ARCHIMEDES: TELESO POLOŽENÉ DO VÝŤAHU
Už v 3. Storočí pred n.l. cítili ľudia potrebu uľahčiť si zdvíhanie ťažkých bremien do výšok. Vymysleli tak prvé zdvíhacie zariadenia, predchodcov dnešných výťahov.
Slávny učenec Archimedes, nie len noril telesá do kvapaliny, ale tiež zostrojil prvý výťah, veľmi podobný tým, ktorými dnes jazdíme. Kabína visela na konopnom lane a do výšky ju dvíhal ručný kolovrátok.
Cisár Nero (37 – 68 n. l.) vlastnil výťah s prvým bezpečnostným prvkom – prípadný pád stlmili nafúknuté kožené mechy.
Výťah používaný o veľa neskôr pápežom vo Vatikáne bol poháňaný pedálovým kolesom. O kráľovi slnka, Ľudovítovi XIV. (1638 – 1715), sa traduje, že veľmi nerád chodil po schodoch. Aj preto mu jeho dvorný staviteľ Velayer v roku 1743 postavil výťah, vtedy nazývaný lietajúca stolička. Ako prvý použil protiváhu, ktorá vyvažovala konštrukciu kabíny.
Nikto okrem kráľa nesmel mať vo Francúzku výťah.
Prvým výťahom v obytnom dome bol zrejme výťah Erharda Weigela zostrojený v roku 1670 v Jene.
Všetci pra-predkovia dnešného výťahu boli teda poháňané ľudskou, alebo zvieracou silou.
Dôležitým míľnikom nie len pre výťahy bola priemyslová revolúcia. Za jej symbol bol považovaný vynález parného stroja. A ten bol v oblasti výťahov náležite využitý.
V roku 1830 v anglickom meste Derby postavili Angličania Frost a Strutt prvý výťah na parný pohon.
Najstarší nákres: Výtah Konráda Keysera
Neumo, Hydro, a tie ďalšie
V roku 1845 bol vynájdený prvý pneumatický výťah, o rok neskôr bol v prevádzke aj prvý výťah s hydraulickým pohonom.
Piest bol vložený do podzemného valca a kvapalina (vtedy voda, dnes hydraulický olej), bola vstrekovaná do valca. Piest sa tlakom vody zdvíhal a klesal, a tým sa pohyboval aj výťah. Tok vody ovládala obsluha pomocou lana určeného pre reguláciu prúdu vody.
Hydraulické výťahy boli zdvíhané pomocou piestu pod kabínou výťahu, nepotrebovali tak protiváhu ani bezpečnostné zariadenie, kabína klesala pomocou vlastnej váhy, len takou rýchlosťou, akou sa odpúšťala voda z piestu.
Tento výťah bol inštalovaný v cisárskom paláci vo Viedni.
Neskôr bola obsluha lán nahradená pákovým ovládaním , ktoré bolo presnejšie a plynulejšie.
Výťah na ľudský pohon:
Najmenej dvaja ľudia museli otáčať pákou navíjacieho kolesa.
Za všetkým hľadaj Otisa
Éra nových výťahov začala v roku 1853 vynálezom výťahu s použitím lana, kladky a závažia. Tento výťah zdvíhal bremena pozdĺž šachtovej steny. Výťah mal tak podobu dnešnej konštrukcie: po stranách bol vedený vodidlami a mal bezpečnostné zariadenie, tzv. zachytávače, ktoré v prípade pretrhnutia lana zabrzdili kabínu výťahu.
Za týmto vynálezom stojí, dnes už výťahová legenda Elisha G. Otis.
Otisov výťah bol samozrejme omnoho výkonnejší než jeho predchodcovia, a tak bol nainštalovaný najprv v Crystal Palace, New York, kde prekonával 2 poschodia, a neskôr (v roku 1857) v obchodnom dome E. V. Haughwout Co. v New Yorku. Obsluhoval 5 poschodí rýchlosťou 0,2m/s, čo na tú dobu bola neskutočná rýchlosť. (Pre porovnanie, dnešné výťahy jazdia zvyčajne rýchlosťou do 2,5m/s, najrýchlejší výťah na svete v Chalifovej veži v Dubaji jazdí rýchlosťou 18m/s, čo je 65km/h.)
Otis predvádza svoje zachycovacie čeľuste
Výťah pán Siemensa
V roku 1880 inštaloval nemecký elektrotechnik a podnikateľ Werner von Siemens výťah s elektrickým pohonom na priemyselnej výstave v Mannheime. Jeho výťah mal elektromotor umiestnený priamo pod podlahou a otáčal sa ozubeným kolesom, ktorý sa posúval po ozubenom hrebeni.
S vývojom technológie sa presunul motor nad najvyššie poschodie, kde poháňal lanový bubon. Kabína tak bola opäť zavesená na lane.
Nakoniec však prevládlo riešenie, kedy je lano prehodené cez lanovnicu, kde na jednej strane je lano kabíny a na strane druhej lano protiváhy (tzv. lanové, alebo trakčné výťahy.) Toto riešenie ponúklo staronové použitie protiváhy. Ušetrila sa tak energia a bolo možné používať výťahy do výškových budov. Tam boli bubnové výťahy nepoužiteľné – vzhľadom k dĺžke lana by tieto bubnové stroje museli mať extrémne rozmery.
V roku 1903 nahradil elektrický výťah ozubené prevody a umožnil tak prepravovať náklad až 100 poschodí. Pôvodné jednorýchlostné motory boli nahradené motormi multi rýchlostnými a technológia elektromagnetu nahradila ručné prepínanie a brzdenie. Výťahy boli vybavené ovládacími tlačidlami a signálnym systémom a v dnešnej dobe bezpečnosť zariadení v budovách chráni prúdový chránič.
Siemensov výťah
Ako to bolo v Československu
Prvý (nákladný) výťah zostrojila ústecká firma Breitfeld-Daněk (jeden z predchodcov ČKD) v roku 1876 v pivovare v Litoměřice. Táto spoločnosť sa aj neskôr venovala konštrukcii predovšetkým nákladných výťahov pre veľké podniky.
So začiatkom výťahárstva v Československu sú spojené mená ako Ján Prokopec, A. Bílek a po zamatovej revolúcii bola otvorená prvá nová súkromná firma na Slovensku Tuchyňa Výťahy, ktorá sa zo začiatku venovala servisom výťahov a neskôr aj výrobe a montáži výťahov.
Ovládanie výťahu na Konopišti
Výťah kráľovskou záležitosťou
Prvý elektrický výťah s tlačidlovým zariadením jazdil v pražskom hoteli Modrá Hviezda. Aj následník Rakúsko-Uhorského trónu František Ferdinand d’Este si nechal vo svojom sídle, na zámku v Konopišti, postaviť výťah.
O tom, že výťahy boli v minulosti kráľovskou záležitosťou, nás môže presvedčiť, okrem nechuti Ľudovíta XVI. k schodom, a Františka Ferdinanda d’Este , tiež nález pozostatkov jedného z prvých výťahov, v Čechách na Zámku v Ploskoviciach (20. roky 18. storočia).
V rovnakej dobe ako výťah v Ploskoviciach vzniká pre potreby Ferdinanda V. Dobrotivého výťah na zámku v Zákupoch – ten je najstarším dochovaným výťahom v bývalom Československu.
V letohrádku Belaria v záhrade českokrumlovského zámku sa dochoval unikátny predchodca jedálneho výťahu.
Pripravené jedlo bolo týmto mechanizmom prepravené priamo do stredu jedálenského stola.
Výťahová kabína na zámku Zákupy
Zdroj: https://www.i-vytahy.sk/
Viac informácií na : https://bit.ly/352qN6J
Foto: Depositphotos