnosťou už od roku 1978 – sa znova zapíše do histórie. Inovatívna spolupráca s dvomi švédskymi umelcami priniesla výnimočný výsledok: Kånken Art. Každý batoh predstavuje výbuch kreativity. A každý z nich vracia malý kúsok prírode prostredníctvom iniciatívy Arctic Fox. Tieto dva dizajny špeciálnej edície oslavujú inšpirujúcu diverzitu, ktorá je prítomná v prírode aj v nás ľuďoch.

Švédski umelci vytvárajú dve špeciálne edície batohov Kånken Backpacks

Potom, ako značku Kånken pred niekoľkými rokmi oficiálne označili za remeselné umenie Svensk Form, si spoločnosť Fjällräven pomyslela, že je najvyšší čas osláviť tento úspech štýlovo.

Robí to spustením dvoch špeciálnych batohov Kånken. Švédski umelci Cecilia Heikkilä a Erik Olovsson boli poverení navrhnúť jedinečné potlače, ktoré predstavujú ich osobné spojenie s prírodou v kombinácii s nádychom Kånkenovskej hravosti.
Kånken sa zrodil v roku 1978 ako praktické riešenie naliehavého problému. Problémy s chrbtom sa šírili po celom Švédsku, a to nielen medzi dospelými, ale aj deťmi.

Znepokojený zakladateľ spoločnosti Fjällräven Åke Nordin sa teda rozhodol nájsť riešenie. A tým bol Kånken. Jednoduchý batoh s priestorom pre dve spojivá A4 a puzdro na ceruzky, v ktorých sa jednoduchšie a pohodlnejšie nosilo školské vybavenie.
V priebehu rokov sa Kånken stal farebnejším (teraz existuje viac ako 50 farebných kombinácií) a pestrejším. Vyrábal sa v rozličných rozmeroch a materiáloch (vrátane Re-Kånken, ktorý je vyrobený z recyklovaného plastu z fliaš); ale základný tvar a ľahká jednoduchosť sa nezmenili. To mu spolu s jeho históriou pomohlo odraziť sa k celosvetovému úspechu. Teraz je to viac než len batoh. Je rozšírením osobnosti nositeľa. Je fotografovaný, graficky stvárnený v umení a používaný ako štýlový doplnok. Keď mu bola Švédskou spoločnosťou remesiel a dizajnu Svensk Form udelená ochranná známka umeleckého diela ako súčasti švédskej kultúrnej histórie, spoločnosť Fjällräven si pomyslela, že by bolo prirodzené vyhlásiť súťaž na sociálnych sieťach a vyzvať tých, ktorí nosia batoh Kånken, aby sa podelili o svoje Kånken umenie.

„Boli sme nadšení výsledkami,“ hovorí Sarah Benton, manažérka pre médiá spoločnosti Fjällräven.

„Nielen, že úroveň stvárnenia presiahla naše očakávania, ale tiež sme u ľudí videli vášeň pre batohy Kånken.“ To je, spolu s označením za umelecké dielo Svensk Form, dôvod, prečo spoločnosť Fjällräven poveril Erika a Ceciliu, aby vyrobili umelecké potlače Kånken. Okrem toho, jedno percento výnosov z predaja tohto špeciálneho vydania batohov Kånken sa použije na financovanie novej iniciatívy spoločnosti Fjällräven Arctic Fox, ktorý bude podporovať projekty, ktoré ochraňujú a zachovávajú flóru, faunu a život v prírode.


Cecilia Heikkilä

Cecilia Heikkilä je grafická dizajnérka, ktorá okrem iného píše a ilustruje detské knihy. Príroda a zvieratá sú synonymom jej práce a jej dizajn „Fable“ je ovplyvňovaný prevažne severskou prírodou. „Pre mňa sú lesy a príroda miestom pre nepredvídateľnosť a náhodu. Sú rovnako nebezpečné, ako aj krásne.

Verím však, že čím viac sa priblížime k prírode, tým viac ju budeme chcieť chrániť. To je to, čo inšpirovalo môj vzor pre Kånken Art,“ hovorí Cecilia. „Keď ma spoločnosť Fjällräven požiadala o spoluprácu, okamžite som povedala áno. Cieľ Iniciatívy Arctic Fox leží tak blízko môjmu srdcu.

Okrem toho som vždy milovala značku Fjällräven, takže som hrdá a šťastná, že prispievam.

 


Erik Olovsson

„Erik Olovsson je tiež dizajnér pracujúci v oblasti výrobkov, nábytku a grafického dizajnu. Vedie vlastné štúdio v Štokholme, ktorého cieľom je mať intuitívne a experimentálne východisko pre svoje projekty.

„Značka Kånken bola vždy blízko, keď som vyrastal a je hlboko zakorenená v mojom detstve. Takže práca na tomto projekte bola zaujímavou výzvou,“ hovorí Erik. „Mám veľa spomienok na hory s rodinou, keď som bol malý. Možnosť zažiť zmenu krajiny a neustále sa meniace počasie, ktoré pred nami vytváralo nové scenérie, bola pre mňa niečo veľkolepé a zmysluplné. Môj Kånken Art je abstraktný spôsob, ako opísať vrstvy prírody spojené s mojimi vlastnými spomienkami na hory.“

„Kånken už roky používajú mnohí naši fanúšikovia ako plátno,“ vysvetľuje Henrik Andersson, vedúci inovácie a dizajnu v spoločnosti Fjällräven. „Na základe tejto inšpirácie sme sa rozhodli uviesť edíciu Kånken s originálnym umeleckým dielom z niektorých našich obľúbených kreatív. Dodáva pekný výraz batohom Kånken a sme šťastní, že ich spájame s iniciatívou Arctic Fox.“

Kånken Art Laptop / Kånken Art / Kånken Art Mini

Keď pozvete umelcov, aby vyjadrili svoj vzťah k prírode s použitím batohu Kånken ako plátna, dostanete Kånken Art. Tento rok s hrdosťou predstavujeme Erika Olovssona a Ceciliu Heikkilä, dvoch fantastických mladých tvorcov, ktorí majú svoj vlastný jedinečný prejav. Erikovo Summer/Spring Landscape a Ceciliino Blue/Green Fable sú dva krásne nové prírastky do rodiny Kånken. Tieto špeciálne edície Kånken sú tiež zapojené do iniciatívy Arctic Fox.

Kanken Art bude od 15. Marca 2019 dostupný v predajniach po celom svete. Pre tých, ktorí sa nemôžu dočkať a nechcú na svoj Kanken Art čakať až do marca, máme dobré správy – predajne značky Fjällräven, ich e-shop a taktiež Trekland a Slowatch budú mať batohy exkluzívne od 15. Februára, t.j. mesiac pred oficiálnym uvedením na trh.

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie Náš tip outdoor Príroda

„The Big Five“ – päť najkrajších diaľkových turistických chodníkov na slnečnej strane rakúskych Álp

V Korutánsku na slnečnom juhu Rakúska už na vás čakajú diaľkové turistické trasy v jedinečnej krajine, ktorú tvoria hory a kopce rôznych výšok. V ich bezprostrednej  blízkosti sa nachádzajú teplé jazerá na kúpanie. K piatim pozoruhodným diaľkovým turistickým chodníkom v Korutánsku patria Alpe-Adria-Trail (750 km), Nockberge Trail (128 km), Karnischer Höhenweg (150 km), Tauernhöhenweg (60 […]

Čítať ďalej
Cestovanie Gastronómia Náš tip Nezaradené outdoor Príroda Radíme Vám Šport Zdravie

Turistika na južnej strane Álp

Korutánsko má pre vás pripravené nespočetné množstvo turistických trás v jedinečnej vysokohorskej krajine vo všetkých nadmorských výškach. V bezprostrednej blízkosti sa často nachádzajú jazerá na kúpanie s príjemne teplou vodou. Okrem niekoľkodňových panoramatických diaľkových turistických trás tu na vás čakajú aj ľahšie turistické túry pre malých i veľkých, ktoré sa často dajú spojiť s výletom […]

Čítať ďalej
outdoor Radíme Vám Šport Technika

Pre Slovákov a Slovenky stále rozhoduje cena oproti kvalite, platí to aj pri výbere bicykla a elektrobicykla

Viac než 16 % opýtaných Slovákov a Sloveniek zvažuje v roku 2024 kúpiť bicykel alebo elektrobicykel sebe alebo rodinnému príslušníkovi. Najdôležitejšie kritéria pri výbere predajcu bicyklov sú pre zákazníkov ceny bicyklov a elektrobicyklov, kvalita servisu a opráv a tiež odbornosť a ochota personálu. Vyplýva to z prieskumu, ktorý Neuropea realizovala v spolupráci s CreditCall pre spoločnosť Kaktus Bike. Prieskum bol realizovaný v dňoch od 9.2.2024 […]

Čítať ďalej