ONLINE MAGAZIN

S elektromobilom do hôr. Má to svoje špecifiká?

Cesta do hôr preverí vaše šoférske schopnosti i pripravenosť auta. Pri elektromobiloch musíte myslieť aj na niektoré špecifiká zimnej jazdy. Prečítajte si, ktoré.

Chystáte sa na lyžovačku alebo len tak za zimnými krásami našich hôr? Počítajte s tým, že takáto cesta dôkladne preverí vaše šoférske schopnosti i pripravenosť vášho auta. Pri elektromobiloch navyše musíte myslieť aj na niektoré špecifiká zimnej jazdy. Prečítajte si, ako sa na cestu do hôr s elektromobilom pripraviť.

Základom sú pneumatiky

Najdôležitejšie v horách je, aby auto držalo na ceste za každých okolností. Mnohí ľudia sa spoliehajú iba na pohon všetkých kolies, ale zabúdajú na omnoho dôležitejšiu vec.

Tou vecou sú kvalitné a neopotrebované zimné pneumatiky. U nás veľa vodičov na „zimné“ ani neprezúva. Zákon totiž hovorí, že ich na aute musíte mať iba v období od 15. novembra do 31. marca, aj to iba ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.

Jazdiť v zime na letných však nie je dobrý nápad. Letné pneumatiky sa vyrábajú z tvrdších zmesí a pri nízkych teplotách stvrdnú natoľko, že na ceste nedržia dobre. Zimné pneumatiky sú oproti nim omnoho poddajnejšie.

Uvedené platí aj pre suché cesty, na snehu však majú zimné ešte jednu výhodu, a to omnoho hlbší dezén. Vďaka nemu sa zaboria aj do niekoľkocentimetrovej vrstvy snehu a udržia kontakt pneumatiky s cestou.

Plytký dezén letných pneumatík sa snehom rýchlo upchá a pneumatika potom kĺže po vrstve snehu. A na hory predsa idete za snehom, takže ho očakávajte aj na ceste.

Samozrejme, nejde iba o to mať na aute zimné pneumatiky. Dôležitá je aj ich kvalita a dizajn dezénu. Lacné „no-name“ pneumatiky neznámych výrobcov na tom bývajú z tohto hľadiska omnoho horšie než modely osvedčených značiek. Šetriť na značke sa teda nevypláca, obzvlášť, ak ide o rodinné autá.

Ďalšou dôležitou vecou je aj stav pneumatík, teda ich „ojazdenosť“. Áno, zákonné limity pre hĺbku dezénu zimných pneu sú iba 4 mm, takto ojazdené pneumatiky však už zďaleka nedržia na ceste tak dobre ako nové. Zhoršia manévrovateľnosť a predĺžia brzdnú dráhu.

Počítajte s kratším dojazdom

Pneumatiky sú vecou všetkých áut a kolesových vozidiel, elektrické autá na predaj však majú v zime aj ďalšiu osobitnú vlastnosť – kratší dojazd. Spotreba elektriny elektromobilu je totiž v zime vždy vyššia. Môže za to viacero faktorov.

V prvom rade, v aute si budete dosť kúriť. Spaľovací motor vám na vykúrenie kabíny poskytne dostatok (ba až prebytok) odpadového tepla, no v elektromobile musíte na vykurovanie použiť elektrinu, ktorú používate aj na pohon.

Základné výbavy elektromobilov využívajú na vykurovanie odporové vykurovacie telesá. Tie majú veľmi vysokú spotrebu elektriny – ide v podstate o elektrický teplovzdušný ohrievač. Drahšie elektromobily vykurujú tepelným čerpadlom, ktoré je aj trikrát úspornejšie a ušetrí vám desiatky km dojazdu.

Za ďalšie zvýšenie spotreby môže častý predohrev batérie. Studená batéria sa totiž nabíja pomalšie a aby ste využili nabíjací výkon nabíjačiek a rýchlonabíjačiek naplno, musí dosiahnuť určitú teplotu. V lete a v prechodnom období sa sama zahreje vybíjaním počas jazdy, v zime však tohto tepla nie je dosť. Elektromobil si ju teda musí pár kilometrov pred príchodom na nabíjanie vyhriať.

Poviete si – veď zimy sú u nás mierne. Áno, máte pravdu, no ak sa chystáte do hôr, počítajte s teplotami hlboko pod nulou. Potreba tepla na vykurovanie kabíny a predohrev batérie teda bude omnoho vyššia.

V takýchto podmienkach bude dojazd elektromobilu kratší aj o 20 – 30 %. Nezabudnite na to pri plánovaní trasy a zastávok pre nabíjanie.

Elektromobily však majú v zime aj výhody. Vykurovanie si môžete zapnúť aj bez toho, aby „bežal“ motor. Nasadnete teda už do vopred vyhriatej kabíny a na rozdiel od áut so spaľovacími motormi na to nepotrebujete dodatočnú montáž nezávislého vykurovania. Túto funkciu majú tiež niektoré plug-in hybridné autá.

Ďalšie tipy pred cestou s elektromobilom do hôr

Čo sa týka pneumatík, skontrolujte si aj to, či sú zjazdené rovnomerne. Nerovnomerné opotrebenie môže ukazovať na „rozladenú“ geometriu podvozka, a tá môže zhoršiť ovládateľnosť auta.

Nezabudnite si snehové reťaze. Oceníte ich najmä v zasneženom kopci. V niektorých zahraničných krajinách sú reťaze dokonca povinnou výbavou.

Dôležitá je tiež dobrá viditeľnosť. Uistite sa, že máte stierače v dobrom stave a v nádobke na kvapalinu do ostrekovačov máte zmes, ktorá znesie aj hlboké mínusové teploty.

Dôkladne si tiež skontrolujte osvetlenie, okrem predných a zadných stretávacích svetiel aj smerovky, brzdové svetlá a tiež hmlovky. V zime ich určite budete potrebovať.

Mohlo by vás zaujímať:

Náš tip outdoor Príroda

POD KRÍDLAMI DRAVCOV

POD KRÍDLAMI DRAVCOV je jedinečný zážitok so sokoliarmi. Zažite úžasný svet dravých vtákov na vlastnej koži! Chceli by ste zažiť stretnutie s majestátnymi dravcami, ktoré vás ohromia svojou rýchlosťou, silou a krásou? Pridajte sa k nám počas jedinečného zážitku, kde sa dostanete do bezprostrednej blízkosti orla, sokola či sovy! 🔍 Objavte fascinujúce tajomstvá prírody: Vedeli […]

Čítať ďalej
Cestovanie Gastronómia Náš tip Osobnosti Lines outdoor Príroda Šport

Pádlovali sme s Jiřím Prskavcom po rieke Sázava

Koncom leta sme sa rozhodli, spolu s ďalšími kolegami novinármi, navštíviť Českú republiku. Sme milovnici vodných športov, takže voľba padla na rieku Sázavu a jej blízke okolie. Táto oblasť je z pohľadu turistiky veľmi atraktivna. A keďže väčšina  z nás má v obľube aj outdoorové športy, využili sme aj možnosť vyskúšať si, aké  to je […]

Čítať ďalej
Cestovanie Film Náš tip Príroda Radíme Vám

Predstavujeme turistickú oblasť Znojemsko a Podyjí

Juhomoravská turistická oblasť Znojemsko a Podyjí kopíruje územie celého Znojemského okresu. Jeho južná hranica je zároveň štátnou hranicou s Rakúskom, ktorá v dobách minulého režimu patrila k najprísnejšie stráženým a uzavretým za tzv. železnou oponou. Aj preto sa práve tu dochovala civilizáciou neponičená príroda – tá najvzácnejšia pozdĺž rieky Dyje bola roku 1991 vyhlásená za […]

Čítať ďalej