ONLINE MAGAZIN

Dračí sen: Ako lieta hybridná vzducholoď?

Po 70 rokoch sa na oblohu opäť vzniesla veľká plne vystužená vzducholoď. Lenže je niečo inak. Alebo je inak úplne všetko?

V roku 2013 NASA spolu s Pentagonom úspešne ukončili testovanie prototypu novej vzducholode Aeroscraft. Keď to oznámil prezident jej materskej spoločnosti Aeros, zožal obdivné komentáre v médiách, napriek tomu bol ohlas trochu chladnejší. A dalo sa to čakať.

Za posledných niekoľko rokov bolo ohlásených hneď niekoľko návratov veľkých vzducholodí, ale ako sa zdá, zatiaľ sa žiadna vzducholodná revolúcia nekonala. Tak prečo by to malo byť v prípade Aeroscraftu inak?

Kríženec s lietadlom

Ak ste čítali správy o nových vzducholodiach, možno ste si všimli jednu zásadnú vec – že to vlastne tak úplne vzducholode nie sú. Nekotvia ako dávna zeppeliny u kotvových stožiarov a tiež vyzerajú inak ako strieborné cigary medzivojnového obdobia. Sú bachraté, široké a majú kolesový alebo vznášadlový podvozok.
To najdivnejšie na nich ale je, že hoci majú svoj „balón“ čiže aerostat – aj keď naplní kompresor héliom a nie sú ľahšie ako vzduch. Nosný plyn im pomáha prekonať zemskú príťažlivosť len sčasti, o zvyšok vztlaku sa postará aerodynamika – podobne ako u klasických lietadiel. Znamená to ale, že sa takáto vzducholoď musí pri vzlete aspoň trochu rozbehnúť.

Odolný gigant

Aj tak má hybridná vzducholoď oproti obyčajnému lietadlu mnoho výhod: Dokáže odštartovať z akéhokoľvek poľa, piesku, močiara alebo vodnej plochy. Má gigantickú nosnosť, aká je u klasického lietadla nemysliteľná ! Jej dolet pritom môže dosiahnuť niekoľko tisíc kilometrov. Niet divu, že má o taký typ stroja záujem americká armáda. Predstave vzdušnej prepravy celých jednotiek, vojaci jednoducho neodolajú. Jeho zdanlivá zraniteľnosť je v skutočnosti naozaj ilúziou. Áno, hybridná vzducholoď je pre svoju relatívne nízku rýchlosť a obrie veľkosť ľahký cieľ. Lenže takýto stroj nedokáže vyradiť z činnosti ani pomerne veľké poškodenie. Navyše pri svojej hmotnosti dokáže uniesť obranný systém, aký sa používa pre malé letiská.

Pokusný králik

Aeroscraft vznikol vo firme Aeros, ktorá vyrába vzducholode SkyDragon (Nebeský drak). Snáď práve preto sa prvá testovaná verzia Aeroscraftu nazvaná  Dragon Dream, teda Dračí sen. Má len jedinú funkciu – overiť všetky navrhnuté systémy pred výrobou prvého prototypu pre komerčnú výrobu. Možno preto pôsobí trochu neučesane.

Charakteristický je pre neho, sploštený tvar aerostatu, ktorý pri lete pôsobí zároveň ako krídlo. Okrem tradičných riadiacich plôch na zadnej časti, má tiež dve vodorovné riadiace plôšky na prove. Kabína pre dvoch pilotov je vybavená veľmi sparťansky a visí pod trupom, budúce Aeroscrafty by ju však mali mať zabudovanú v trupe. Okolo nej sa nachádzajú štyri vznášadla plochy podvozku.

Čím je iný ?

Všetky ostatné súčasné lietajúce hybridný vzducholode, ako je napríklad Lockheed-Martin P-791, majú jednu spoločnú vlastnosť – sú nevystužené. To znamená, že ich aerostat držia tvar len vďaka vnútornému tlaku plynu. To je prvý znak, ktorým sa od nich Dragon Dream líšia – má pevnú kostru, podobne ako veľké vzducholode z doby pred 2. svetovou vojnou. Rovnako ako ony má tiež plynové oddiely, umožňujúci jeho vyvažovanie. Dokáže ale niečo viac. Do určitej hmotnosti nákladu môže odštartovať kolmo nahor ako klasická vzducholoď, ale aj pri oveľa väčšom náklade, ako je jeho aerostatické vztlak, ešte stále dokázať vzlietnuť s rozjazdom ako hybridný vzducholoď.

Vie tiež kolmo pristávať bez kotviacich veží a davov pozemného personálu. Proti stuženým vzducholodiam z prvej polovice 20. storočia má totiž čosi navyše – tlakové kontajnery HPE. Celkovo je ich deväť, tri sa nachádzajú v zadnej časti a šesť v prednej. Hélium naplní z HPE plynového oddielenia a tak sa stane Aeroscraft ľahším ako okolitý vzduch a vznesie sa. Pri pristávaní to funguje naopak. Nadbytočné hélium je stlačené do HPE a Aeroscraft tak oťažie.

Predsa len revolúcia?

Aeroscraft alebo iný stroj podobného typu má potenciál spôsobiť malú dopravnú revolúciu. Zrýchlenie leteckej dopravy, nám okrem úspory času pri letoch na dlhé vzdialenosti prinieslo aj istú nepríjemnosť – letisko pre moderné lietadlá si žiada pomerne veľa miesta a veľké náklady na kvalitné pristávacie a štartovacie dráhy. Preto dnes nie je letisko pri každom meste. Hybridné vzducholode nič také nepotrebujú – dokážu pristáť v podstate na akomkoľvek športovom letisku, ktorých je po celej Európe veľa – a Aeroscrafty budú ešte menej náročné. Keby sa naozaj presadili v civilnej doprave, bolo by možné prepojiť aj miesta, ktoré doteraz žiadnu rozumnú infraštruktúru nemajú.
Svet by sa tak zase o trochu zmenšil.

 

Zdroj: https://www.abicko.cz/

Viacej informácií tu : https://bit.ly/3s6988F

Foto: depositphotos

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie outdoor Príroda Radíme Vám

6 romantických botanických záhrad v Maďarsku, ktoré vás túto jar opantajú

V čase, keď sa jar v Maďarsku neodvratne blíži, 35 botanických záhrad v krajine ožíva kaleidoskopom farieb a vôní. Záhrady sa prebúdzajú a stávajú útočiskom, v ktorom kvety kvitnú s bezkonkurenčnou eleganciou a vytvárajú obraz zasnenej romantiky. Pre návštevníkov zo Slovenska môžu byť tieto arboréta, ktoré nájdete v blízkosti vášho bydliska, príjemným prekvapením, a sú […]

Čítať ďalej
Cestovanie Náš tip Radíme Vám Tlačová správa

Cestovný ruch v Česku naberá na sile, počet turistov sa vlani dostal na predcovidové čísla.

V Česku sa v minulom roku ubytovalo v hromadných ubytovacích zariadeniach takmer 10 miliónov zahraničných turistov (43,3 % z celkového počtu). Ďalších takmer 12,5 milióna hostí tvorili samotní Česi (56,7 %), ktorí sa rozhodli stráviť dovolenku v domácich ubytovacích zariadeniach. Celkovo tak vlani počet turistov, ktorí do Česka zamierili, presiahol 22 miliónov a narástol medziročne […]

Čítať ďalej
Architektúra Náš tip outdoor Príroda Radíme Vám

Pardubice – mesto s históriou a moderným srdcom

Pardubice Pardubice (nemecky Pardubitz) sú štatutárne mesto na východe Čiech a hlavné mesto Pardubického kraja. Pardubice ležia 97 km na východ od Prahy a 270 kilometrov z Bratislavy, Leží  na sútoku rieky Labe s riečkou Chrudimkou. Napriek tomu, že Pardubice sú predovšetkým priemyselným a dopravným centrom, ich obyvatelia vedú bohatý kultúrny a športový život. Sídlo tu má univerzita a mnoho stredných […]

Čítať ďalej