Ak šoférujete roky, z vlastných skúseností i dlhodobým pozorovaním nepochybne viete, čo je dobré mať v aute, respektíve ako ho vhodne prichystať pred zimou, aby ste si zbytočne nekomplikovali jazdu, keď udrie prvý mráz a po roku opäť vyjdete na cesty s čerstvo zasypaným snehom.
Iste potom tiež viete, že každá takáto príprava je individuálna a nedá sa odporučiť paušálne. Záleží totiž nielen na veku a stavu vozidla či skúseností jeho vodiča, ale do značnej miery aj od toho, v akých klimatických podmienkach máte v pláne jazdiť.
Inak povedané, celkom iné nároky na vás a vaše vozidlo bude mať príroda v Bratislave, kde spadne päť centimetrov snehu párkrát za zimu a vydrží pár hodín, a potom napríklad vo Veľkej Fatre či v Nízkych Tatrách, kde máte súvislú bielu pokrývku v istom období takmer permanentne.
Na čo sa teda zamerať?
Ostrieľaným matadorom za volantom osvedčené pravidlá nejako zvlášť pripomínať nemusíme. Vám ostatným by sme radi ponúkli stručný súhrn toho, čo naozaj nevynechať. A ešte jeden dôležitý detail: veľa kľúčových miest si môžete na aute skontrolovať a pripraviť na zimu i sami, rovnako tak ale zostáva dosť vecí, ktoré svojpomocne (iba pomocou základného náradia) neurobíte. V týchto prípadoch bude lepšie obrátiť sa na špecializované servisy.
Pneumatiky
Ako vybrať tie správne zimné gumy ste si uřcite každý rok naštudovali sami ale cez to všetko si dáme menšiu rekapituláciu. Než sa pustíte do hľadania novej vhodnej sady, pozrite sa najskôr, v akom stave sú tie minuloročné pneumatiky. Ak sa hĺbka ich dezénu začína povážlivo blížiť oficiálne stanovenej minimálnej hodnote 4 mm, alebo už majú najlepšie roky za sebou, neváhajte s výmenou.
Okrem kontroly pneumatík, myslite tiež na tlak. Značné rozdiely medzi teplotou vo vyhrievanej garáži a vonkajškom, respektíve medzi dofouknutím na predpísaný tlak v aktuálnych podmienkach a prevádzkou v hlbokých mrazoch, môže významne znížiť vnútorný tlak a tým ovplyvniť aj jazdné vlastnosti. Nieže by vám auto na ceste plávalo ako rybársky čln v búrke, ale väčšie deformácie bočníc vplyv na ovládateľnosť iste majú a rovnako tak aj na životnosť samotných pneumatík. V neposlednom rade, treba mať vo výbave funkčný zdvihák na auto. Zimné obdobie sa vyznačuje častejším poškodením pneumatiky – a auto rukami nezdvihnete pri výmene prepichnutej pneumatiky
Karoséria
Je úplne jedno, či máte nový alebo ojazdený automobil, zima dokáže slušne potrápiť a narobiť škody na jednom i druhom. Samozrejme protikorózna ochrana karosérií je dnes na úplne inej úrovni, než tomu bolo treba v osemdesiatych rokoch, napriek tomu aj tie najlepšie laky nemusí odolať kamienkom či iným agresívnym nečistotám. Čo s tým?
Pred zimou nechajte svoje auto poriadne vyčistiť, navoskovať a všetky dierky v laku po kamienkoch radšej opravte. Voda so soľou na holom plechu dokážu koróziu urýchliť.
Akumulátor
Nutnou podmienkou bezproblémových štartov v zime sú okrem iného aj otáčky štartéra, ktoré vám zaistí iba akumulátor v správnej kondícii. Základnú kontrolu, teda fakt, či nie sú káble či konektory zoxidované, prípadne napadnuté koróziou, iste zvládnete aj sami. To isté bude pravdepodobne platiť aj pre skúšku vlastného napätia batérie, akurát že to nestačí….
Vyššie uvedené vám prezradí len momentálne nabitie akumulátora, nie jeho skutočný stav, respektíve opotrebovanie. Kondíciu vám pomôže odhaliť až záťažový test, ktorý si môžete nechať urobiť buď v servise, alebo si môžete tester pre tieto prípady zaobstarať aj sami.
Ak ste teda zaregistrovali prvé problémy so štartovaním kvôli čiastočne vybitej batérii, neváhajte sa skúškou alebo rovno výmenou. Jeseň a zima sú pre akumulátory tým najnáročnejším obdobím a moderné autá je vďaka svojej rozsiahlej elektronickej výbave, systému-stop štart či rekuperáciu brzdnej energie ani trochu nešetrí.
Sviečky a žeravenia
U zážihových motorov by ste mali bežné sviečky meniť každých približne 30 tisíc kilometrov, irídiové alebo platinové by potom mali vydržať okolo 90 tisíc kilometrov. Zapaľovacie káble sa obvykle menia raz za desať rokov, a ak máte staršie auto s rozdeľovačom, nechajte si skontrolovať aj ten.
Rovnaké náročné podmienky musia zvládať aj žhaviace sviečky vo vznetových motoroch. Ak sú chybné, štartovanie auta sa značne sťaží, a aj keď vám naskočí, čierny dym je signálom, že niečo nie je v poriadku. Výmenu žhaviacich sviečok radšej prenechajte skúseným automechanikom, najmä subtílnejšie jednotky v motoroch so vstrekovaním common-rail sa môžu pri demontáži zalomiť, čo určite nechcete.
Chladiaca kvapalina
Dolievate do chladiaceho okruhu demineralizovanú vodu, pretože máte netesný chladič alebo hadice? Potom by ste mali myslieť na to, že týmto spôsobom meníte koncentráciu chladiacej kvapaliny a tým aj jej schopnosť odolať zamŕzania (zvyčajne sa riedi na teploty mínus dvadsať až mínus tridsať stupňov Celzia), čo by ste mohli v zime ľutovať.
Pre tieto prípady si nechajte skontrolovať teplotu zamŕzania chladiacej kvapaliny pomocou hustomeru, ktorý majú prakticky v každom autoservise, alebo si ho môžete zaobstarať aj sami.
Mimochodom, po troch až piatich rokoch je potrebné kvapalinu kompletne vymeniť. Výrobcovia síce tvrdia, že vydrží dlhšie, ale kvôli degradácii prísad tento úkon radšej neodkladajte. Pozor, nemiešajte rôzne typy chladiacich kvapalín a do svojho auta lejte len výrobcom predpísaný typ.
Olej
Štartovanie motora pri extrémne nízkych teplotách nie je náročné len pre akumulátor alebo palivovú sústavu, ale svoje dostane aj samotný motor. Dnešné moderné oleje síce už ani v hlbokých mrazoch nepripomína svojou konzistenciou mazut, to ale platí len pre prípady, že ho pravidelne kontrolujete a meníte.
Ak vás v dohľadnej dobe taká výmena čaká, neodkladajte ju a radšej vymeňte olej ešte pred zimou. Možno tým významne prispieť k predĺženiu životnosti pohonnéj jednotky, a aj to štartovanie by malo byť vďaka tomu o niečo jednoduchšie.
Nádrž a palivový filter
Ak máte v pláne meniť v najbližšej dobe palivový filter, urobte tak radšej teraz, pred zimou. Nečistoty v kombinácii s kondenzovanú vodnou parou môžu zamrznúť a tým obmedziť priechodnosť palivového systému. Mráz navyše extrahuje z nafty parafín, ktorý tiež upcháva palivový filter.
Pokiaľ ide o autá so vznetovými motormi a vstrekovaním typu common-rail, odporúča sa meniť palivový filter najneskôr raz za dva roky, bez ohľadu na to, koľko máte najazdené či čo hovoria predpisy výrobcu. Môžete tým významne predĺžiť životnosť vstrekovacích jednotiek, hoci záleží pochopiteľne aj na tom, či sa vyhýbate podozrivým zdrojom nafty.
Najmä u starších áut sa môže trochu vody zadržať aj v nádrži, dôvod na zúfanie ale nemáte. Pre tieto prípady sú k dispozícii prípravky na báze alkoholu, ktoré na seba zvyškovú vodu dokážu nadviazať.
Stierače a kvapalina do ostrekovačov
Tma už o štvrtej popoludní, do toho sneh, dážď, blato a brečka. To všetko sú podmienky, v ktorých je nutnosť udržať čistý a ničím nerušený výhľad je pre vodiča dosť dôležité. Hoci veľa majiteľov áut má vo zvyku meniť stierače až po zime potom, čo zistili, že tie ich už poriadne nefungujú, práve teraz je ten správny čas na ich výmenu.
Ponuka je pomerne bohatá. Môžete meniť buď gumičky, alebo celá ramienka (nezabudnite skontrolovať dĺžku a vybrať patričný adaptér), problém je akurát v tom, že nie všetky stierače dokážu ideálne zotrieť špinu z predného, respektíve zadného okna bez toho, aby na skle zostávali šmuhy alebo zvyšky vody.
Konkrétneho výrobcu vám neporadíme, chce to skrátka skúšať, ktoré vám budú najlepšie vyhovovať pre daný typ automobilu. Nezabudnite tiež na pravidelnú kontrolu a premazávanie ramien s prítlačnou pružinou, korózie v týchto miestach spôsobuje zlé alebo nedostatočné dosadnutie stieračov na sklo.
Súčasťou tejto sústavy je pochopiteľne aj kvapalina do ostrekovačov, v tomto smere nás však predajne či čerpacie stanice zásobujú vcelku solídne. Dôležité je predovšetkým myslieť na koncentráciu zimnej zmesi a zbytočne ju neriediť čistou vodou. Malý obsah liehu a jeho rýchle odparenie môže pri naozaj nízkych teplotách vplyvom vetra a nedostatočne ohriateho motora, a teda aj interiéru spôsobiť, že si na prednom okne prakticky vyrobíte súvislú vrstvu námrazy.
Doplnková výbava
Škrabka, metlička, u starších áut možno aj rozmrazovače zámkov a v horských oblastiach ešte lopatka a snehové reťaze. To je v skratke zoznam vecí, ktoré by vám mali stačiť aj v tých najhorších podmienkach, ak chcete vidieť alebo sa vyhrabať zo záveje. Pre tieto extrémy nie je na škodu ani podložka, ktorú je možné v prípade potreby podložiť pod preklzávajúce bicykel, aj keď v takých chvíľach vám môže poslúžiť napríklad koberček.
Ak svojmu vozidlu alebo svojim schopnostiam dostať sa zo ťažkých situácií zase toľko neveríte, nezabudnite na ťažné lano. Najmä u starších áut prídu vhod aj štartovacie káble, a ak chcete mať tento zoznam kompletný, berte ohľad na to, že v horských oblastiach, kde môžete na pomoc čakať pokojne hodiny, príde vhod aj deka, USB kábel pre dobitie telefónu či externá batéria pre mobil, voda a nejaké to rýchle občerstvenie.
Zdroj: https://www.autorevue.cz/
Viac informácií nájdete tu: https://bit.ly/33NciUg
Fotografia: depositphotos