Inovatívne technológie na zvýšenie bezpečnosti motocyklistov.
Mníchov. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky (CES) v Las Vegas, ktorý sa uskutočnil 6. až 9. januára 2016, BMW Motorrad predstavil dve novinky. Verejnosť sa zoznámila s laserovým svetlom pre motocykle a s prilbou so zabudovaným displejom, ktorých cieľom je zvýšiť úroveň bezpečnosti motocyklistov. Nechýbali ani informácie o tom, ako možno v budúcnosti zapracovať tieto prvky do sériovo vyrábaných modelov.
Koncept BMW K 1600 GTL s laserovým svetlom BMW Motorrad.
Jedným zo základných predpokladov bezpečnej jazdy na motocykli bolo vždy pravidlo „vidieť a byť videný“. BMW Motorrad sa preto už dlho venuje nepretržitému vývoju a optimalizácii osvetlenia motocyklov. V priebehu rokov sme sa stretli s vylepšeniami, ako napríklad adaptívne svetlomety na prejazd zákrutami, LED svetlá na denné svietenie či dynamické brzdové svetlo motocyklov BMW. Ako býva zvykom, vývoju napomohol aj efekt synergie s automobilmi BMW.
V prípade prezentovaného koncepčného vozidla K 1600 GTL je laserové svetlo BMW Motorrad odvodené od dizajnu pochádzajúceho z automobilovej divízie BMW Group. S touto inovatívnou technológiou sa môžeme stretnúť pri nových BMW radu 7, ako aj BMW i8. BMW Motorrad osvedčenú a zároveň progresívnu technológiu prevzala a prispôsobila ju motocyklom. Laserové reflektory sú zdrojom jasného bieleho svetla s dosahom až 600 metrov, teda raz toľko ako pri bežne používaných svetlometoch. Bezpečnosť nočnej jazdy sa tak výrazne zvýši, a to nielen vďaka dlhšiemu dosahu, ale aj dôkladnému osvetleniu vozovky. Laserová technológia sa navyše vyznačuje veľmi dlhou životnosťou, za ktorú vďačí svojej kompaktnej, robustnej a bezúdržbovej konštrukcii.
Na overenie funkčnosti v praxi bolo laserové svetlo BMW Motorrad použité v koncepčnom vozidle K 1600 GTL. BMW Motorrad testuje počas vývoja nové svetlomety v sériovo vyrábaných vozidlách.
Táto technológia je v súčasnosti ešte príliš nákladná na to, aby sa využívala v motocykloch. Očakáva sa však, že vďaka rozsiahlemu uplatneniu v automobilovom priemysle sa jej cena výrazne zníži. Potom by jej použitie v motocykloch bolo v strednodobom horizonte reálne.
Prilba so zabudovaným displejom: informácie o vozovke vždy v zornom poli.
Pri jazde stačí zlomok sekundy či chvíľková nepozornosť a môže vzniknúť nebezpečná situácia. V roku 2003 sa BMW stalo prvým európskym výrobcom automobilov ponúkajúcim zabudovaný displej ako súčasť voliteľnej výbavy.
Zabudovaný displej BMW zobrazuje potrebné alebo požadované informácie o premávke či o vozidle priamo v zornom poli vodiča a poskytuje mu tak neustály prehľad o situácii na ceste bez toho, aby odvádzal jeho pozornosť. Pri motocykloch je táto funkcia ešte dôležitejšia než v prípade automobilov, pretože tu môže aj najmenšie rozptýlenie vodiča zapríčiniť kolíznu situáciu.
Aby túto technológiu mohli v budúcnosti využívať aj motocyklisti, pustila sa BMW Motorrad do predbežného vývoja, pri ktorom svoju helmu vybavila inovatívnym zabudovaným displejom. Vďaka nemu vodič vidí informácie priamo vo svojom zornom poli. Nemusí sa teda už pozerať na palubnú dosku a môže sa plne sústrediť na situáciu na ceste.
Všetky displeje možno naprogramovať podľa osobných preferencií. Pre zvýšenie bezpečnosti sa odporúča zobrazenie len najpotrebnejších informácií.
Informácie zvyšujúce bezpečnosť a pohodlie pre ešte emotívnejší zážitok z jazdy.
Na displeji možno zobraziť informácie súvisiace s bezpečnosťou, napríklad údaje o technickom stave motocykla, ako tlak vzduchu v pneumatikách, hladina oleja a paliva, okamžitá rýchlosť a zaradený rýchlostný stupeň, maximálnu povolenú rýchlosť a dopravné značky, ako aj výstrahy pred prípadnými nebezpečenstvami.
Komunikácia medzi vozidlami (tzv. V2V) by v budúcnosti mohla umožniť zobrazovanie dát v reálnom čase, aby sa vodič napríklad dozvedel o náhlom nebezpečenstve, ktoré mu hrozí.
Zabudovaný displej tiež poskytuje informácie zamerané na zvýšenie pohodlia jazdca. K nim patrí plánovaná trasa či navigácia ešte pred samotnou jazdou.
Helma so zabudovaným displejom navyše ponúka zaujímavé možnosti, ako urobiť emotívny zážitok z jazdy na motocykli ešte intenzívnejším a zároveň bezpečnejším. Súčasťou prilby je napríklad kamera nasmerovaná dopredu, ktorá umožňuje zhotoviť si z cesty videozáznam. Druhá kamera, snímajúca pohľad dozadu, by v budúcnosti mohla slúžiť ako akési „virtuálne spätné zrkadlo“. Táto technológia v neposlednom rade poskytuje aj možnosť vizualizácie ostatných jazdcov v skupine motocyklistov. Vodič tak má po celý čas prehľad o tom, kde sa jeho spoločníci nachádzajú.
Na ovládanie helmy, ktorá je okrem iného vybavená aj integrovaným minipočítačom a reproduktormi, slúži riadiaca jednotka BMW Motorrad, umiestnená v ľavej časti riadidiel. Tá jazdcovi umožňuje ovládať kameru a pohodlne si vyberať požadované informácie.
Technológia na zobrazovanie dôležitých informácií sa dá zabudovať aj do súčasných prílb bez toho, aby negatívne ovplyvňovala pohodlie či bezpečnosť vodiča. Vďaka dvom vymeniteľným batériám dokáže systém fungovať až päť hodín.
BMW Motorrad plánuje v priebehu najbližších rokov zaviesť túto inovatívnu technológiu do sériovej výroby a zaradiť tak do svojho širokého portfólia doplnkov pre motocyklistov ďalší bezpečnostný prvok.