Rovnaký tvar. Rovnaký jednoduchý dizajn. Rovnaké logo. Od roku 1978. Kånken však neznamená už len batoh. Teraz je to umelecké dielo. Aspoň to tvrdí Svensk Form, Združenie pre umenie a remeslá Švédska. Vláda Švédska požiadala toto neziskové členské združenie, aby podporovalo švédsky dizajn vo svojej krajine a v zahraničí, a to teraz pridalo jednoduchý malý batoh spoločnosti Fjällräven, Kånken, do svojho zoznamu chránených kúskov úžitkového umenia. Združenie Svensk Form pripomína, že Kånken predstavuje viac ako len funkčný predmet. Jeho dizajn má svoju vlastnú identitu.
Batoh Kånken vznikol v roku 1978 ako priama reakcia na rastúci trend nosenia tašiek na pleci. Deti nosili ťažké knihy a školské pomôcky v taškách s popruhom cez jedno plece, ktoré, ako sa zdalo, mali na svedomí zvýšený výskyt bolestí chrbtice.
A tak zakladateľ spoločnosti Fjällräven, Åke Nordin, využil svoje skúsenosti s navrhovaním pohodlných a funkčných trekingových batohov a vytvoril batohy vhodné na návštevy prírody a objavovanie nových miest.
Hlavné požiadavky boli, aby uniesli obaly formátu A4, viazané knihy a boli dostatočne atraktívne na to, aby odradili školákov od, v tom čase moderných, tašiek cez plece.
Pri počte 30 000 predaných kusov počas prvých dvoch rokov sa zdalo, že batoh Kånken dosiahol svoj cieľ. Vďaka nadčasovému dizajnu batohov vyrobených z odolnej tkaniny.
Celkovo má batoh Kånken dizajn s charakteristickým osobným nádychom a osobitú identitu.
Výbor pre stanoviská Svensk Form odpudzujúcej vodu zvanej vinylon F, nikdy nevyjdú z módy. Dnes však už tašky Kånken nenosia hrdo na svojich pleciach len školáci.
Ľudia všetkých vekových kategórii a zo všetkých častí sveta si obľúbili najfarebnejší batoh Fjällräven. „Tak ako mnoho výrobkov, ktoré sa v priebehu rokov stali ikonami, Kånken spĺňa pravidlo nadčasovosti a jednoduchého dizajnu.
Takže nie je žiadnym prekvapením, keď aj dnes uvidíte deti nosiť staré batohy Kånken, ktoré zdedili po svojich rodičoch.” hovorí manažér pre výskum a vývoj v spoločnosti Fjällräven, Henrik Andersson. Do roku 2015 sa predalo viac ako tri milióny batohov Kånken na celom svete a toto číslo stále rastie. Do sortimentu sa postupne dopĺňa viac farieb a veľkostí.
Rovnaký základný dizajn však zostáva nezmenený. A bola to práve kontinuita batohu Kånken kombinovaná s jeho všadeprítomnosťou, ktorá zaujala porotu združenia Svensk Form. „Základný tvar batohu Kånken je jednoduchý, pričom každý detail dizajnu nie je obzvlášť jedinečný. Avšak nezameniteľný obdĺžnikový tvar, úzke tkaninové popruhy, ktoré prechádzajú cez chrbát v kombinácii s miestom a návrhom loga z neho robia jedinečný výrobok,” hovorí výbor pre stanoviská Svensk Form. „Celkovo má batoh Kånken dizajn s charakteristickým osobným nádychom a osobitú identitu.
Za týchto okolností si myslíme, že Kånken vyjadruje takú úroveň originality, že vyzerá ako vlastná intelektuálna tvorba. Preto sa domnievame, že by mal využívať ochranu autorských práv ako dielo úžitkového umenia. Kånken je jedným z najpredávanejších batohov na svete.
Stal sa symbolom švédskeho štýlu a nadčasového dizajnu doma i v zahraničí. „To je určite dôvod na oslavu! A tak dali kreatívni dizajnéri značky Fjällräven hlavy dokopy, aby vytvorili špeciálnu edíciu popruhov v jednej z najobľúbenejších farieb pre Kånken aj Kånken Mini. Fanúšikovia batohu Kånken si budú môcť vybrať medzi pásikovými, kockovanými, grafickými vzormi a farebnými blokmi v rámci kampane outdoorových výrobkov značky Fjällräven Colours jeseň/ zima 2017.
Súťaž #kankenart
Okrem nových batohov, ktoré budú uvedené na trh v jeseni, spoločnosť Fjällräven v súčasnosti organizuje súťaž na sociálnych sieťach. Kånken má rozsiahle pokrytie na sociálnych sieťach s viac ako 90 000 odberateľmi (followermi) na Facebooku a Instagrame.
Táto užívateľskázákladňa je veľmi aktívna a zanietená, zverejňuje vysoký počet obrázkov a fotiek. Spoločnosť Fjällräven nadväzuje na kreativitu a zanietenie svojich fanúšikov a spúšťa svoju súťaž #kankenart.
Užívatelia môžu zdieľať svoje diela Kånkeninspired pomocou hashtagu Kankenart. Šesť najlepších výtvorov vyhrá batoh Kånken z novej kolekcie fw17.
Zároveň budú diela výhercov vystavené v obchodoch značky Fjällräven v Amsterdame, v Osle a v Hongkongu. „Naši odberatelia považujú Kånken za umelecké dielo už veľmi dlho,” hovorí Sarah Benton, manažérka pre sociálne médiá spoločnosti Fjällräven. „Ale po tom, ako sme boli oficiálne uznaní za umenie zo strany združenia Svensk Form, mysleli sme si, že by bolo zábavné dať niečo späť aj našim odberateľom. Súťaž je naším spôsobom prezentácie úžasnej – a lojálnej – komunity, ktorá sa vytvorila okolo batohu Kånken.”