Letectvo vo všeobecnosti za posledných pár rokov nie je práve najvhodnejším prostredím na podnikanie. Napriek tomu v roku 2013 vznikla v Bratislave nová letecká spoločnosť pod menom Go2Sky.
Jej zakladateľ, pán Daniel Ferjanček, napriek súčasnej kríze letectva na Slovensku vidí budúcnosť svojej spoločnosti optimisticky.
Daniel Ferjanček
Pán Ferjanček, Go2Sky má za sebou prvé dva roky existencie. Ako by ste ich zhodnotili?
Naša firma začala v roku 2013 lietať s jedným Boeingom 737-400. V roku 2014 sme mali už tri lietadlá a v tomto roku už prevádzkujeme štyri lietadlá tohto typu. V tomto roku sme sa stali aj prvou leteckou spoločnosťou na Slovensku, ktorá úspešne ukončila IOSA audit, preukazujúci, že naša spoločnosť spĺňa najprísnejšie medzinárodné kritériá defi nované združením leteckých dopravcov IATA. Na budúci rok do fl otily chceme zaradiť aj prvý Boeing 737-800 s wingletami, čo našu spoločnosť posunie zas o úroveň vyššie. To všetko svedčí o tom, že naša spoločnosť sa malými, kontrolovanými krokmi hýbe dopredu. V letectve totiž treba rásť veľmi opatrne, pretože stačí pár neuvážených rozhodnutí a tie môžu spoločnosť zlikvidovať v priebehu veľmi krátkeho času. Môžem povedať, že s doterajším vývojom Go2Sky som teda nadmieru spokojný, firma rastie, firma sa hýbe, už v druhom roku svojej existencie vytvorila zisk, vytvorí ho aj v tomto roku. Všetky svoje záväzky si platíme načas, výplaty svojim zamestnancom posielame načas, čo v letectve nie je úplne bežný jav.
Spomenuli ste, že Go2Sky je už v zisku, môžete to upresniť?
Samozrejme, my nemienime tajiť ani úspechy, ani neúspechy. Prvý rok sme skončili v očakávanej, ale nie veľmi príjemnej strate približne 400 tisíc EUR. V druhom roku sme už vykázali zisk vo výške približne 1,4 milióna EUR, čo bolo pre zmenu o niečo viac ako sme očakávali. Predpokladáme, že tento rok skončíme v zisku mierne nad touto úrovňou, aj keď sezóna sa ešte neskončila a môže prísť k neočakávaným udalostiam, ktoré môžu toto číslo výrazne ovplyvniť smerom hore alebo dole. Ak však všetko pôjde podľa očakávaní, tak by to malo dopadnúť dobre.
V rámci Go2Sky zastávate dve funkcie – na jednej strane ste riaditeľom spoločnosti a na druhej strane lietate na lietadlách Go2Sky aj ako pilot. Ako zvládate, ako sa u nás hovorí, „sedieť na dvoch stoličkách“?
Ja lietam ako kopilot, bohužiaľ, menej ako by som chcel. Prioritne kvôli tomu, aby som si udržal licenciu. Samozrejme by som rád lietal viac a menej sedel v kancelárii, ale bohužiaľ, si to firma zatiaľ nemôže dovoliť. Takže zatiaľ sedím viac v kancelárii. Ako to zvládam? Zvládam to ťažko, ja by som, samozrejme, radšej sedel v lietadle. Fantastický pocit z pilotovania dopravného lietadla sa so žiadnou kancelárskou prácou porovnať nedá.
Čo by ste považovali za najväčší úspech či neúspech Go2Sky za prvé 3 roky existencie?
Letectvo ako také je sektor, ktorý je, povedal by som, bitý kvázi zo všetkých strán. Napriek tomu, že celá Európa sa tvári ako je letectvo významné, tak letectvo nie je nijakým spôsobom podporované. Čím nechcem povedať, že by malo byť fi nančne podporované, ale mali by byť stanovené jasné, férové a hlavne vyvážené pravidlá hry. Spomeniem si možno na ledva desať letísk, ktoré skrachovali, na takmer žiadnu handlingovú či cateringovú spoločnosť, ale ročne skrachujú na svete desiatky leteckých spoločností. V systéme teda niečo nie je v poriadku, keď prijímatelia služieb krachujú, no dodávatelia služieb v letectve prekvitajú. A nielen to, druhá vec je európska legislatíva, ktorá hlavne v oblasti kompenzácií je absurdná a likviduje letecké spoločnosti. Pretože keď lietadlo mešká 2 hodiny, tak musíte cestujúcemu zaplatiť kompenzáciu 200 EUR napriek tomu, že on za tú letenku dal napríklad 80 EUR, čo je absurdné. To isté platí aj pre chartrovú dopravu, čo už je úplne absurdné,
pretože v chartrovej doprave sa často krát nedá oddeliť, koľko stála letenka, pretože je súčasťou balíka, ktorý si cestujúci kupuje. On si kúpi týždňový zájazd do Turecka za 300 EUR a lietadlo mešká 3-4 hodiny kvôli technickej poruche na lietadle, čo sa stáva relatívne bežne a nie vlastnou vinou, no my musíme zaplatiť kompenzáciu vo výške 400 EUR. Pritom ako sú nastavené podmienky v letectve, tak sa veľmi čudujem, že ešte vôbec existujú ziskové spoločnosti. Takže, čo považujem za najväčší úspech? Za najväčší úspech považujem, že sme ešte tu, že naša spoločnosť existuje, a to napriek tomu, že proti nám bojuje európska legislatíva, že proti nám bojujú dodávatelia služieb, ktorí sú spravidla monopolní a nastavujú si cenotvorbu tak, že nás likvidujú. Že proti nám bojuje príroda, pretože kŕdle vtákov sa rozhodnú, že lietajú zrovna tadiaľ, kadiaľ lietajú naše lietadlá a týchto stretov je tento rok neskutočne veľa a stálo nás to neskutočne veľa peňazí. Že bojujete s búrkami, s prehusteným vzdušným priestorom a napriek tomu tu ste, existujete a dokonca vytvárate malý zisk. To považujem za taký malý zázrak. Čo sa týka neúspechov, my neúspechy zatiaľ, našťastie, nemáme. Síce sa stane, že sa nám pokazí lietadlo a takáto situácia nás stojí 20-30 tisíc EUR, niekedy možno 100 tisíc EUR. Ale to nie sú neúspechy, to je súčasť tejto hry a nikoho neprekvapujú. Rátate s nimi, sú síce nepríjemné, ale rátate s nimi rovnako, ako rátate s tým, že sa vám občas pokazí auto. A čím staršie je to auto, tým častejšie sa môže pokaziť a platí to aj pri lietadlách. Práve preto som rád, že sa nám podarilo získať IOSA certifikát, ktorý svedčí o tom, že prevádzka našej spoločnosti spĺňa rovnaké bezpečnostné kritériá ako platia pre veľké letecké spoločnosti.
Keď spomíname tú bezpečnosť – Go2Sky prevádzkuje štyri Boeingy 737-400, ktoré sú relatívne staršie, priemerný vek vašej flotily je vyše 20 rokov. V poslednej dobe boli silne medializované prípady, kedy sa lietadlá AirExplore museli vrátiť na letisko pre technické problémy. Ako je to u vás – nemáte s tak starou flotilou problémy?
Najstaršie lietadlo, ktoré máme vo flotile, bolo vyrobené v roku 1990. Pritom ak ste leteli niekedy s Lufthansou, tak ste možno ani netušili, že letíte v lietadle,
ktoré bolo ešte staršie. Vek lietadla v letectve neznamená prakticky nič. Lietadlá sú udržiavané, vymieňajú sa na nich komponenty podľa predpisov, ktoré stanovil výrobca. A je pritom veľa prípadov, že aj nové lietadlo na dodávacom lete od výrobcu pristane na cieľovom letisku už s poruchou a následne nie je letu schopné. Lietadlá sú proste komplikované a technika sa môže pokaziť. Nikoho to neteší a už vôbec nie, ak sa musíte vracať späť s cestujúcimi, ale stane sa to. Vek lietadla teda bezpečnosť prevádzky neovplyvňuje, pokiaľ je dobre udržiavané podľa predpisov, ktoré stanovil výrobca. A my robíme to, čo výrobca káže, takže zatiaľ sme napriek veku flotily
nemali žiadne väčšie problémy.
Plánujete v budúcnosti obnoviť flotilu novšími lietadlami?
Keď sa stanete IOSA certifikovanou firmou, tak získavate prístup na trhy, na ktoré sa ináč nedostanete. Môžete lietať pre renomované spoločnosti ako Air Berlin, Germanwings alebo Lufthansa. Ale musíte ponúknuť produkt, ktorý tento trh očakáva, a to nie je Boeing 737-400. Očakáva už Boeing 737 novej generácie, a preto by sme na budúci rok v apríli chceli do flotily zaradiť jeden Boeing 737-800. Vo flotile nahradí jeden zo starších Boeingov 737-400.
Keď sme pri očakávaniach trhu – Go2Sky sa už na trhu ACMI prenájmu uchytili. Čo ponúka Go2Sky oproti konkurencii? Prečo si myslíte, že si spoločnosti vyberú práve vašu spoločnosť? Predpokladám, že to nebude len cenou?
Spomenuli ste AirExplore. Majú relatívne podobné lietadlá ako my, približne rovnaké náklady ako my. Čiže ponúkajú v zásade rovnaký produkt ako my. Ak sú ale dvaja pekári hneď vedľa seba, tak jeden z nich musí piecť rožky úplne ináč, aby tomu trhu niečo ponúkol. My teda ponúkame IOSA certifi káciu, čo síce často opakujem, ale je to tak, takých fi riem nie je veľa. A čoskoro ponúkneme k tomu lietadlo, ktoré zodpovedá IOSA certifikovanej firme. Čo sa týka cien, my neponúkame lepšie ceny ako konkurencia. Ponúkame ceny, ktoré sú veľmi podobné. To, prečo si západoeurópske firmy vyberú nás je preto, že ponúkame flexibilitu malej firmy,
takže sa vieme prispôsobiť takmer akýmkoľvek požiadavkám.
Pred dvoma rokmi ste sa vyjadrili, že snívate o tom, že Go2Sky by lietal aj na pravidelných linkách. Priblížili ste sa k tomuto snu?
Ja snívam ďalej. Pravidelná doprava si vyžaduje veľké investície a napriek tomu, že sme v malom zisku, nemôžeme sa do takého projektu pustiť. Pravidelná doprava si vyžaduje investície, ktoré sú rádovo vyššie a bez silného investora, ktorý by sa do toho chcel pustiť, sa to nedá zrealizovať. Ak by sa takýto investor našiel, tak sa o tom budeme veľmi radi rozprávať, ale my na to peniaze nemáme.
Ako teda vidíte budúcnosť Go2Sky počas najbližších rokov?
Viete, keď si toto prečítajú naši zamestnanci, tak si možno vydýchnu. Ja tu tri roky tím ľudí naháňam, motivujem, aby podávali výkony na hranici svojich síl, aby sme sa dostali tam, kde sme teraz, aby sme dosiahli taký výsledok, aký máme. Myslím si, že na budúci rok si potrebujeme všetci vydýchnuť, mal by to byť prioritne rok stabilizácie. Zostaneme na 4 lietadlách, jedno lietadlo tento rok našu flotilu opustí, na budúci rok jedno lietadlo pridáme. Nemáme teda v pláne rásť na 5, 6 či 7 lietadiel a skôr sa budeme snažiť upokojiť prevádzku, aby si ľudia zvykli na prevádzku 4 lietadiel. Nebudeme ich trápiť žiadnymi IOSA auditmi, ale skôr sa koncentrovať na náš hlavný biznis, a to je lietať. V ďalších rokoch sa potom sústredíme na výmenu fl otily, kedy súčasné klasické Boeingy 737 vymeníme za lietadlá novšej generácie. Či budeme nejakým signifikantným spôsobom rásť, o tom nie som presvedčený. Keď budeme rásť, tak len veľmi opatrne a očakávam, že sa skôr zastabilizujeme na flotile 4-5 lietadiel.
Rozhovor viedol Maroš Marko z www.planecrazy.sk