ONLINE MAGAZIN

Chorvátsko je pripravené privítať hostí

Chorvátska agentúra pre cestovný ruch organizovala virtuálnu konferenciu pre zahraničné médiá, ktorá sa konala súčasne na 10 trhoch, v Nemecku, Rakúsku, Českej republike, Slovensku, Veľkej Británii, Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Švédsku a Nórsku. 90 predstaviteľov popredných médií na spomínaných trhoch pozdravili ministerka cestovného ruchu a športu Nikolina Brnjac a riaditeľ Chorvátskej agentúry pre cestovný ruch Kristjan Staničić, ktorí novinárom sprostredkovali hlavné správy o pripravenosti Chorvátska na turistickú sezónu.

Ministerka Brnjac uviedla, že Chorvátsko je pripravené na príchod hostí a že najlepšia pozvánka na návštevu krajiny je stabilná epidemiologická situácia. „Verím, že sme prijali všetky opatrenia, aby sa Chorvátsko stalo bezpečnou dovolenkovou destináciou. Okrem vysokej úrovne bezpečnosti našich hostí sme sa tento rok zamerali na kvalitnú a rôznorodú turistickú ponuku. Útek od masového turizmu, bezpečie, pokojné prostredie a autentická gastronómia sú novými zložkami luxusu, ktorý Chorvátsko ponúka turistom. Okrem kvalitných hotelov a dovolenkových domov existuje vynikajúca ponuka v segmente kempingov a glampingov. V Chorvátsku sa tiež nachádza najväčšia charterová flotila na svete, ktorá sa plaví okolo tisícich nádherných ostrovov v tyrkysovom mori, čo z nej robí perfektnú námornú destináciu. Prekrásna príroda, dostatok aktivít na pobreží a vo vnútrozemí a dôraz na bezpečnosť hostí sú vynikajúcimi dôvodmi pre výber Chorvátska ako dovolenkovej destinácie,“ dodala.


Ministerka cestovného ruchu a športu Nikolina Brnjac

Online konferenciu v každej krajine viedli riaditelia kancelárií Chorvátskej agentúry pre cestovný ruch zaoberajúci sa daným trhom, s podporou partnerskej PR agentúry Aviareps. Hlavnými témami konferencie boli podmienky a protokoly pre vstup do Chorvátska, aktuálna epidemiologická situácia s dôrazom na očkovanie bežnej populácie a pracovníkov cestovného ruchu, organizácia destinácií z hľadiska testovacích miest a lekárska podpora, projekt „Safe Stay In Croatia“ (Bezpečný pobyt v Chorvátsku), kampaň „Trust me, I´ve been there“ (Ver mi, bol/a som tam), ale aj novinky v chorvátskej turistickej ponuke, leteckých spoločnostiach a investíciách.

Vynikajúcu pozíciu Chorvátska na turistickej mape sveta potvrdzuje táto virtuálna konferencia, na ktorej sa zúčastnilo veľké množstvo renomovaných novinárov z významných a populárnych médií. Je to vynikajúca príležitosť opäť informovať našu cieľovú verejnosť o všetkých novinkách v chorvátskej turistickej ponuke, ale aj o všetkých platných protokoloch, na základe , je možná realizácia turistických zájazdov do Chorvátska.

Doterajšie oznámenia, ale aj informácie, ktoré každý deň dostávame z našich najdôležitejších trhov, nám dodávajú optimizmus pred hlavnou sezónou turistického roka, v ktorom očakávame najväčšiu intenzitu turistického ruchu“, uviedol riaditeľ Staničić s tým, že Chorvátsko môže zaujať pozíciu poprednej stredomorskej turistickej destinácie.


Riaditeľ Chorvátskej agentúry pre cestovný ruch Kristjan Staničić

Medzi prítomnými médiami boli napríklad nemecké RND, Spiegel, Frankfurter Neue Presse, BZ, rakúske Der Standard, Die Presse, Kleine Zeitung, Vorarlberger Nachrichten, Tiroler Tageszeitung, britské Independent, The Guardian, The Sunday Times, The Sun, Daily Mail, Telegraph, české Lidové noviny, MAFRA (Můj svět), Český rozhlas, Blesk, Aha!, švajčiarske Blick, Travel Inside, Travelnews, slovenské Plus 1 deň, časopis Slovenka, Pravda, holandský Ron Reizen, Villa d’Arte, National Geographic Traveler a ďalší.

Riaditeľ zastúpenia Chorvatského turistického združenia pre Českú republiku a Slovensko, pán Dubravko Miholić predstavil zastupcom českých a slovenských médií projekt a súvisiace webové stránky  „Safe Stay in Croatia“  (Bezpečný pobyt v Chorvatsku), ktoré umožňujú návštěvníkom jednoducho, pohodlne a na jednom mieste získať súhrnné informácie o aktuálnej situácii v Chorvatsku, o pravidlách pre vstup do krajiny, ako aj o prijatých opatreniach a protokoloch pre bezpečný pobyt v Chorvátsku.

Prijaté opatrenia na ochranu turistov spolu so zlepšením epidemiologickej situácie v Európe a v Chorvátsku v posledných týždňoch sa prejavili významným nárastom počtu turistov z Českej republiky a Slovenska.  Za prvých 5 mesiacov navštívilo Chorvátsko takmer 12.000  slovenských turistov, čo je  3,5 krát viac, ako v rovnakom období v minulom roku. A v prípade Českej republiky dosiahol počet návštevníkov 31 700, čo je takmer 4,5 krát viac“,  uviedol Dubravko Miholić.  

„Očakávame v tohtoročnej sezóne výborné výsledky, zvýšenie oproti minulému roku o 10-20%, čo by znamenalo okolo 600 000  turistov  z Českej republiky a 200 000 návštevníkov zo Slovenska, samozrejme, ak sa epidemiologická situácia bude aj naďalej vyíjať priaznivo. Významným faktorom je aj rozšírenie možností dopravy na Jadran. Okrem výhodného priameho vlakového spojenia spoločnosti Regiojet z Prahy a Bratislavy do Rijeky a Splitu možno využiť aj leteckú dopravu. Spoločnosť Croatia Airlines ponúka od 21.6. každú sobotu lety z Prahy do Splitu, spoločnosť Smartwings do Splitu a Dubrovníku, a spoločnosť Ryanair do Zadaru. Z Viedne má Croatia Airlines pravidelné priame lety do Splitu a Záhrebu,  dodáva Dubravko Miholić.   

 

Prejav pani Nikoliny Brnjac, ministerky cestovného ruchu a športu Chorvatskej republiky

Prejav pána Kristjana Staničića, výkonného riaditeľa Chorvatskeho národného turistického združenia

 

Virtuálna tlačová konferencia (10. júna 2021) – Otázky a odpovede

  1. Aké sú najnovšie požiadavky na vstup do Chorvátska a aké sú nové plány na nadchádzajúce letné obdobie?

Súčasné požiadavky na vstup do Chorvátska sú pomerne flexibilné a poskytujú rôzne pravidlá pre vstup do krajiny v závislosti od krajiny pôvodu. Naše hranice sa nikdy skutočne neuzavreli, aj keď počas obdobia lockdownu boli požiadavky na vstup prísnejšie. Od apríla sa požiadavky zmierňujú každých 15 dní, pričom súčasné opatrenia platia do 15. júna, kedy predpokladáme ďalšie zmierňovanie opatrení za predpokladu, že súčasná epidemiologická situácia zostane stabilná a bude pokračovať v klesajúcom trende.

Vstupné požiadavky pre občanov krajín EÚ nájdete tu: https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/6%20options%20SK.pdf
Zatiaľ čo trhy mimo EÚ môžu nájsť súčasné požiadavky na vstup tu:

https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/Entering%20Croatia%20NON%20EU_EN.pdf

Najvýznamnejšou zmenou za posledných 10 dní bolo prijatie testov PCR vykonaných až 72 hodín pred príchodom, možnosť vstupu detí do 12 rokov cestujúcich s rodičom alebo opatrovníkom bez povinnosti testu, ako aj možnosť pre návštevníkov členských štátov EÚ pricestovať už po podaní prvej dávky určitých vakcín.

V súlade so súčasnou plánovanou implementáciou certifikátu EU Digital COVID: Chorvátsko bolo medzi prvými zo siedmich krajín, ktoré zaviedlo tento pas, už mesiac pred termínom: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_2721

Očakávame, že väčšina krajín EÚ zavedie certifikát do 1. júla, čo zjednoduší cestovanie tým, že bude existovať jednotné potvrdenie, že osoba bola očkovaná proti COVID-19, testovaná na negatívne výsledky alebo sa zotavila z infekcie v ľahko použiteľnom QR kóde, čo nielen uľahčí prechod hraníc, ale pomôže znovu naštartovať cestovný ruch tým, že umožní ľuďom znova sebavedome cestovať.

Okrem certifikátu EU Digital COVID bude Chorvátsko aj naďalej umožňovať vstup na základe súčasných požiadaviek a bude pokračovať v ďalších bilaterálnych diskusiách na diplomatickej úrovni, aby sa zabezpečilo splnenie cestovných predpokladov.

 

  1. Aké sú očakávania týkajúce sa letnej sezóny? Predsezóna/sezóna a všeobecne v roku 2021?

Chorvátsko bolo jedným z mála trhov, ktoré zaznamenali priaznivý počet turistov v roku 2020, keď dosiahlo 50% počtu prenocovaní v porovnaní s rekordným rokom 2019. To z Chorvátska urobilo minulý rok top destináciu Stredomoria.

Naša povesť bezpečnej a dobre pripravenej destinácie určite pomohla Chorvátsku dosiahnuť tieto výsledky.

V roku 2021, aj napriek prebiehajúcej globálnej pandémii, Chorvátsko naďalej udržuje vysoké zdravotné a bezpečnostné normy, čím si získava dôveru návštevníkov, ktorých za prvých 5 mesiacov už bolo takmer 4 milióny

https://www.htz.hr/en-GB/press/press-releases/croatia-records-39-mn-tourist-arrivals-first-five-months

Očakávame stabilnú letnú sezónu a sme si istí, že prekonáme výsledky z minulých rokov, s minimálne 60% prenocovaní v porovnaní s rokom 2019.

Pokiaľ bude epidemiologická situácia stabilná a počet očkovaných osôb sa bude globálne zlepšovať, očakávame silnú mimosezónu, keď návštevníci, ktorí v tejto chvíli ešte nebudú schopní cestovať, využijú priaznivé podnebie Chorvátska na jeseň a v zime.

 

  1. Aká je situácia COVID v súčasnosti v Chorvátsku? Aké zdravotné a bezpečnostné opatrenia sú zavedené?
    Čísla COVID v Chorvátsku naďalej klesajú s výrazným klesajúcim trendom a sme si celkom istí, že v blízkej budúcnosti budeme úplne zelení.

Počet prípadov a trendov možno nájsť tu

https://www.koronavirus.hr/koronavirus-statisticki-pokazatelji-za-hrvatsku-i-eu/901

Vizualizácia podľa regiónu je k dispozícii tu: https://www.croatiacovid19.info/

Početné krajiny vrátane Nemecka a Rakúska (údaje RKI) sa pozerajú na Chorvátsko regionálne a na ich zelený zoznam boli pridané kľúčové turistické regióny ako Istra, Dubrovník-Neretva a Split-Dalmácia. Očakávame, že ďalšie okresy budú nasledovať, zatiaľ čo iné krajiny pravdepodobne zmiernia obmedzenia cestovania, pretože čísla sa budú naďalej zlepšovať

 

  1. Aká je situácia s očkovaním v Chorvátsku? Koľko bolo zaočkovaných?

V súčasnosti je v Chorvátsku zaočkovaných viac ako 40% dospelej populácie, pričom očkovanie je naďalej najvyššou prioritou. V poslednej dobe bola vakcína Pfizer sprístupnená maloletým vo veku od 12 rokov so zámerom očkovať najskôr rizikovú (zdraviu ohrozenú) mládež.

Ministerstvo cestovného ruchu iniciovalo očkovanie zamestnancov odvetvia cestovného ruchu, vrátane 70 000 pracovníkov v prvej línii v oblasti ubytovania a pohostinstiev, a k očkovaniu dostali prístup aj súkromní poskytovatelia ubytovania. Viac ako 70% pracujúcich v odvetví prejavilo záujem o očkovanie. Organizované očkovanie sa začalo v apríli a pokračuje, a väčšina by mala dostať obe dávky do leta.

 

  1. Sú pre turistov k dispozícii ľahko dostupné centrá pre PCR a antigénové testovanie?

Ministerstvo cestovného ruchu a športu a početné turistické združenia v Chorvátsku naďalej spolupracujú s verejnými aj súkromnými zdravotníckymi zariadeniami po celej krajine a poskytujú verejnosti a návštevníkom prístup k antigénovým a PCR testom. Tu sa pravidelne aktualizuje zoznam testovacích centier https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/Za%20web_testni%20centri_ENG_0506.pdf , s uvedením kontaktov, cien, otváracích hodín atď. Mnoho hotelov navyše poskytuje svojim hosťom testovacie služby, zatiaľ čo nasledujúce letiská poskytujú možnosti testovania:

Letisko Split http://www.split-airport.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=457:testiranje-na-sars-cov-2-24-4-2021&catid=8:novosti&Itemid=114&lang=enLetisko Záhreb https://www.zagreb-airport.hr/en/passengers/flight-information/zag-covid-19-testing-centre/666
Letisko Dubrovnik https://www.airport-dubrovnik.hr/en/business/covid-19-testing-centre-n34
Letisko Zadar https://www.zadar-airport.hr/en/information-passengers-about-covid-19
Letisko Pula https://airport-pula.hr/en/covid-19-testiranje/

 

  1. A čo investície do cestovného ruchu?

Aj keď boli niektoré investície do cestovného ruchu v roku 2020 odložené z dôvodu vypuknutia pandémie, Chorvátsko naďalej vidí pozitívne investičné trendy v hoteloch, a to vďaka novým príležitostiam, ako je nový 5 * Hilton Costabella v Rijeke, jedinečný boutique luxusný hotel Nai 3.3 na ostrove Dugi Otok, ako aj minuloročné otvorenie luxusného hotela Maslina Resort na ostrove Hvar.

Spolu s ďalšími budúcimi otvoreniami neskôr v tomto roku, ako napríklad odloženým otvorením hotela Ambassador v Splite, spolu s investíciami do modernizácie v celom sektore cestovného ruchu nám umožňujú zostať si istí, že Chorvátsko bude aj naďalej poskytovať vysoko kvalitnú ponuku pre všetkých svojich hostí.

  1. Nové lety? Nový vlak, autobus alebo trajekt / katamarán?
    Chorvátsko je spokojné s početnými oznámeniami o letoch pre letnú sezónu a ďalšie roky, keďže bolo vyhlásených a/alebo už zahájených takmer 200 letových trás, obzvlášť nás teší rozhodnutie spoločnosti RyanAir otvoriť základňu na letisku v Záhrebe – poskytnúť prístup do hlavného mesta Chorvátska do/z mnohých európskych destinácií, ako aj rozhodnutie spoločností Delta a United Airlines o zavedení priamych letov z New Yorku do Dubrovníka, ktoré sa začnú v júli, čo naznačuje, že aj Chorvátsko je atraktívnou zámorskou destináciou.

Ostatné trhy zaviedli vlakovú dopravu, napríklad Regiojet, ktorý poskytuje priame spojenie do Českej republiky, Slovenska a Maďarska s linkami do Rijeky a Splitu.

 

  1. Existujú nejaké ďalšie kampane alebo turistické stimuly, ktoré by turistov nalákali na návštevu Chorvátska?

V súčasnosti organizuje Chorvátske národné turistické združenie svoju vrcholnú propagačnú kampaň na tému “Trust me I’ve been there” (Dôverujte mi, bol/a som tam) na 12 kľúčových trhoch vrátane Nemecka, Slovinska, Rakúska, Talianska, Poľska, Spojeného kráľovstva, Českej republiky, Maďarska, Francúzska, Holandska, Slovenska a Ruska.

https://www.htz.hr/en-GB/press/press-releases/cntb-trust-me-ive-been-there-high-season-brand-campaign-starting-across-12-markets

CNTB tiež nedávno dokončila cielenú kampaň pre Digitálne „Chorvátsko, vaša nová kancelária!“. V rámci prvej vlny kampane pre digitálnych nomádov „Chorvátsko, vaša nová kancelária!“, ktorú uskutočnilo Chorvátske národné turistické združenie na trhoch USA, Kanady a Spojeného kráľovstva, kde získalo viac ako 8 miliónov zobrazení od polovice marca do polovice apríla 2021. Aktivity v rámci tejto propagačnej kampane sa konali na sociálnych sieťach Facebook a Twitter, a boli zamerané výlučne na cieľovú skupinu potenciálnych digitálnych nomádov. Všetky informácie o podmienkach registrácie a pobytu digitálnych nomádov v Chorvátsko nájdete na vstupnej stránke kampane www.digitalnomads.hr a na podstránke Chorvátska nájdete svoju novú kanceláriu, ktorá je k dispozícii na oficiálnych webových stránkach CNTB Croatia.hr.

https://www.htz.hr/en-GB/press/press-releases/cntb-first-wave-digital-nomads-campaign-achieved-over-8-million-impressions

Druhá vlna kampane je plánovaná na leto, pretože práca na diaľku a dlhodobé kombinované obchodné a voľnočasové cesty naďalej vykazujú známky rastu.

 

  1. Čo očakávate v roku 2022? Na stredné trate? Na dlhšie obdobie?
    Sme presvedčení, že epidemiologická situácia zostane stabilná, a že sa posunieme do post-Covidovský normál. To znamená, že očakávame stabilný návrat pred-Covidovského cestovného ruchu s pokračujúcim rastom v roku 2022 a ďalej. V strednodobom a dlhodobom horizonte vyvíja Chorvátsko svoju novú stratégiu cestovného ruchu, a táto by mala byť dokončená a spustená v druhej polovici roka, a už toľko môžeme prezradiť, že sa bude viac zameriavať na trvalo udržateľný cestovný ruch.
  2. Čo udalosti? Šport? Pohostinstvo? A ďalšie zaujímavosti?

Pri rešpektovaní všetkých opatrení na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia sa Chorvátsku podarilo vytvoriť priaznivé prostredie pre organizovanie podujatí, ako napríklad WRC Croatia Rally 2021, ktorá sa konala v apríli, čo dokazuje, že napriek pandémii sa krajina a jej sektor športu a podujatí dokážu prispôsobiť a uskutočňovať udalosti na svetovej úrovni. Keď sa opatrenia budú naďalej zmierňovať, sme si istí, že mnohé ďalšie športové podujatia budú v nadchádzajúcich mesiacoch pokračovať podľa plánu, zatiaľ čo odvetvie podujatí a kongresov zaznamenalo pomalý, ale stabilný návrat vďaka zmierneniu opatrení a zhromaždení pre až 100 účastníkov, a v tejto oblasti očakávame ďalšie zmiernenie opatrení. Dnes 10. júna sa vracia prvý chorvátsky kongres cestovného ruchu, v Dubrovníku sa koná konferencia ASTA (Americká spoločnosť cestovných poradcov).

Chorvátsko tiež nedávno privítalo viac ako 180 hostí a zástupcov poľského cestovného ruchu, čo je ďalší príklad stabilného návratu cestovného ruchu a dôvery v Chorvátsko ako hostiteľskú destináciu.

https://www.htz.hr/en-GB/press/press-releases/180-representatives-polish-tourist-industry-and-media-landed-zadar-special-lot-flight

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie Gastronómia outdoor

Objavujte krásy Dolného Rakúska na jeseň

Lány dozrievajúceho viniča, sladučké strapce hrozna, vôňa babieho leta, marhúľ, vína… Také je Dolné Rakúsko na jeseň. Požičajte si bicykel a vybehnite obdivovať prírodu, užite si prechádzky pri Dunaji či v lužných lesoch, dobré jedlo v „Heuriger“ alebo zájdite na prehliadku viníc a vínnych pivníc. A určite nevynechajte ani vinobranie a jesenné festivaly. Región hrozna a vína Dolné […]

Čítať ďalej
Architektúra Cestovanie Náš tip

Hrad Helfštýn

Monumentálna hradná architektúra Helfštýna sa týči nad údolím Moravskej brány. Celý komplex tvorí rad stavieb úžitkových i fortifikačných. V súčasnej dobe sú na hrade sprístupnené štyri nádvoria. Má päticu brán, množstvo bášt, veží a rozsiahly systém vnútorného i vonkajšieho opevnenia. Svojou rozlohou patrí k najrozsiahlejším hradným komplexom v Európe. História hradu Rozsiahla zrúcanina hradu Helfštýna, […]

Čítať ďalej
Cestovanie

Predstavujeme vám najkrajšie zámky a hrady na južnej Morave

Hoci v posledných dňoch zavládlo v našej republike sychravé počasie, predpoveď na nasledujúce týždne je značne pozitívna; babie leto! A viete, ako si babie leto užijete najviac? Predsa sa pohárikom burčiaku v ruke. Ako je známe, najlepšie burčiak nájdete na južnej Morave, rovnako ako niektoré z najkúzelnejších hradov a zámkov. Využite prílev posledných slnečných lúčov […]

Čítať ďalej