Cesta do praveku, Vynález skazy, Barón Prášil, Ukradnutá vzducholoď či Na kométe, to sú len niektoré z najznámejších filmov priekopníka animácie s trikovými prvkami Karla Zemana. Tieto nadčasové filmy, ktoré predbehli svoju dobu, dodnes fascinujú ľudí na celom svete.
Keď Neil Armstrong v júli 1969 vyslovil svoju slávnu vetu „o malom kroku pre človeka, ale veľkom skoku pre ľudstvo“ a milióny ľudí po celom svete s úžasom pozorovali jeho prvé kroky na Mesiaci, tak mnohí z nich si uvedomili, že veľmi podobnú scénu videli už pred ôsmimi rokmi vo filme Barón Prášil. Porovnať fotky z oboch „pristátí“ na Mesiaci máte možnosť v interaktívnom Múzeu Karla Zemana, ktoré vzniklo v roku 2012 kúsok od Karlovho mosta na pražskej Kampe. V priebehu prehliadky vám tvorcovia múzea priblížia celoživotnú tvorbu najznámejšieho českého tvorcu filmov a jeho filmové triky, ktoré preslávili československú kinematografiu po celom svete. Výstava mapuje Zemanovu tvorbu od prvých animácií, bábkových filmov v 40. rokoch 20. Storočia cez jeho kultové filmy z 50. a 60. rokov až po jeho posledné filmy, keď sa vrátil k čisto animovaným filmom.
Múzeum je unikátne svojím hravým poňatím – ponúka vám možnosť zapojiť sa do procesu a vyskúšať si na vlastných fotoaparátoch a videokamerách trikové postupy, ktoré Zeman vo svojich filmoch používal. Zjednodušene môžeme skonštatovať, že v tomto múzeu je fotenie a filmovanie odporúčané!
Karel Zeman sa k filmovej tvorbe dostal čírou náhodou. V roku 1943 ho pre film objavil oscarový režisér Elmar Klos), ktorý bol natáčať v Brne reportáž o najlepších aranžéroch výkladov. (Poznámka redakcie: spolu s režisérom Jánosom Kádarom dostali v roku 1966 filmového Oscara za najlepší cudzojazyčný film roku 1966 Obchod na korze.) Karel Zeman svojou prepracovanosťou a dokonalosťou práce, ktorú odvádzal, tak zaujal Klosa, že mu okamžite ponúkol prácu vo filmových ateliéroch v Zlíne. A od toho dňa až do smrti Karel Zeman ostal zlínskym štúdiám verný a vytvoril tu všetky svoje najznámejšie filmy.
Jeho debutom bol v roku 1945 Vianočný sen, ktorý okamžite zaznamenal medzinárodný úspech, keď získal hlavnú cenu v Cannes ako najlepší bábkový film. Nasledovali ďalšie v Československu populárne Príbehy pána Prokouka či experimentálna Inšpirácia, kde geniálne vdýchol život skleneným figúrkam. Celosvetový úspech sa dostavil v roku 1955 filmom Cesta do praveku, ktorý sa stal prelomovým filmom. Skombinovali sa v ňom živí herci, bábky jašterov a animácie. O 38 rokov skôr, ako z tejto témy urobil americký režisér Steven Spielberg kasový trhák, oživil pravekých jašterov bez počítačových efektov.
O tri roky neskôr tento filmový vizionár a veľký odivovateľ Julesa Verna dosiahol filmom Vynález skazy celosvetový mega úspech. Film sa v podstate okamžite predal do 72 zemí sveta a v New Yorku ho premietali v jednom čase vo vyše 100 kinách . Aj vďaka tomuto filmu Československo absolútne ovládlo EXPO 1958 v Bruseli a stal sa najúspešnejším českým či československým filmom v dejinách.
V tomto filme sa opätovne prejavila jeho genialita, keď tento film po výtvarnej stránke zasadil do prostredia klasických rytín, typických pre prvé vydania kníh Julesa Verna.
Aby dosiahol požadovaný efekt, potreboval by veľké množstvo balov pruhovanej látky, čo však v socialistickom Československu nebolo možné. Ale veľmi jednoduchou fintou, za použitia maliarskych valčekov na látky a kulisy namaľovali pruhovaný vzor.
Po tomto filme nasledovali ďalšie nádherné a veľa úspešné filmy, ako Barón Prášil (1961), Ukradnutá vzducholoď (1967) či Na kométe (1970). Okrem trikových postupov týmto filmom zaručilo úspech aj herecké obsadenie. V Baronovi Prášilovi vystupovali herecké legendy ako Jan Werich, Miloš Kopecký , Rudolf Hrušinský či Jana Brejchová. Vo filme Na kométe zase zažiarili slovenskí herci Magda Vašáryová a Emil Horváth ml. V 70. rokoch 20. storočia sa opätovne vrátil k animovanej tvorbe pre deti. Z tohto obdobia sú najznámejšie animované filmy Rozprávky tisíc a jedna noc (1974) a Čarodejnícky učeň Krabat (1977).
Karol Zeman zomrel 5. apríla 1989 v milovanom Zlíne, ktorému ostal verný až po hrob. Je pochovaný pár metrov od Zlínskych ateliérov , kde vytvoril filmy, ktoré dodnes patria k zlatému fondu svetovej kinematografie.
Text: Pavel Urbánek
Foto: Pavel Urbánek, Muzeum Karla Zemana