Rozmanitosť regiónu Horehronie, stále živé tradície, jedinečnosť ľudových zvykov, zlaté ruky remeselníkov. Horehronie je plné zachovalých tradícií, ktoré vďaka remeselníkom, producentom, či poskytovateľom kvalitných služieb môžu spoznávať ďalšie generácie domácich obyvateľov a návštevníkov regiónu. Hlbokú úctu im zložili na slávnostnom odovzdávaní prvých certifikátov regionálneho produktu Horehronie, ktorý zároveň uviedli po prvý raz do života.
V utorok 4. júna si slávnostne prevzali certifikáty regionálneho produktu HOREHRONIE prví záujemcovia, ktorí o značku regionálneho produktu požiadali. Certifikačnou komisiou bolo hodnotených celkom 17 žiadostí. Na základe splnených kritérií bola udelená regionálna značka pre 16 produktov či služieb, ktoré sa budú môcť prezentovať značkou regionálny produkt Horehronie. REGIÓN HOREHRONIE, je vôbec prvou oblastnou organizáciou na Slovensku, ktorá sa stala koordinátorom regionálnej značky. Na jej tvorbe pracovala spolu s Rozvojovou agentúrou Banskobystrického kraja, miestnymi akčnými skupinami a mestom Breznom.
Slávnostné odovzdávanie certifikátov prebehlo v priestoroch synagógy v Brezne, kde sa predstavili okrem prvých držiteľov regionálneho produktu HOREHRONIE aj nový pripravovaný projekt Horehronská kuchárka, publikácia, v ktorej sa objavia známe ale aj menej známe tradičné recepty pravých gazdín z regiónu Horehronie, ktoré sa kedysi varili. Vybrané recepty z Horehronskej kuchárky z viacerých obcí regiónu mohli hostia ochutnať i počas slávnostného odovzdávania certifikátov. Nechýbali jedlá ako Bôb s kapustou z Lomu nad Rimavicou, Čipkárskô z Brusna, Bryndzová polievka z Beňuša, Guľky s mäsom z Heľpy, Valaštianske krumple z Valaskej či Legendárne buchty zo Zbojskej. Aj takouto formou predstavili organizátori ako to na Horehroní v minulosti vyzeralo a hlavne chutilo. Atmosféru počas celého večera dotvorili silné hlasy horehronských žien a mužov, či originálna hra na zvoncoch, fujare a iných ľudových nástrojoch.
„Sme veľmi radi, že aj v regióne Horehronie vzniklo označenie regionálny produkt, ktorým sa naši remeselníci, výrobcovia, hoteliéri či podnikatelia môžu prezentovať a tým zaručovať kvalitu nielen predávaných remeselných či potravinových výrobkov ale aj poskytovaných ubytovacích, stravovacích či doplnkových služieb v cestovnom ruchu,“ povedal Ing. Ľuboš Ďurinďák, predseda Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGIÓN HOREHRONIE.
Značka Regionálny produkt Horehronie je značka kvality, ktorá sa bude používať na označenie výrobkov, produktov a služieb s pôvodom v regióne Horehronie. O regionálnu značku môžu záujemcovia žiadať v štyroch rôznych skupinách ubytovacie a stravovacie služby, poľnohospodárske a potravinárske produkty, remeselné výrobky a doplnkové služby v stanovených termínoch na základe výzvy koordinátora regionálneho produktu HOREHRONIE, ktorým je oblastná organizácia cestovného ruchu REGIÓN HOREHRONIE.
,,Cieľom značky je podporiť kvalitné regionálne produkty a služby, ktoré reprezentujú región Horehronie, tradície, ľudí, kultúrne a prírodné dedičstvo a tiež produkty a služby, ktoré dotvárajú zážitok návštevníka a prehlbujú jeho záujem o región.“ doplnila Ing. Petra Ridzoňová Hlásniková, výkonná riaditeľka oblastnej organizácie cestovného ruchu REGIÓN HOREHRONIE.
Značku regionálneho produktu Horehronie symbolizuje zvonček. Predstavuje tradície ovčiarstva a ešte stále živú valašskú kultúru i bohatstvo remesiel na Horehroní. Zvonček tancuje…tak ako ľud na Horehroní, ktorý svojim silným hlasom na známosť o sebe dáva. Folklórna čipka zdobí stenu zvončeka ako kroje či kožúšky svojho pána a keramika chyžu svojej gazdinej. Tradíciami živé Horehronie chráni naše kultúrne dedičstvo tak ako aj naše zelené lúky, pasienky, chotáre a majestátne hory.