Mali sme príležitosť jazdiť ikonické mestské SUV s veľkým potenciálom – Hyundai Tucson. Vo variante výbavy Style, s pohonom predných kolies a naftovým motorom o objeme 1,7 litra sa zdá byť jedným z najpraktickejších SUV na našom trhu. Boduje predovšetkým skvelou manévrovateľnosťou, praktickým interiérom s priestorovo veľkorysým batožiovým priestorom a vynikajúcou spotrebou. V meste sme namerali výborných iba 6,5 litra na 100 kilometrov, a to sme sa ani veľmi nesnažili.
Hyundai Tucson má potenciál zmeniť trh s SUV. Nie je to ten Tucson, s ktorým sme sa stretávali kedysi, viac podobností nachádza s SUV-čkom ix35, ktoré v portfóliu automobilky nahradil koncom minulého roku. Model ix35 (v Spojených štátoch sa volal Tucson) bol vynikajúci a popri praktickosti oslovoval aj moderným dizajnom. Nový Tucson zachádza v každom ohľade ešte ďalej a po jeho teste a proaktívnom používaní zastávame názor, že je jedným z najlepších SUV vo svojej cenovej úrovni. A prekonať ho bude mimoriadne náročná úloha.
Prvé, čo vás musí na Tucsone zaujať, je dizajn jeho karosérie a prednej masky. Hyundai momentálne slávi úspech so svojím dizajnovým smerom Fluidic Sculpture 2.0. Vozidlá podriadené tomuto smeru majú výrazné, ale stále triezve tvary, atraktívny profi l a prestížne aerodynamické vlastnosti (Tucson má Cd 0,33).
Nech sa na Tucson pozeráme z akéhokoľvek uhla, vždy vyzerá veľmi moderne a prémiovo – jeho cena pritom začína na úrovni, ktorú možno považovať len o niečo vyššiu, ako ľudovú. Pri SUV-čkach a crossoveroch sa často stáva, že dizajnéri celkom dobre nezvládnu vzhľad zadných partií. Často sa stáva, že zadok automobilu veľmi neladí s jeho celkovým charakterom alebo silou mocou nadväzuje na predchodcov.
Nie je to však prípad Tucsonu, ktorý aj pri pohľade odzadu pôsobí vyvážene, kompaktne a v súlade s dizajnom prednej masky. Interiér je priestorovo veľkorysý a hoci nie je vybavený vysokým stredovým tunelom, ktorý nachádzame v drahých SUV-čkach, pôsobí takmer luxusným dojmom. Veľký podiel má na tom atraktívne nadizajnovaná stredová konzola s ovládačmi, dotykový displej s prehľadnou grafi kou a volant, ktorý snáď ani nemožno kritizovať. Má kompaktné rozmery, jeho výška sa dá nastaviť v rozmedzí asi 10 centimetrov a účinok elektrického posilňovača riadenia sa dá zmeniť stlačením jediného tlačidla vedľa páky prevodovky.
V nami testovanom vozidle bola namontovaná manuálna 6-stupňová prevodovka a naftový motor so zdvihovým objemom valcov 1,7 litra. Funkcia Auto Start-Stop nám občas prekážala, pretože vypína motor priveľmi skoro a naštartovanie nie je tak promptné, ako by sme očakávali. Funkcia automatického vypínania a zapínania motora sa dá vypnúť, ale iba pre aktuálnu jazdu. Keď v rovnaký deň idete z práce domov, funkcia je akoby zázrakom opäť aktivovaná. Veľmi pozitívne musíme zhodnotiť odstupňovanie predovky, dĺžku radiacej páky a celkový pocit zo spolupráce prevodovky s motorom. Pozitívnym prekvapením bola spotreba naftového motora, ktorá sa počas nášho testu pohybovala okolo úrovne iba 6,5 litra – a to sme nejazdili s cieľom šetriť palivo, pri veľmi ľahkej nohe by Tucson nepochybne spotreboval aj pod šesť litrov.
Za týmto pozitívnym výsledkom stojí moderná technológia a snáď aj ten systém Auto Start-Stop, ktorý sme vyššie skritizovali. Naftový motor má maximálny výkon 115 konských síl a krútiaci moment 280 Nm. Nie je to trhač ciest, ale akcelerácia je dôrazná. Pohon predných kolies je vhodný na každodenné používanie, ale výraznejšiemu terénu by sa mal tento Tucson radšej vyhnúť. Variant s pohonom všetkých štyroch kolies ale dosahuje veľmi dobré výsledky.
Vo výbave Style ponúka rozumnú úroveň technickej vyspelosti, na čele ktorej stoja aj nasledovné technológie: systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, deaktivovateľné ESP, cúvacia kamera s dobrým obrazom aj v noci a s virtuálnym zobrazením dráhy vozidla, denné LED svietenie a svetlomety s prisvietením do zákrut, palubný počítač s farebným displejom a ďalší centrálny dotykový displej a multifunkčný volant.
Hyundai Tucson je praktické, pekné a úsporné vozidlo, ktoré by ste určite nemali prehliadať. Má veľký potenciál a aj napriek tomu, že formálne nie je prémiový, ponúka vysokú mieru komfortu, dynamiky, športovosti, techniky a potešenia z jazdy.
Text: Erik Stríž
Foto: Hyundai