ONLINE MAGAZIN

10 otázok pre Matúša Valla

  1. Pravdepodobne sa zapíšete ako primátor, ktorý spravil revolúciu v bratislavskej doprave a parkovaní. Prečo ste sa zamerali hlavne na túto oblasť?

Lebo počet áut v Bratislave neustále narastá a narastajú aj problémy, ktoré sú s týmto spojené. Naše cesty nenafúkneme a pokiaľ včas nezačneme počet áut a ich pohyb po meste regulovať, môže sa stať, že nám mesto a doprava v ňom skolabuje. Sú mestá, ktoré si prešli podobnými problémami a dokázali ich vyriešiť a sme presvedčení, že pokiaľ využijeme aj ich skúsenosti, podarí sa nám to tiež.

Ing. arch. Matúš Vallo
je architekt, bratislavský městský aktivista,
hudebník
a od roku 2018 primátor Bratislavy

 

  1. Pripravovaná parkovacia politika vyvolala rôzne reakcie. Čo by ste odkázali tým, ktorí sa boja , že nový systém zruinuje ich peňaženky?

Na začiatok by som odkázal asi dve veci. Mesto nebude spoplatnené plošne a ani nie 24 hodín denne. Regulované parkovanie bude len v tých zónach, kde je problém s parkovaním a v tých časoch, kedy tento problém pretrváva. Môže sa teda stať, že na pohyb mnohých Bratislavčanov po meste táto parkovacia politika zatiaľ nebude mať zásadný vplyv, lebo budú aj naďalej bývať v neregulovanej zóne a chodiť do práce tiež do neregulovanej zóny. Ale tým Bratislavčanom, ktorí budú bývať v regulovanej zóne a ktorí dnes nemajú šancu v blízkosti svojho domu zaparkovať, sa po zavedení parkovacej politiky výrazne uľaví.

 

  1. Jazdíte MHD denne?

Jazdím MHD často. Dnes, keď bývam v Starom Meste a prácu mám tiež v Starom Meste, chodím najčastejšie peši. Sú dni, kedy sa mimo Starého Mesta prakticky ani nedostanem.

 

 

  1. Aké ďalšie plány máte s Bratislavou? Aká oblasť, ktorá patrí do Vašej kompetencie si ešte vyžaduje „ozdravenie“?

Rozvoj mesta. Potrebujeme získať kontrolu nad rozvojom mesta, lebo jeho neriadený a extenzívny rozvoj, ktorého tempo doteraz určovali hlavne developeri, nás už negatívne dobieha. A rovnako potrebuje ozdravenie verejný priestor, jeho kvalita a čistota.

 

  1. Ako by mala fungovať „ideálna Bratislava“?

Mesto funguje dobre, keď sú v ňom dobré vzťahy. A k dobrým vzťahom prispieva najmä  kvalitný verejný priestor, v ktorom ľudia môžu tráviť čas. Rovnako tak bezpečnosť. A nemyslím tým len bezpečnosť v uliciach, ale aj bezpečnú premávku a bezpečný priestor, v ktorom sa nebojíme pustiť hrať sa vlastné deti. A tiež k nim prispieva solidarita a schopnosť mesta podať pomocnú ruku slabším. Na toto sa snažíme pri všetkých nových politikách mesta myslieť.

 

  1. Máte za vzor nejaké zahraničné mesto, ktoré je hodné nasledovania?

Trávil som viac času vo svojom živote v Ríme, v Londýne aj v New Yorku a do každého z týchto miest som sa svojim spôsobom zamiloval J Z pohľadu toho, čo aj my v Bratislave teraz robíme, je pre nás inšpiratívna najmä Viedeň, Brno a Praha.

 

  1. Existuje aj nejaké Slovenské mesto, ktorým sa dá inšpirovať?

Áno, v prípade parkovacej politiky sa inšpirujeme hlavne Trenčínom alebo pre prácu s verejným priestorom je skvelá Trnava. Je dobré, že na pozícii primátorov krajských miest sme sa teraz stretli úplne noví a aj služobne starší primátori. Vieme si navzájom pomôcť a poradiť si prakticky v každom probléme a z toho sa veľmi teším.

 

  1. So skupinou PARA máte precestované celé Slovensko. Trápia mestá rovnaké problémy, alebo sa starosti obyvateľov výrazne líšia?

Porovnateľne veľké mestá majú porovnateľné problémy. Každé z nich má však aj svoje konkrétne špecifiká dané jeho históriou, demografickým vývojom alebo ponukou práce. Nás asi najviac trápi doprava a zahusťovanie mesta.

 

  1. Dovolenkové obdobie sa blíži. Budete mať popri funkcii hlavy mesta a koncertovaní čas aj na cestovanie?

Nemám plány. Budem rád, ak si vôbec trochu oddýchnem a keď príde aj na dovolenku alebo na cestovanie, bude to viac príjemný bonus ako nejaký plán.

 

  1. Aký dopravný prostriedok pri cestovaní na dovolenky preferujete? J

Pokiaľ to nie je dovolenka na chalupe, kde chodíme autom, tak najradšej cestujem lietadlom. Auto ma v tomto smere príliš zväzuje a keď som na dovolenke v inom veľkom meste, je mi viac na príťaž ako na osoh.

 

Text a rozhovor viedla: Veronika Cicková
Fotografie: archív Matúša Valla a foto banka Depositphotos

 

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie outdoor Príroda Radíme Vám

6 romantických botanických záhrad v Maďarsku, ktoré vás túto jar opantajú

V čase, keď sa jar v Maďarsku neodvratne blíži, 35 botanických záhrad v krajine ožíva kaleidoskopom farieb a vôní. Záhrady sa prebúdzajú a stávajú útočiskom, v ktorom kvety kvitnú s bezkonkurenčnou eleganciou a vytvárajú obraz zasnenej romantiky. Pre návštevníkov zo Slovenska môžu byť tieto arboréta, ktoré nájdete v blízkosti vášho bydliska, príjemným prekvapením, a sú […]

Čítať ďalej
Cestovanie Náš tip Radíme Vám Tlačová správa

Cestovný ruch v Česku naberá na sile, počet turistov sa vlani dostal na predcovidové čísla.

V Česku sa v minulom roku ubytovalo v hromadných ubytovacích zariadeniach takmer 10 miliónov zahraničných turistov (43,3 % z celkového počtu). Ďalších takmer 12,5 milióna hostí tvorili samotní Česi (56,7 %), ktorí sa rozhodli stráviť dovolenku v domácich ubytovacích zariadeniach. Celkovo tak vlani počet turistov, ktorí do Česka zamierili, presiahol 22 miliónov a narástol medziročne […]

Čítať ďalej
Architektúra Cestovanie Osobnosti Lines outdoor

Mestá, ktoré stoja za to spoznať – Pardubice

So vznikom Československa bol spätý veľký kultúrny rozvoj Pardubíc, ktorý investorov a architektov motivoval k opusteniu historizujúcich slohov a otvoril cestičky a smer  medzivojnovej avantgarde. Aj značný rozvoj neďalekého Hradca Králové inšpiroval pardubických  politikov a podnikateľov k veľkým urbanistickým zmenám. Hodnotný urbanistický návrh získali Pardubice predovšetkým v pásme okolo námestia Republiky a Jahnovy třídy. Architektonické zaujímavosti 20. století […]

Čítať ďalej