Rozhodli ste sa, že budete tento rok viac športovať a premýšľate o in-line? Že by ste radi vyskúšali nielen escape room, ale aj jazdi na onlajnoch. Kolieskové korčule sú skvelou voľbou, ako si na čerstvom vzduchu pretiahnuť celé telo. A pokiaľ viete korčuľovať na ľade, nebudú pre vás kolieska žiadnym neprekonateľným problémom.
Väčšina začiatočníkov však tápe v tom, ktoré korčule im budú vyhovovať a aké si majú vybrať. V dnešnej dobe je na slovenskom trhu niekoľko typov korčúľ a medzi jednotlivými modelmi sú značné rozdiely. Rovnako ako u všetkých ostatných športov neznamená, že to najdrahšie je pre vás najlepšie. Ak ste úplní začiatočníci, čo na korčuliach nikdy nestáli a ani neviete, ako sa vám tento šport bude páčiť, odporúčame zakúpiť najskôr nejaký lacnejší základný model, ktorý si vyskúšate a po sezóne ho treba predáte ďalej. Rozhodne sa neoplatí investovať hneď do drahého modelu, ktorý nevyužijete, a bude vám len ležať v skrini.
Tu je niekoľko parametrov, ktoré vám s výberom tých správnych korčulí pomôžu:
Topánka
Prevažná väčšina in-line korčúľ je v dnešnej dobe vybavená ľahkými a mäkkými softbotičkami, ktoré majú vystuženú konštrukciu v oblasti členkov a tvrdú podrážku. Tieto topánky sú veľmi priedušné, čo je dôležité hlavne preto, že in-line korčuľovanie je prevažne letný šport. Topánky sú tak vybavené množstvom vetracích otvorov, ktoré prekrýva sieťovina. Pri výbere veľkosti sa odporúča, aby ste mali pred prstami ešte tak 0,5 cm miesta, pretože noha počas jazdy vždy trochu natečie. Najideálnejšie je, keď sa pri výbere korčúľ môžete po obchode trochu prejsť a nechať si korčule na nohách aspoň 10 minút. Zistíte tak, ako sa chová topánka aj podrážka korčule. Korčule vás nesmú nikde tlačiť, ale zároveň v nej nesmiete plávať. Pokiaľ sa vám zdá, že vám niečo na topánke nesedí, radšej zvoľte iný model.
Konštrukcia korčule
Každá korčula by mala byť už od pohľadu pevná a dôveryhodná, dávajte tak prednosť funkčnosti pred umeleckým stvárnením a dizajnom korčule. Korčule môžu mať zaväzovanie na šnúrky a nad členkom na pracku, používajú sa rôzne zdrhovacie systémy doplnené lankami a povrázkami. Pracky bývajú vybavené račňou a cez zúbky je možné ich doťahovať. Samotné zaväzovanie iba na šnúrky sa už takmer nerobí. Je tiež dobré zistiť, ako veľmi môžete ešte uťahovať potom, čo už máte topánku na nohe utiahnutú. Korčule totiž časom povolia a vy ju budete za nejaký čas potrebovať uťahovať oveľa viac ako na začiatku. To isté platí aj pri prackách, nemali by ste ich doťahovať až na doraz, ale mať rezervu na obe strany. Pri niektorých korčuliach je dokonca možné ozubený pásik, po ktorom pracka jazdí, časom vymeniť za nový.
Dôležitým kritériom pri výbere korčulí je aj to, ako je nôž s kolieskami pripevnený k topánke. Drahšie modely majú nôž pripevnený skrutkami, čo je výhodné predovšetkým pri následnom čistení rámu. Ostatné korčule sú vybavené iba nitmi, alebo je nôž dokonca prilepený či vylisovaný ako súčasť topánky, čo nepôsobí práve veľmi dôveryhodne. V tomto prípade je myslím lepšie si trošku priplatiť a poistiť si tak svoje bezpečie. Rámy totiž vždy povolia v ten najnevhodnejší okamih.
Kolieska
Jednou z najdôležitejších súčastí kolieskových korčulí sú samozrejme kolieska a ich ložiská. Istotou kvality sú napríklad ložiská SKF alebo ILQ. Koliesko by sa malo v korčuliach točiť úplne voľne a nemalo by vydávať žiadne zvuky. V dnešnej dobe sú in-line kolieska vyrábané z liateho polyuretánu, čo je mäkký plast, ktorý zaisťuje vysokú kvalitu a komfort pri jazde. Prednosťou týchto koliesok sú skvelé jazdné vlastnosti, optimálna tvrdosť a absorpcia nerovností. V súčasnej dobe sa na trhu stretnete s veľkým výberom koliesok najrôznejších veľkostí, ale všeobecne platí, že čím väčšie kolieska máte, tým môžete očakávať rýchlejšiu jazdu. Zároveň sa však zhoršuje možnosť zatáčania, preto je dobré veľkosť zvoliť aj podľa toho, čo chcete na korčuliach robiť. Veľkosť koliesok je treba vyberať optimálne s ohľadom na pokročilosť korčuliarov. Pre začiatočníkov sú ideálne kolieska o veľkosti 78-80 mm, pre mierne a stredne pokročilých 82-84 mm a pre skúsených korčuliarov potom 90 a viac mm.
Zaujímavá je aj ich tvrdosť, čím je koliesko tvrdšie, tým rýchlejšie pôjde. Nevýhodou tvrdých koliesok je však väčšia citlivosť na nerovnosti terénu a ľahšie prenášanie vibrácií. Mäkké kolieska sú pomalšie, ale pohodlnejšie. Bohužiaľ u nich musíte počítať s rýchlejším opotrebovaním, obzvlášť pokiaľ jazdíte na menej kvalitnom povrchu.
Druhy korčúľ
Spôsob jazdy úzko súvisí s tým, aké korčule si vyberiete. Existuje päť základných kategórií, do ktorých sa kolieskové korčule rozdeľujú. Dozvieme sa podľa nich, na aký štýl jazdy sú in-liny určené. Každá jazda má svoje špecifiká, správny výber korčúľ vám preto zaručí kvalitný športový zážitok.
Fitness korčule:
Sú určené na klasické korčuľovanie po cestách, sú ľahké, pohodlné, dobre ovládateľné a dostatočne rýchle. Ide o najuniverzálnejší typ korčúľ, ktoré sú vybavené skôr väčšími kolieskami a dajú sa tak použiť na takmer všetky spôsoby korčuľovania. Tento najpredávanejší typ korčúľ je možné zaobstarať od 1500 do 6000 korún.
Hokejové korčule:
Tieto in-line korčule sú veľmi podobné klasickým korčuliam na ľadový hokej. Majú pohodlnú topánku, hliníkový rám na kolieska, sú dobre ovládateľné, ale nevhodné na normálnu rekreačnú jazdu. Veľkosť koliesok sa volí podľa toho, či sa hokej hrá v hale alebo vonku. Korčule sú vyrobené z prešívanej kože a doplnené šnúrkami.
Speed korčule:
Korčule na rýchlokorčuľovanie sú od tých ostatných ľahko rozpoznateľné vďaka 5 väčším kolieskam na dlhom ráme (ostatné korčule majú kolieska 4). Topánočky sú nízke a veľmi ľahké, majú aerodynamický tvar, ale pre začiatočníkov sú úplne nevhodné. Pri rýchlokorčuľovaní je vyžadovaný iný postoj, než na rekreačných korčuliach, navyše sú korčule horšie ovládateľné a držia smer.
Aggressiv korčule:
Tieto korčule sú určené pre agresívny štýl jazdy, pre najrôznejšie triky na rampách a zábradliach. Sú konštruované na extrémnu záťaž, preto sú pomerne ťažké, majú malé a veľmi tvrdé kolieska, ktoré sú odolné proti obrusovaniu. Tiež topánočka aj rám je obzvlášť odolný.
Outdoor korčule:
Korčule určené na jazdu v nerovnom teréne, nekvalitných cestách či po tráve. Sú vybavené iba dvoma veľkými kolieskami, vďaka ktorým je jazda pohodlná, aj keď nestojíte práve na asfaltovom chodníku. K týmto korčuliam sa používajú palice, ktorými si pomáhate odrážať od pevného podkladu. Pre milovníkov prírody a výletov je tento typ ideálny.
Zdroj: https://www.svetadily.cz/
Viacej informácií: https://bit.ly/3MF1XkD
Foto na titulke: pexels.com