- Pravdepodobne sa zapíšete ako primátor, ktorý spravil revolúciu v bratislavskej doprave a parkovaní. Prečo ste sa zamerali hlavne na túto oblasť?
Lebo počet áut v Bratislave neustále narastá a narastajú aj problémy, ktoré sú s týmto spojené. Naše cesty nenafúkneme a pokiaľ včas nezačneme počet áut a ich pohyb po meste regulovať, môže sa stať, že nám mesto a doprava v ňom skolabuje. Sú mestá, ktoré si prešli podobnými problémami a dokázali ich vyriešiť a sme presvedčení, že pokiaľ využijeme aj ich skúsenosti, podarí sa nám to tiež.
Ing. arch. Matúš Vallo
je architekt, bratislavský městský aktivista,
hudebník
a od roku 2018 primátor Bratislavy
- Pripravovaná parkovacia politika vyvolala rôzne reakcie. Čo by ste odkázali tým, ktorí sa boja , že nový systém zruinuje ich peňaženky?
Na začiatok by som odkázal asi dve veci. Mesto nebude spoplatnené plošne a ani nie 24 hodín denne. Regulované parkovanie bude len v tých zónach, kde je problém s parkovaním a v tých časoch, kedy tento problém pretrváva. Môže sa teda stať, že na pohyb mnohých Bratislavčanov po meste táto parkovacia politika zatiaľ nebude mať zásadný vplyv, lebo budú aj naďalej bývať v neregulovanej zóne a chodiť do práce tiež do neregulovanej zóny. Ale tým Bratislavčanom, ktorí budú bývať v regulovanej zóne a ktorí dnes nemajú šancu v blízkosti svojho domu zaparkovať, sa po zavedení parkovacej politiky výrazne uľaví.
- Jazdíte MHD denne?
Jazdím MHD často. Dnes, keď bývam v Starom Meste a prácu mám tiež v Starom Meste, chodím najčastejšie peši. Sú dni, kedy sa mimo Starého Mesta prakticky ani nedostanem.
- Aké ďalšie plány máte s Bratislavou? Aká oblasť, ktorá patrí do Vašej kompetencie si ešte vyžaduje „ozdravenie“?
Rozvoj mesta. Potrebujeme získať kontrolu nad rozvojom mesta, lebo jeho neriadený a extenzívny rozvoj, ktorého tempo doteraz určovali hlavne developeri, nás už negatívne dobieha. A rovnako potrebuje ozdravenie verejný priestor, jeho kvalita a čistota.
- Ako by mala fungovať „ideálna Bratislava“?
Mesto funguje dobre, keď sú v ňom dobré vzťahy. A k dobrým vzťahom prispieva najmä kvalitný verejný priestor, v ktorom ľudia môžu tráviť čas. Rovnako tak bezpečnosť. A nemyslím tým len bezpečnosť v uliciach, ale aj bezpečnú premávku a bezpečný priestor, v ktorom sa nebojíme pustiť hrať sa vlastné deti. A tiež k nim prispieva solidarita a schopnosť mesta podať pomocnú ruku slabším. Na toto sa snažíme pri všetkých nových politikách mesta myslieť.
- Máte za vzor nejaké zahraničné mesto, ktoré je hodné nasledovania?
Trávil som viac času vo svojom živote v Ríme, v Londýne aj v New Yorku a do každého z týchto miest som sa svojim spôsobom zamiloval J Z pohľadu toho, čo aj my v Bratislave teraz robíme, je pre nás inšpiratívna najmä Viedeň, Brno a Praha.
- Existuje aj nejaké Slovenské mesto, ktorým sa dá inšpirovať?
Áno, v prípade parkovacej politiky sa inšpirujeme hlavne Trenčínom alebo pre prácu s verejným priestorom je skvelá Trnava. Je dobré, že na pozícii primátorov krajských miest sme sa teraz stretli úplne noví a aj služobne starší primátori. Vieme si navzájom pomôcť a poradiť si prakticky v každom probléme a z toho sa veľmi teším.
- So skupinou PARA máte precestované celé Slovensko. Trápia mestá rovnaké problémy, alebo sa starosti obyvateľov výrazne líšia?
Porovnateľne veľké mestá majú porovnateľné problémy. Každé z nich má však aj svoje konkrétne špecifiká dané jeho históriou, demografickým vývojom alebo ponukou práce. Nás asi najviac trápi doprava a zahusťovanie mesta.
- Dovolenkové obdobie sa blíži. Budete mať popri funkcii hlavy mesta a koncertovaní čas aj na cestovanie?
Nemám plány. Budem rád, ak si vôbec trochu oddýchnem a keď príde aj na dovolenku alebo na cestovanie, bude to viac príjemný bonus ako nejaký plán.
- Aký dopravný prostriedok pri cestovaní na dovolenky preferujete? J
Pokiaľ to nie je dovolenka na chalupe, kde chodíme autom, tak najradšej cestujem lietadlom. Auto ma v tomto smere príliš zväzuje a keď som na dovolenke v inom veľkom meste, je mi viac na príťaž ako na osoh.
Text a rozhovor viedla: Veronika Cicková
Fotografie: archív Matúša Valla a foto banka Depositphotos