ONLINE MAGAZIN

10 otázok pre Matúša Valla

  1. Pravdepodobne sa zapíšete ako primátor, ktorý spravil revolúciu v bratislavskej doprave a parkovaní. Prečo ste sa zamerali hlavne na túto oblasť?

Lebo počet áut v Bratislave neustále narastá a narastajú aj problémy, ktoré sú s týmto spojené. Naše cesty nenafúkneme a pokiaľ včas nezačneme počet áut a ich pohyb po meste regulovať, môže sa stať, že nám mesto a doprava v ňom skolabuje. Sú mestá, ktoré si prešli podobnými problémami a dokázali ich vyriešiť a sme presvedčení, že pokiaľ využijeme aj ich skúsenosti, podarí sa nám to tiež.

Ing. arch. Matúš Vallo
je architekt, bratislavský městský aktivista,
hudebník
a od roku 2018 primátor Bratislavy

 

  1. Pripravovaná parkovacia politika vyvolala rôzne reakcie. Čo by ste odkázali tým, ktorí sa boja , že nový systém zruinuje ich peňaženky?

Na začiatok by som odkázal asi dve veci. Mesto nebude spoplatnené plošne a ani nie 24 hodín denne. Regulované parkovanie bude len v tých zónach, kde je problém s parkovaním a v tých časoch, kedy tento problém pretrváva. Môže sa teda stať, že na pohyb mnohých Bratislavčanov po meste táto parkovacia politika zatiaľ nebude mať zásadný vplyv, lebo budú aj naďalej bývať v neregulovanej zóne a chodiť do práce tiež do neregulovanej zóny. Ale tým Bratislavčanom, ktorí budú bývať v regulovanej zóne a ktorí dnes nemajú šancu v blízkosti svojho domu zaparkovať, sa po zavedení parkovacej politiky výrazne uľaví.

 

  1. Jazdíte MHD denne?

Jazdím MHD často. Dnes, keď bývam v Starom Meste a prácu mám tiež v Starom Meste, chodím najčastejšie peši. Sú dni, kedy sa mimo Starého Mesta prakticky ani nedostanem.

 

 

  1. Aké ďalšie plány máte s Bratislavou? Aká oblasť, ktorá patrí do Vašej kompetencie si ešte vyžaduje „ozdravenie“?

Rozvoj mesta. Potrebujeme získať kontrolu nad rozvojom mesta, lebo jeho neriadený a extenzívny rozvoj, ktorého tempo doteraz určovali hlavne developeri, nás už negatívne dobieha. A rovnako potrebuje ozdravenie verejný priestor, jeho kvalita a čistota.

 

  1. Ako by mala fungovať „ideálna Bratislava“?

Mesto funguje dobre, keď sú v ňom dobré vzťahy. A k dobrým vzťahom prispieva najmä  kvalitný verejný priestor, v ktorom ľudia môžu tráviť čas. Rovnako tak bezpečnosť. A nemyslím tým len bezpečnosť v uliciach, ale aj bezpečnú premávku a bezpečný priestor, v ktorom sa nebojíme pustiť hrať sa vlastné deti. A tiež k nim prispieva solidarita a schopnosť mesta podať pomocnú ruku slabším. Na toto sa snažíme pri všetkých nových politikách mesta myslieť.

 

  1. Máte za vzor nejaké zahraničné mesto, ktoré je hodné nasledovania?

Trávil som viac času vo svojom živote v Ríme, v Londýne aj v New Yorku a do každého z týchto miest som sa svojim spôsobom zamiloval J Z pohľadu toho, čo aj my v Bratislave teraz robíme, je pre nás inšpiratívna najmä Viedeň, Brno a Praha.

 

  1. Existuje aj nejaké Slovenské mesto, ktorým sa dá inšpirovať?

Áno, v prípade parkovacej politiky sa inšpirujeme hlavne Trenčínom alebo pre prácu s verejným priestorom je skvelá Trnava. Je dobré, že na pozícii primátorov krajských miest sme sa teraz stretli úplne noví a aj služobne starší primátori. Vieme si navzájom pomôcť a poradiť si prakticky v každom probléme a z toho sa veľmi teším.

 

  1. So skupinou PARA máte precestované celé Slovensko. Trápia mestá rovnaké problémy, alebo sa starosti obyvateľov výrazne líšia?

Porovnateľne veľké mestá majú porovnateľné problémy. Každé z nich má však aj svoje konkrétne špecifiká dané jeho históriou, demografickým vývojom alebo ponukou práce. Nás asi najviac trápi doprava a zahusťovanie mesta.

 

  1. Dovolenkové obdobie sa blíži. Budete mať popri funkcii hlavy mesta a koncertovaní čas aj na cestovanie?

Nemám plány. Budem rád, ak si vôbec trochu oddýchnem a keď príde aj na dovolenku alebo na cestovanie, bude to viac príjemný bonus ako nejaký plán.

 

  1. Aký dopravný prostriedok pri cestovaní na dovolenky preferujete? J

Pokiaľ to nie je dovolenka na chalupe, kde chodíme autom, tak najradšej cestujem lietadlom. Auto ma v tomto smere príliš zväzuje a keď som na dovolenke v inom veľkom meste, je mi viac na príťaž ako na osoh.

 

Text a rozhovor viedla: Veronika Cicková
Fotografie: archív Matúša Valla a foto banka Depositphotos

 

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie Príroda Radíme Vám

Chorvátske turistické združenie spustilo novú zimnú kampaň „Chorvátsko – zimná ríša divov“

Chorvátske turistické združenie spustilo novú zimnú propagačnú kampaň „Chorvátsko – zimná ríša divov“, ktorá pobeží do 10. januára naprieč kľúčovými trhmi, teda trhmi Nemecka, Slovinska, Rakúska, Poľska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Talianska, Holandska, Francúzska, Veľkej Británia, Belgicka, Švédska a Nórska. Kampaň pobeží na sociálnych sieťach vrátane Facebooku, Instagramu, Twitteru, TikToku a Pinterestu s použitím značiek […]

Čítať ďalej
Architektúra Cestovanie Health outdoor Príroda Radíme Vám Zdravie

Voda a čerstvý vzduch – jedinečná ordinácia v Jesnníkoch

Redakcia In Drive magazínu sa pred časom vybrala do regiónu, ktorý preslávil zakladateľ prvých vodoliečebných kúpeľov na svete, Vincenz Priessnitz. Po príjemnej a bezproblémovej ceste od  Bratislavy, smerom na Brno, Olomouc a Šumperk sa dostanete do obce Jeseník, ktorá je len 300 kilometrov vzdialená od Bratislavy. Nad obcou Jeseník sa v pôvodne malej osade Gräfenberg […]

Čítať ďalej
Architektúra Automobily Cestovanie Lines Novinky

Fakty o novej autobusovej stanici Nivy

Nová autobusová stanica Nivy Rozloha autobusovej stanice 30315m2 (z toho čakáreň 2945m2, priestor nástupísk a výstupísk 4788m2 a dopravný priestor 22582m2). Prevádzková doba 24/7, pričom v čase mimo otváracích hodín Nivy centra je k dispozícii vchod pri Nivy Tower. Denná kapacita stanice: očakávaná: 9500 cestujúcich (nástup aj výstup, 6700 prímestská / 1000 diaľková / 1800 medzinárodná doprava), 1100 spojov […]

Čítať ďalej