KTO Z BOHÁČOV NEMÁ SUPERJACHTU, AKO BY NEBOL. LODENICA ICH VĎAKA PANDÉMIU TERAZ STAVIA NAJVIAC V HISTÓRII
Po celom svete aktuálne vzniká na 1200 super jácht, teda o 25 percent plavidiel viac ako vlani touto dobou. Vyplýva to zo štatistík špecializovaného časopisu Boat International
Ide o najväčší počet luxusných lodí tejto kategórie, ktorý bol kedy zadaný do výroby.
Súčasná situácia je dôsledkom pandémie, respektíve faktu, že bohatí ľudia naďalej bohatnú a jachty predstavujú dokonalé útočisko a príležitosť na to, ako sa vyhnúť opakovaným lockdownom.
Po celom svete aktuálne vzniká na 1200 plavidiel spadajúcich do tejto kategórie, čo v porovnaní s uplynulým rokom znamená 25-percentný nárast.
Podľa britských webov Daily Mail alebo Sky News sa o tom píše v najnovšom prehľade Global Order Book, ktorý je súčasťou špecializovaného časopisu Boat International. Viac ako tisíckou rozostavaných super jácht sa lodenice mohli chváliť naposledy v roku 2009, kedy sa svet spamätával z krachu americkej investičnej banky Lehmann Brothers, ktorý odštartoval jednu z najhorších finančných kríz za niekoľko uplynulých dekád.
Záujem je o všetko, čo pláva
Pod pojmom „superjachta“ si každý čitateľ vybaví dosť možno niečo trochu iné. Ostatne, nie je sa čo čudovať, žiadna oficiálna definícia popisujúca, čo je a čo nie je superjachta, totiž neexistuje. Niektoré zdroje uvádzajú, že takéto plavidlo musí byť využívané za účelom voľnočasových aktivít a byť aspoň 24 metrov dlhé.
Magazín Forbes, ktorý má tradične k miliardárom a všetkému, čo vonia peniazmi, veľmi blízko, k tejto problematike dodáva, že každá správna superjachta by mala byť vybavená niečím, čo je stelesnením luxusu. Ideálne vlastnou „limuzínou“, totiž člnom, ktorý svojim tvarom aj vybavením tento druh vozidiel pripomína – napríklad typom Onda 321L. Samozrejme i dokonalým vybavením kajút a ich príslušenstva, kde robotický vysávač je v základnej výbave….
Onda 321L
Nakoniec je ale jedno, koľko metrov dané plavidlo meria, akými konkrétnymi hračkami a vymoženosťami jeho paluba disponuje alebo koľko zaň majiteľ zaplatil. Na dračku idú totiž v poslednej dobe všetky luxusné lode.
„Rekordy padajú naprieč celým odvetvím superjachet,“ potvrdil šéfredaktor Boat International Stewart Campbell. „Sektor malých super jácht ide na plné obrátky, kapacity produkčných liniek sú na niekoľko nasledujúcich rokov vyťažené na maximum. Ale tiež evidujeme rekordné čísla na strane tých najväčších lodí, aké sa stavajú, rovnako tak ako v kategórii výskumných jácht, čo znovu dokazuje, že dnešní majitelia super jácht viac prahnú po dobrodružstve,“ doplnil.
Nárast o desiatky percent
Podľa dostupných údajov majú zámožní nadšenci do lodí aktuálne zazmluvnených viac ako 400 plavidiel s rozmermi od 24 do 30 metrov. To v porovnaní s obdobím pred 12 mesiacmi značí 30,5-percentný nárast. U super jácht veľkých tridsať až štyridsaťpäť metrov je medziročný záujem vyšší o 28 percent, zatiaľ čo lodí, ktorých dĺžka presahuje metrov sto, sa aktuálne stavia o 10,5 percenta viac ako vlani v tejto dobe.
Z najväčšej porcie „zákaziek“ sa môžu tešiť v lodeniciach sídliacich v Taliansku. Miestne firmy aktuálne evidujú 523 objednávok, teda bezmála celú jednu polovicu plavidiel, ktoré v tejto chvíli vznikajú. Veľká Británia, kde v rámci daného sektora pracuje na päť tisíc ľudí a do ktorej HDP v roku 2019 prispel sumou cez 300 miliónov libier, ich pre seba získala osemdesiatjeden.
Boháči bohatnú
Čo za takto vysokým nárastom dopytu po superjachtách, ale vlastne aj ostatných plavidiel podobného druhu stojí, je viac ako zrejmé. Môže zaň masívny nárast bohatstva na strane tých, ktorí už bohatí dávno sú – dolárových miliardárov. Práve oni predstavujú typickú klientelu lodeníc vyrábajúcich najluxusnejšie jachty sveta.
Ako už predtým uviedol americký Forbes, imanie týchto ľudí sa za posledný rok dohromady rozrástlo o 180 biliónov korún a ich počet navýšil na rekordných 2755 osôb. Podobné čísla potvrdzuje aj pred pár dňami zverejnená štúdia Svetového laboratória nerovnosti, ktorá poukazuje na fakt, že miliardári aktuálne vlastnia na 3,5 percenta všetkých dostupných nehnuteľností. Ešte na začiatku pandémie to pritom boli iba dve.
Vďaka vlastnému majetku a vášni pre prepychové plavidlá sa potom vcelku efektívne vyhli zväzujúcim pravidlám, ktoré v priebehu uplynulých 21 mesiacov uväznili všetkých ostatných na dlhé týždne doma. Svojím konaním a prispôsobením sa novej situácii navyše prirodzene inšpirovali ďalších zbohatlíkov, ktorí sa následne postarali o to, že celý jachtársky sektor teraz funguje na hrane produkčných možností.
„Niekto si všimol, že sa ich super bohatí priatelia vlastniaci jachty mali počas pandémie skvele, zatiaľ čo oni boli zamknutí doma,“ povedal minulý mesiac webu Sky News šéf španielskej lodenice MB92 Pepe Garcia. „Myslím si, že tento fenomén ešte niekoľko rokov potrvá,“ dodal.
Fotografie: depositphotos
Zdroj informácie: https://www.euro.cz/
Viac tnformácií tu: https://bit.ly/3JJ6wpN