Najväčšia nákladiak sveta uvezie 330 osobných automobilov strednej triedy
Najväčší sklápačky na svete nájdete v baniach, nazývajú sa dampre. Najväčší z najväčších predstavil bieloruský Belaz, a vyrobil si ho k šesdesiatpiatemu výročiu ich založenia. Tento obor uvezie až 350 ton, je vyššia ako dvojpodlažný dom a na ceste zaberie tri jazdné pruhy. Na širku o dva metre presahuje kĺbový autobus.
Obor z Bieloruska o sebe dáva sebavedome najavo, že je najväčší vo svojej kategórii. Belaz 75710 pri úžitkovej hmotnosti 450 ton uvezie na korbe 350 ton. Rovnakú hmotnosť má približne 330 škodoviek s motorom 1.4 s pohotovostnou hmotnosťou 1 060 kg.
Najväčší nákladiak na svete má na výšku 8,1 metra a od konca korby až po predné svetlá merajú viac ako 20,6 metra. Rázvor má úctyhodných osem metrov. Asi už vás neprekvapí, že šírka vozidla dosahuje takmer 10 metrov. Až na výnimky by ste Belaz 75710 na slovenských diaľniciach určite nepredbehli.
Kolos poháňajú dva šestnácť válcové priamo vstrekovacie turbodiesle, každý s výkonom 1 715 kW. Objem každého šestnácťválca je 65 litrov, inak povedané každý z valcov má objem niečo málo cez 4 litre. Motor poháňajú kolesá oboch náprav. Všetky kolesá sa tiež natáčajú, čo zmenšuje polomer otáčania na 20 metrov.
Maximálny výkon 1 715 kW majú motory pri 1 900 otáčok za minútu. Maximum krútiaceho momentu je 9 313 Nm. Maximálka je 64 km / h a pri plnom zaťažení sa tento kolos valí štyridsiatkou.
Štartovanie motora umožňuje pneumatický štartér a kompresor vyvíja tlak vzduchu štartovacieho systému niečo medzi 0,6 a 0,8 MPa.
Pohon vozidla je dieselelektrické. Spaľovacie motory poháňajú dva generátory, ktoré dodávajú energiu štyrom trakčným motorom. Nafta je v dvoch nádržiach, každá má objem 2 800 litrov.
Rešpekt budia kolesá na 63palcových diskoch. Obutie tvoria bezdušové radiálne pneumatiky 59 / 80R63 s dezénom určeným na použitie v lome. Gigantický BELAZ má dvojmontáž na oboch nápravách. Tým konštruktéri BELAZ obišli najväčšiu prekážku vo zväčšovaní damprov: rast týchto gigantov totiž sprevádza zvyšovanie hmotnosti a nosnosti, výrobcovia pneumatík ale nedokážu vyrobiť gumu, ktorá by tak ťažké auto bezpečne uniesla.
Zdroj: https://www.idnes.cz/
Viac informácií nájdete tu: https://bit.ly/3mYfqEt
Fotografie: belaz