ONLINE MAGAZIN

Ako vybrať stan?

Domov na cestách. Môj dom, môj hrad. Hotel s miliónmi hviezd. To všetko je synonymum pre stan. A správna voľba stanu môže znamenať pohodlné ubytovanie v prírode. Súčasť výbavy, ktorej výber neradno podceniť.

Celú problematiku odborníci z hanibal.cz spracovali do videa:

Pokiaľ by Vám video nestačilo, tak samozrejme čítajte ďalej. Všetko potrebné je napísané aj v článku!

Delenie stanov podľa konštrukcie
Kopula
Kopula sa stavia za pomoci dvoch (alebo viacerých) prútov. Tie sa v hornej časti stanu krížia a vytvára tak konštrukciu podobajúce sa kopulu. Čím viac prútov a kríženie, tým je stan stabilnejší vo vetre. Možno tak dosiahnuť aj konštrukcie, ktoré sú úplne samonosné, teda nepotrebujú nijako kotviť.

Zároveň je u kopuly dobré sa zamyslieť nad jej priestrannosťou. Steny kopulovitého stanu totiž väčšinou nestúpajú tak strmo, a tak sa priestor s výškou stanu relatívne rýchlo zmenšuje. Pre príklad, u klasickej Dvojprútové kopulky s pôdorysom 220x160cm môže byť pôdorys vo výške 20cm len 180x140cm. Kopulky nájdu svoje využitie vo všetkých kategóriách stanov.

Tunel
Stavba tunela vyžaduje minimálne jeden prút, ktorý určí jeho polomer. Štandardne sa však používajú prúty dva alebo tri. Tunely je potrebné vždy kotviť, ale na druhej strane, ponúknu najlepší pomer úžitkovéj jednoduchosti ku hmotnosti stanu. Inak povedané bývajú veľmi ľahké a priestranné.

Čo sa odolnosti tunelov vo vetre týka, excelujú v hlavne v prípade, keď fúka vietor stále rovnakým smerom a vy stan postavíte po smere tohto vetra. Ak sa do tunela oprie stan z boku, je jeho stabilita menšia a výrazne záleží na tom, ako máte stan ukotvený a postavený vzhľadom k okolitému terénu.

Áčko
Áčka sa už skoro vôbec nevyrábajú. Stavali sa ako „strecha“ s dvoma tyčkami, ktoré konštrukciu podopierali od zeme. Na rovnakom princípe sú však vyrobené niektoré špeciálne stany, takzvané TARP, teda ultraľahké prístrešky, ktoré sa väčšinou stavajú pomocou trekových paličiek. Ide o extrémne ľahké a skladné riešenie, ktoré sa ale nehodia do náročných podmienok.

Delenie stanov podľa použitia
Toto delenie je pre vás nemenej dôležité a je spojené so zásadnou otázkou, ktorú by ste si mali pred výberom stanu položiť: „Kde a ako sa chystáte stan používať?“ Jedine vďaka jasnej predstave, kam sa bude najčastejšie so stanom jazdiť, môžete zvoliť nielen ideálne konštrukciu, ale aj materiály a dizajn, ktorý vám bude pre dané aktivity perfektne vyhovovať.

Rekreačné stany a rodinné stany do kempu
Rekreačné stany budete používať párkrát do roka v nenáročných podmienkach kempov či slovenských luhov a hájov. Budú to stany, pri ktorých bude na prvom mieste cena a konštrukcia, a potom až hmotnosť alebo odolnosť. Podľa počtu nocľažníkov môžeme túto kategóriu ešte rozdeliť na malé a väčšie, teda skôr rodinné stany, ku ktorým si bez problémov môžete vybrať aj záhradný nábytok a nebudete vyzerať zvláštne

Najčastejšie sa v tejto kategórii volia kopulky, ktoré budú mať nosnú konštrukciu z laminátových tyčiek (ťažšie, menej pružné a odolné ako dural, ale výrazne lacnejšie). Podlaha bude z vrstveného polyetylénu alebo výnimočne z nylonu. Budú výrazne ťažšie, než by sa Vám páčilo nosiť na chrbte. Po prepočítaní na osobu napríklad aj 2 kg.

Rodinné stany pre štyri a viac osôb sú často vybavené velikánskými predsieňami a oddelenými spálňami. Aj tu sa najčastejšie používa konštrukcia kopula s ďalšími doplňujúcimi tyčami. Tyčky môžu byť ako laminátové, tak duralové, alebo i železnej.

Turistické a trekové stany
Turistické stany (z nášho pohľadu) môžu zažívať časté použitie na horách, od Fatry po treky v Alpách alebo Himalájach. Tu sa zameriame na stany vhodné pre trojsezónne použitie. Na ešte náročnejšie akcie sa budú hodiť stany, ktoré popisujeme nižšie (expedičné).

Na prvom mieste býva u turistických a trekingových stanov odolnosť a hmotnosť. Až potom ešte len cena, aj keď aj tá často hrá veľkú úlohu. Podľa veľkosti sa už tu môžeme dostať na sumy ďaleko presahujúce 200 €. Ako také stany vyzerajú?

Kopulky aj tunely
Konštrukcia stanov budú výhradne z duralových prútov
Podlaha bude z pevného nylonu s PU záterom
Tropiko bude ľahké a bude, okrem nepremokavého záteru, disponovať aj silikonizáciou
Hmotnosti stanov sa budú pohybovať v oveľa nižších číslach, v prepočte na osobu i pod 1kg
V tejto kategórii už by ste mali veľa zvažovať aj niektoré dizajnové prvky.

Počet a rozmiestnenie vchodov do stanu. Jeden malý vchod pre 4 nocľažníkov nemusí byť dostatočný, obzvlášť v prípade, že od neho najvzdialenejšie spáč musia prekračovať zostávajúce troch obyvateľov. Dva vchody môžu byť výhodou pri veternom počasí: spravidla sa jeden z nich nachádza v smere po vetre, takže je možné vliezť do stanu bez toho, aby bola spálňa plná snehu alebo vody.

 

Viac informácií nájdete tu: https://bit.ly/3xPo7qe

Zdroj informácie: https://www.hanibal.cz/

Foto: https://www.hanibal.cz/, depositphotos

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie Príroda Radíme Vám

Chorvátske turistické združenie spustilo novú zimnú kampaň „Chorvátsko – zimná ríša divov“

Chorvátske turistické združenie spustilo novú zimnú propagačnú kampaň „Chorvátsko – zimná ríša divov“, ktorá pobeží do 10. januára naprieč kľúčovými trhmi, teda trhmi Nemecka, Slovinska, Rakúska, Poľska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Talianska, Holandska, Francúzska, Veľkej Británia, Belgicka, Švédska a Nórska. Kampaň pobeží na sociálnych sieťach vrátane Facebooku, Instagramu, Twitteru, TikToku a Pinterestu s použitím značiek […]

Čítať ďalej
Architektúra Cestovanie Health outdoor Príroda Radíme Vám Zdravie

Voda a čerstvý vzduch – jedinečná ordinácia v Jesnníkoch

Redakcia In Drive magazínu sa pred časom vybrala do regiónu, ktorý preslávil zakladateľ prvých vodoliečebných kúpeľov na svete, Vincenz Priessnitz. Po príjemnej a bezproblémovej ceste od  Bratislavy, smerom na Brno, Olomouc a Šumperk sa dostanete do obce Jeseník, ktorá je len 300 kilometrov vzdialená od Bratislavy. Nad obcou Jeseník sa v pôvodne malej osade Gräfenberg […]

Čítať ďalej
Architektúra Automobily Cestovanie Lines Novinky

Fakty o novej autobusovej stanici Nivy

Nová autobusová stanica Nivy Rozloha autobusovej stanice 30315m2 (z toho čakáreň 2945m2, priestor nástupísk a výstupísk 4788m2 a dopravný priestor 22582m2). Prevádzková doba 24/7, pričom v čase mimo otváracích hodín Nivy centra je k dispozícii vchod pri Nivy Tower. Denná kapacita stanice: očakávaná: 9500 cestujúcich (nástup aj výstup, 6700 prímestská / 1000 diaľková / 1800 medzinárodná doprava), 1100 spojov […]

Čítať ďalej