ONLINE MAGAZIN

Patent značky BMW i na elektrickom bicykli

Inovatívne kyvné rameno s pohonnou jednotkou sa začína vyrábať v továrni na elektrické bicykle HNF Heisenberg.

BMW i predstavuje vizionárske koncepcie vozidiel, progresívny dizajn, ako aj novú interpretáciu prémiovej kvality v znamení udržateľného rozvoja. V rámci skupiny BMW Group okrem toho modelový rad BMW i plní aj funkciu inkubátora inovácií, ktoré presahujú sféru už dobre známych vozidiel BMW i3 a BMW i8.

Patent na kyvné rameno s pohonnou jednotkou, ktoré sa v súčasnosti začína vyrábať v továrni na elektrické bicykle HNF, sa dostáva do sériovej výroby po vývoji v spolupráci s výskumnou a technologickou divíziou spoločnosti BMW, pričom svoj pôvod má v prvej fáze trhového prieskumu a prvotných koncepcií radu BMW i.

Keďže pre patent v súčasnosti neexistuje priame využitie, pretože modelový rad BMW i sa zameriava na dvojstopé elektrické vozidlá, bol konečne uvoľnený pre externé použitie.

Jeho praktické využitie môžete vidieť na elektrickom bicykli „Heisenberg XF1“, na ktorom sa nachádza malé logo „Concept by BMW i“ vyjadrujúce prestížny pôvod tohto inovatívneho funkčného princípu.

 

Kyvné rameno s pohonnou jednotkou predstavuje nový druh technológie rámov celoodpružených elektrických bicyklov so stredovým motorom. Táto koncepcia umožňuje, aby sa pohonná jednotka, ktorá bola predtým pevne uchytená k hlavnému rámu, mohla voľne pohybovať, vďaka čomu nie je potrebné používať konvenčný napínač reťaze. Po prvý raz je tak možné dosiahnuť kombináciu zadného odpruženia a trvácnej a bezúdržbovéj hnacej jednotky s karbónovým remeňom na celoodpružených elektrických bicykloch s vynikajúcimi výsledkami v oblasti pohonu a ovládateľnosti.

Patent BMW i na princíp kyvného ramena s pohonnou jednotkou po prvý raz umožňuje integrovanie stredového motora, prevodov a hnacieho remeňa do inovatívneho modulu odpruženia, vďaka čomu nie je potrebný napínač remeňa.

Vývojový tím z továrne HNF Heisenberg navrhol novú technológiu odpruženia pre model XF1 veľmi špecifickým spôsobom. Kinematické prvky sú úplne integrované nad stredovým motorom, čím ho bezpečne upevňujú k rámu. Na zabezpečenie rovnomernej polohy karbónového hnacieho remeňa s nízkymi nárokmi na údržbu medzi osou a zadným nábojom sú stredový motor a zadný náboj integrované do kyvného ramena s pohonnou jednotkou. Remeň je pri prevádzke napnutý a perfektne zarovnaný medzi oboma ozubenými diskami remeňa a dokáže bez námahy prenášať aj vysoké nárazové zaťaženie zo stredového motora.

V súlade s princípom štvročapového riešenia kinematiky s virtuálnou osou otáčania okolo zadnej osi kolesa je kyvné rameno s pohonnou jednotkou BMW presne vedené tak, aby sa nemenila vzájomná poloha jednotky zadnej osi kolesa so stredovým motorom voči hlavného rámu. V spojení s prepákovaním odpruženia prepojenie tohto kyvného ramena uľahčuje využívanie dlhých zdvihov odpruženia až 150 mm na zadnom kolese. Jednou z dynamických výhod kyvného ramena s pohonnou jednotkou je skutočnosťou, že funguje bez ovplyvňovania pohybom pedálov. V porovnaní s inými koncepciami zadného odpruženia, ktoré sú špecificky optimalizované pre hnacie systémy poháňané svalmi, nedochádza k stuhnutiu zadného kyvného ramena v čase, keď elektrický motor poskytuje vysokú mieru podpory, napríklad pri zrýchľovaní, ustálenej jazde vysokou rýchlosťou alebo v kopcoch. Odpruženie dokáže za každých okolností reagovať citlivo a poskytuje vynikajúcu stabilitu a vysokú trakciu. Keďže podiel hnacej sily poskytovanej človekom je pomerne malý, pri zrýchľovaní ani brzdení nedochádza k žiadnemu nepríjemnému kolísavému pohybu. Aj na extrémne nerovnom povrchu je možné na bicykli šliapať plynulo a efektívne.

Od leta bude model bicykla HNF Heisenberg XF1 využívať nasledujúce výhody štvorčapového kyvného ramena s pohonnou jednotkou:

Stredový motor a rovnomerné rozloženia namáhania osi kolesa

Pohon s bezúdržbovým remeňom a prevodom v náboji, bez napínača reťaze

Rám s vysokou pevnosťou

Bez ovplyvňovania pohybom pedálov

Stabilita a trakcia vo všetkých jazdných situáciách, pretože nedochádza k tuhnutiu zadnej stavby bicykla

Možnosť implementovania modulárneho pohonného systému

Voľnosť pri návrhu hlavného rámu

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie Náš tip outdoor Príroda

„The Big Five“ – päť najkrajších diaľkových turistických chodníkov na slnečnej strane rakúskych Álp

V Korutánsku na slnečnom juhu Rakúska už na vás čakajú diaľkové turistické trasy v jedinečnej krajine, ktorú tvoria hory a kopce rôznych výšok. V ich bezprostrednej  blízkosti sa nachádzajú teplé jazerá na kúpanie. K piatim pozoruhodným diaľkovým turistickým chodníkom v Korutánsku patria Alpe-Adria-Trail (750 km), Nockberge Trail (128 km), Karnischer Höhenweg (150 km), Tauernhöhenweg (60 […]

Čítať ďalej
Cestovanie Gastronómia Náš tip Nezaradené outdoor Príroda Radíme Vám Šport Zdravie

Turistika na južnej strane Álp

Korutánsko má pre vás pripravené nespočetné množstvo turistických trás v jedinečnej vysokohorskej krajine vo všetkých nadmorských výškach. V bezprostrednej blízkosti sa často nachádzajú jazerá na kúpanie s príjemne teplou vodou. Okrem niekoľkodňových panoramatických diaľkových turistických trás tu na vás čakajú aj ľahšie turistické túry pre malých i veľkých, ktoré sa často dajú spojiť s výletom […]

Čítať ďalej
outdoor Radíme Vám Šport Technika

Pre Slovákov a Slovenky stále rozhoduje cena oproti kvalite, platí to aj pri výbere bicykla a elektrobicykla

Viac než 16 % opýtaných Slovákov a Sloveniek zvažuje v roku 2024 kúpiť bicykel alebo elektrobicykel sebe alebo rodinnému príslušníkovi. Najdôležitejšie kritéria pri výbere predajcu bicyklov sú pre zákazníkov ceny bicyklov a elektrobicyklov, kvalita servisu a opráv a tiež odbornosť a ochota personálu. Vyplýva to z prieskumu, ktorý Neuropea realizovala v spolupráci s CreditCall pre spoločnosť Kaktus Bike. Prieskum bol realizovaný v dňoch od 9.2.2024 […]

Čítať ďalej