Účet za prevádzku osobného automobilu sa u priemerného Slováka vyšplhá na sumu presahujúcu 400 eur mesačne. Autobusoví dopravcovia vystríhajú pred alarmujúcim negatívnym vplyvom na životné prostredie. Konkrétnymi krokmi zároveň motivujú k využívaniu verejnej dopravy.
Už tradične sa tento týždeň, od 16. do 22. septembra, uskutočňuje Európsky týždeň mobility (ETM). Táto celoeurópska akcia motivuje mestá a ich obyvateľov vyskúšať si ekologickejšie spôsoby prepravy. Zväz autobusovej dopravy (ZAD) je už tradičným podporovateľom tejto akcie, a to v spolupráci s národným koordinátorom, ktorým je Slovenská agentúra životného prostredia.
Hlavným motívom tohto ročníka ETM na Slovensku je environmentálna udržateľnosť dopravy zvýraznená prostredníctvom sloganu Bezpečná chôdza a cyklistika. Práve cesta autobusom, kombinovaná s chôdzou či napríklad systémom zdieľaných bicyklov, je silnou ekologickou alternatívou voči rozmachu individuálneho automobilizmu.
Prostredníctvom sloganu „Prejdime sa spolu!“ kampaň upozorňuje na škodlivé vplyvy nadmerného využívania spaľovacích motorov, emisií uhlíka a aj na preťaženie cestnej infraštruktúry. Tento rok je dôraz kladený nielen na chôdzu či cyklistiku, ale prirodzene aj na využívanie verejnej dopravy. Organizátori chcú touto iniciatívou prispieť k zlepšeniu celkovej kvality ovzdušia, a vytvoriť tak lepšie podmienky na život v mestách a obciach.
Ekológia a klimatické zmeny sú diskutovanými témami aj všade vo svete. „Uvedomujeme si závažnosť súčasných environmentálnych problémov a klimatických zmien. Príspevok ku budovaniu trvalo udržateľnej mobility je príspevkom k ochrane životného prostredia slúžiaceho pre nás všetkých,“ hovorí Peter Sádovský, prezident ZAD.
Automobil nie je cesta
Hlavným cieľom Európskeho týždňa mobility je zredukovať počet ľudí, ktorí si každodenne sadnú za volant, či už je to preto, aby sa dostali do práce, do obchodu alebo za iným účelom.
Podľa správy Európskeho parlamentu boli automobily zodpovedné až za 60,7 % celkového množstva uhlíkových emisií v EÚ. Alarmujúci je najmä stále vysoký podiel motoristov, ktorí sa vezú v aute sami, bez ďalších spolucestujúcich.
Ďalším dôvodom, prečo si namiesto auta vybrať iný spôsob dopravy, je reálna prevádzková cena auta. Holandská spoločnosť LeasePlan zverejnila štúdiu, v ktorej vypočítala priemernú sumu, ktorú majiteľ auta mesačne zaplatí. Na Slovensku sa táto suma vyšplhala na 442 eur mesačne za benzínové autá a 416 eur za dieselové.
Okrem peňaženiek však autá nadmerne zaťažujú aj cestnú infraštruktúru a vo väčších mestách spôsobujú zápchy. Preto je tohtoročný Európsky týždeň mobility príležitosťou ukázať verejnosti, že nové, udržateľné spôsoby dopravy sú už bežne dostupné. Cestujúcim dokážu poskytnúť praktickosť a komfort na ceste do cieľovej destinácie.
Celoeurópsky trend prenikol aj na Slovensko
Európsky týždeň mobility má pôvod v takzvanom „Dni bez áut“, ktorý vznikol už v roku 2000 ako celoeurópska iniciatíva. Tá neskôr prerástla do podoby, v akej ju poznáme dnes, a od roku 2002 sa nazýva Európsky týždeň mobility. Už vtedy sa jej zúčastnili viac ako štyri stovky samospráv z celkovo 23 krajín. V roku 2018 to už bolo až 2 792 samospráv z 54 krajín.
Počet samospráv zapojených do tejto iniciatívy každoročne stúpa aj na Slovensku. Do minulého ročníka sa zapojilo až 54 miest a obcí. Organizátori dúfajú, že účasť po vyhodnotení tohtoročných čísel opäť stúpne.