ONLINE MAGAZIN

Visegrad Film Forum opäť prilákalo filmových nadšencov.

Medzinárodné podujatie, ktoré sa konalo od 19. do 23. marca na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave ponúklo okrem kvalitných filmov sedem renomovaných filmárov. Počas päťdňového programu viedli s návštevníkmi živý dialóg na prednáškach a diskusiách.

Vyrovnaný program zo sveta výroby filmu prezentovali Hanekeho dvorná strihačka Monika Willi, favorit áčkových festivalov Sergej Loznica, architekt Cuarónovej ROMY Eugenio Caballero, kameraman Phedon Papamichael, ktorý má na konte nomináciu na Oscara za film Nebraska a kameramanka dokumentu Citizenfour: Občan Snowden Kirsten Johnson a ďalší.


EUGENIO CABALLERO,  foto: Ctibor Bachratý

Otváracím filmom festivalu sa stala cenami ovenčená čiernobiela snímka ROMA od režiséra Alfonsa Cuaróna. Osobne ju prišiel uviesť jej filmový architekt a držiteľ Oscara Eugenio Caballero. Mexický filmár mal na druhý deň prednášku na tému scénografie vo filme, kde spomenul: „Filmový architekt je jednou z kľúčových postáv pri tvorení filmu. Pre mňa osobne scénografia nie je estetickou disciplínou, ale príbehovou. Nie je len o tom ako to vyzerá, ale o tom, že všetko, čo vidíme na plátne je spojené s režisérovou snahou vyrozprávať príbeh. A napokon cítiť emócie.“

Program pokračoval prednáškou marockého hosťa Hakima Belabbesa, ktorý vysvetľoval podmienky vzniku kreatívneho štúdia Sahara Lab. To ponúka ambicióznym filmárom študovať film v Maroku. Dôležitým posolstvom, ktoré Hakim návštevníkom podujatia zdôrazňoval bolo: „Minul som toľko času kopírovaním namiesto toho, aby som prinášal osobné posolstvo. To posolstvo som nenašiel vo filmoch ostatných režisérov, v teoretických knihách, ale v hlase mojej matky, mojich detí a vo chvíľach ticha, keď idem domov.“

Štvrtkový večer sa ukončil premietaním filmu Cameraperson, ktorý prišla osobne uviesť producentka, kameramanka a dokumentaristka Kirsten Johnson. Po premietaní nasledovala diskusia, počas ktorej sa americká filmárka nebála vojsť medzi hostí a klásť otázky. Intenzívna interaktívna diskusia zaujala divákov. Mnohí sa prišli na druhý deň pozrieť aj na jej prednášku, ktorá sa niesla v podobnom duchu. Ukončila ju sociálnym experimentom, pri ktorom sa diváci v kinosále mali po dobu dvoch minút uprene pozerať do očí prísediaceho. Kirsten to zhrnula týmito slovami: „Kameramani by sa nemali báť pozerať sa, observovať, udržať očný kontakt. Niekedy je nám nekomfortné byť videný a vidieť. Takýto strach a hanba by nemali byť prítomné pri nakrúcaní filmu. Vizualizáciou sa dozvieme viac ako rozprávaním, slovami.“

Zvyšok dňa patril ukrajinskému režisérovi Sergejovi Loznicovi, ktorého prednáška priniesla viacero zaujímavých východísk pre nakrúcanie. Večer odpremiéroval svoj film Proces v kine Lumière, kde mu bola zároveň udelená výročná cenu ASFK za prínos svetovej kinematografii. Loznica tvrdí: „Myslím si, že budúcnosť filmu môže byť v archívoch. S technológiou sa kinematografia môže uberať aj týmto smerom.“   

Piatok začal prednáškou na tému distribúcie krátkych, ale aj celovečerných filmov. Tú viedol sales agent z Poľska Marcin Łuczai, ktorý zastupuje známu európsku spoločnosť New Europe Film Sales. Večer následne patril Hanekeho dvornej strihačke Monike Willi, ktorá prišla odprezentovať svoju prednášku o tvorbe príbehu z materiálu. Večer osobne uviedla snímku Bez názvu (Untitled), ktorú dokončila po smrti režiséra Michaela Glawoggera. O rozličných prístupoch k práci Willi povedala: „Michael Haneke má film dopredu nakrútený v hlave. Chce strihať chronologicky a prvý návrh strihu vzniká už počas nakrúcania, keď prichádzajú denné materiály. Na rozdiel od ostatných režisérov, ktorí naopak zbierajú všetok materiál a chcú aby sa to najlepšie z filmu objavilo práve v strižni.“

Sobotný program bol venovaný gréckemu kameramanovi Phedonovi Papamichaelovi. Ten okrem prednášky venovanej práci s kamerou, osobne uviedol film Nebraska od režiséra Alexandra Payna, ktorý získal 6 nominácii na Oscara. Papamichael študentom zdôraznil potrebu vzdelávania: „Najdôležitejší benefit filmovej školy je nájsť svojho režiséra, svoju skupinu a spolupracovníkov, s ktorými môžete po škole pracovať.“

 Študentské projekty prišli predstaviť samotní tvorcovia filmov a zástupcovia škôl. V diskusii po filmoch študenti komunikovali o filmoch samotných, ale aj podmienkach a pomeroch v akých filmy vznikali.

 

Visegrad Film Forum 2019
Dátum: 19.-23. marec 2019
Miesto: Bratislava, Slovensko
Miesto konania: Filmová a televízna fakulta VŠMU, kino Lumière

web: http://www.visegradfilmforum.com
facebook: https://www.facebook.com/VisegradFilmForum
instagram: https://www.instagram.com/vffbratislava/
youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7mpj2r4K88c

Organizátor: Boiler o.z.
Spoluorganizátori: Filmová a televízna fakulta VŠMU
Finančná podpora: Medzinárodný vyšehradský  fond, Audiovizuálny fond, Nadácia SPP
Partnerské školy:  FTF VŠMU, WRiTV Katowice, UTB Zlín,  SZFE Budapešť, KNUTCT Kyjev, BFM Talin, Sahara Lab a UNATC Bukurešť

 

Mohlo by vás zaujímať:

Film Náš tip Umenie a kultúra

DOMINA – Predbehla dobu o mnoho storočí

Neuveriteľný skutočný príbeh Livie Drusilly, manželky Caesara Augusta, ožíva tento mesiac na televíznej stanici Epic Drama. DOMINA ponúka divákom pútavý pohľad do starovekého Ríma, konkrétne do obdobia okolo roku 27 pred Kristom. Seriál, ktorý predstavil režisér David Evans, sa však opiera o príbehy žien, ktoré stáli za mocnými mužmi vtedajšej doby. Hlavnou postavou je Lívia […]

Čítať ďalej
Film Náš tip Novinky Umenie a kultúra

Bedári, oceňovaná seriálová adaptácia prichádza na slovenské obrazovky!  

Pripravte sa na to, že vás strhne nadčasové majstrovské dielo. Strhujúca adaptácia literárnej klasiky 19. storočia Victora Huga „Les Misérable“ od scenáristu Andrewa Daviesa, držiteľa ceny Bafta, bude mať svoju veľkú premiéru na televíznej stanici Epic Drama 21. decembra o 21:00. Pozoruhodná šesťdielna dráma rozpráva príbeh Jeana Valjeana, bývalého trestanca, ktorý nedokáže uniknúť tieňu svojej […]

Čítať ďalej
Film Náš tip Radíme Vám

Nevyriešená záhada: Kde je posledné miesto odpočinku slávnej Kleopatry?

Po stáročiach hľadania sa Kleopatrina hrobka stále nenašla, ale zdá sa, že nedávne objavy nás konečne priblížia k miestu odpočinku poslednej egyptskej kráľovnej. Po hrobe kráľovnej pátra aj štvordielny dokument Kleopatrina tajná hrobka, ktorý bude mať premiéru na Viasat History 3. októbra o 21:00. Pomocou 3D modelov, rekonštrukcií a návštev pôvodných miest zbiera nové stopy. […]

Čítať ďalej