umožňujúci prevádzku na verejných komunikáciách, odvodený od špeciálu RC213V, ktorý preteká v sérii MotoGP
Model RC213V je stroj určený výhradne na pretekanie, ktorý v rokoch 2013 a 2014 opakovane zvíťazil na svetových majstrovstvách federácie FIM v triede MotoGP („Road Racing World Championship Grand Prix“, ďalej len „MotoGP“). Honda vykonala určité zmeny špecifikácií pretekárskeho špeciálu RC213V a takto upravený model teraz uvedie na trh pod označením RC213V-S. Model RC213V-S bude možné používať na verejných komunikáciách a objednávky na nový stroj začne Honda prijímať od 13. júla 2015.
V roku 1954 vyjadrila Honda svoj zámer zúčastniť sa pretekov TT na ostrove Man, ktoré vtedy boli súčasťou veľkej ceny svetového šampionátu cestných motocyklov. Honda vyvinula svoje vlastné pretekárske stroje a v roku 1959, päť rokov od tohto vyhlásenia, sa s nimi zúčastnila pretekov „Isle of Man TT“. V roku 1961 Honda zvíťazila na šampionáte pretekov TT vo dvoch triedach, do ktorých vstúpila. Celkový počet víťazstiev Hondy v pretekoch dosiahol v roku 2005 bezprecedentných 600, a k 11. júnu 2015 už vzrástol na 695 víťazstiev. Od čias prvých pretekov TT na ostrove Man sa pretekárske aktivity Hondy rozšírili na celý rad pretekov, na ktoré spoločnosť prihliada ako na „pojazdné laboratórium“. Takto získanú odozvu na rozmanité technológie vyvinuté na pretekárske účely uplatňuje aj na ponúkaných produkčných modeloch a tieto technické riešenia využíva na udržovanie aj ďalšie zlepšovanie vynikajúcej výkonnosti a spoľahlivosti motocyklov značky Honda.
Nový model RC213V-S však nie je len iba výsledkom týchto skúseností s novými technológiami, ktoré Honda nazbierala pri účasti v pretekoch, ale skôr predstavuje úplne nový pokus dostať stroj vyvinutý pre preteky v sérii MotoGP na verejné komunikácie. Na víťazstvo na svetovom šampionáte je nutné vyvinúť stroj, ktorý jazdí najrýchlejšie na svete, ale Honda zastáva názor, že jazdci musia s motocyklom predovšetkým dobre manévrovať, takže medzi prostriedky nutné na vyhrávanie pretekov radí ľahkú ovládateľnosť. Honda sa inými slovami drží zásady, že najrýchlejší stroj na svete je ten, s ktorým sa aj najľahšie manévruje. Už od čias pretekov TT na ostrove Man vyvíja Honda konzistentne na základe tohto princípu čisto pretekárske stroje s cieľom dosiahnuť najľahšiu manévrovateľnosť na svete – a táto stratégia jej prináša jedno víťazstvo za druhým.
I model RC213V-S bol vyvinutý podľa tejto zásady spoločnosti Honda tak, aby pretekársky špeciál RC213V, ktorý vyhral šampionáty MotoGP v rokoch 2013 a 2014, mohol jazdiť po verejných komunikáciách. Model RC213V-S zdedil špecifikácie špeciálu RC213V s náležitým dôrazom na hmotnostnú koncentráciu a znížené trenie, a taktiež všetky kľúčové aspekty pri výrobe, ktoré model RC213V ako pretekársky stroj pre MotoGP odlišujú od bežných motocyklov z masovej produkcie, a to pri zachovaní zodpovedajúcich významných rozdielov zahŕňajúcich nízku hmotnosť, precízne opracovanie jednotlivých komponentov a vynikajúce odborné schopnosti potrebné pri výrobe. Model RC213V-S je okrem toho vybavený riadiacimi technológiami, ktoré využíva aj stroj RC213V. Špeciál RC213V pozostáva iba zo súčastí, ktoré sú nutné na víťazstvo v pretekoch, pričom sa vychádza z koncepcie umožňujúcej zmeny špecifikácií podľa potrieb jazdca a trate. Na dosiahnutie parametrov umožňujúcich prevádzku modelu RC213V-S na verejných komunikáciách Honda pristúpila len k minimálnemu množstvu zmien a doplnkov oproti stroju RC213V.
Predaj modelu RC213V-S s homologizáciou pre jazdu na verejných komunikáciách sa plánuje v Európe, USA, Austrálii a Japonsku. Výrobcom odporúčané ceny sú stanovené na 188 000 EUR (vrátane dane) v Európe (pre Nemecko *1), 21 900 000 JPY (vrátane dane) v Japonsku, 244 000 AUD (vrátane dane) v Austrálii a 184 000 USD v USA.
* Na prianie je k dispozícii balík na použitie na uzavretých okruhoch. (Tento balík nie je dostupný v USA.)
Žiadosti o kúpu modelu RC213V-S sa začínajú prijímať od 0:00 (SEČ) dňa 13. júla prostredníctvom objednávkového formulára na exkluzívnom webe (www.rc213v-s.com).
*1: Predajnú cenu v Európe tu predstavuje predajná cena v Nemecku. Predajné ceny v Európe sa líšia v závislosti od danej krajiny. (Podrobnosti budú uvedené v objednávkovom formulári na exkluzívnych webových stránkach.)
Charakteristiky modelu RC213V-S
Pri vývoji modelu RS213V-S sa naša pozornosť sústredila skôr na zachovanie maximálnej možnej miery celkových charakteristík špeciálu RC213V a pocitu z jeho vedenia než na snahu kopírovať jeho dynamickú výkonnosť. Na umožnenie jazdy v rýchlostiach, ktoré dosahuje pretekársky špeciál RC213V, je na prianie k dispozícii športový balík určený výhradne na jazdu na uzavretých tratiach, ako sú pretekárske okruhy.
Vďaka tomu model RC213V-S umožňuje zažiť pocit z vedenia špeciálu RC213V na verejných komunikáciách a zároveň jazdu na ešte vyššej úrovni po uzavretých okruhoch.
Model RC213V pozostáva iba zo súčastí, ktoré sú nutné na víťazstvo v pretekoch, pričom sa vychádza z koncepcie umožňujúcej zmeny špecifikácií podľa jazdca a trate. Aby bola možná prevádzka modelu RC213V-S na verejných komunikáciách, pristúpili sme len k minimálnym možným zmenám a doplneniam špeciálu RC213V, a to pri zachovaní všetkých ostatných charakteristických prvkov stroja RC213V.
- Hlavné zmeny a doplnky modelu RC213V-S v porovnaní so špeciálom RC213V
[Zmeny vykonané s ohľadom na údržbu]
- Zachovali sme konštrukciu hnacieho kolesa vačkového hriadeľa, ale pneumatické ventily sme nahradili systémom špirálových pružín.
- Prevodovka s hladkým radením bola nahradená konvenčným systémom.
* Pre vyššie uvedené zmeny platí, že boli použité rovnaké špecifikácie ako na modeli RCV1000R, pretekársky stroj pre otvorenú kategóriu, ktorý je dostupný na trhu.
[Doplnky pridané preto, aby bola možná prevádzka na bežných komunikáciách.]
- Svetlomet
- Zadné svetlo
- Osvetlenie zadného EČ
- Predne a zadné smerovky
- Ľavé a pravé spätné zrkadlo
- Rýchlomer
- Tlmič výfuku s katalyzátorom
- Prichytenie zadného EČ
- Klaksón
- Kľúčik Honda Smart
- Elektrický štartér
- Bočný stojan atď.
[Zmeny vykonané preto, aby bola možná prevádzka na bežných komunikáciách.]
- Uhol natočenia kolesa: 15 stupňov → 26 stupňov
- Pneumatiky: RS10 od spoločnosti Bridgestone
- Predný brzdový kotúč: z antikorovej ocele, vyrobený spoločnosťou Yutaka Giken Co., Ltd.
- Brzdové doštičky: Brembo S.p.A.
- Porovnanie špecifikácií modelov RC213V-S a RC213V (špecifikácie pre Európu: Všetky hodnoty sú referenčné.)
Názov modelu | RC213V | RC213V-S | RC213V-S (so šport. balíkom) | |
Celková dĺžka (mm) | 2 052 | 2 100 | 【2100】 | |
Celková šírka (mm) | 645 | 790 | 770 | |
Celková výška (mm) | 1 110 | 1 120 | 【1120】 | |
Rázvor kolies (mm) | 1 435 | 1 465 | 【1465】 | |
Minimálna svetlá výška (mm) | 115 | 120 | 【120】 | |
Výška sedla (mm) | – | 830 | 【830】 | |
Hmotnosť motocykla (kg) | viac než 158 (po pretekoch) | 170 (suchá hm.) | 160 (suchá hm.) | |
Maximálny počet jazdcov | 1 osoba | 1 osoba | 1 osoba | |
Minimálny polomer otáčania | – | 3,7 | 6,4 | |
Typ motora | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 | 999 | |
Vŕtanie × zdvih (mm) | – | 81,0 × 48,5 | 81,0 × 48,5 | |
Kompresný pomer | – | 13,0 | 13,0 | |
Maximálny výkon (kW[PS]/ot.) | vyše 175 kW | 117[159]/11000 | vyše 158[215]/13000 | |
Max. krútiaci moment (N・m[kgf・m]/ot.) | – | 102[10,4]/10500 | vyše 118[12,1]/10500 | |
Palivový systém | – | programované vstrekovanie paliva (PGM-FI) | programované vstrekovanie paliva (PGM-FI) | |
Štartér | – | elektrický | elektrický | |
Zapaľovanie | – | celotranzistorové batériové zapaľovanie | celotranzistorové batériové zapaľovanie | |
Objem palivovej nádrže (l) | 20 | 16,3 | 16,3 | |
Spojka | – | suchá lamelová s vinutými pružinami | suchá lamelová s vinutými pružinami | |
Prevodovka | – | šesťstupňová so stálym záberom | šesťstupňová so stálym záberom | |
Prevodový pomer | 1. | – | 2,125 | 2,125 |
2. | – | 1,647 | 1,647 | |
3. | – | 1,368 | 1,368 | |
4. | – | 1,217 | 1,217 | |
5. | – | 1,100 | 1,100 | |
6. | – | 1,032 | 1,032 | |
Redukčný pomer(primárny/sekundárny) | – | 1,933/2,471 | 1,933/2,353~2,933 | |
Uhol záklonu (v stupňoch) | – | 24,6 | 【24,6】 | |
Závlek (mm) | – | 105 | 【105】 | |
Pneumatiky | Predné | 16,5 | 120/70ZR17M/C | 120/70ZR17M/C |
Zadné | 16,5 | 190/55ZR17M/C | 190/55ZR17M/C | |
Brzdy | Predné | Hydraulická s dvoma kotúčmi | Hydraulická s dvoma kotúčmi | Hydraulická s dvoma kotúčmi |
Zadné | Hydraulická kotúčová | Hydraulická kotúčová | Hydraulická kotúčová | |
Zavesenie kolies | Predné | – | Teleskopická vidlica | Teleskopická vidlica |
Zadní | – | Pro-Link | Pro-Link | |
Rám | kosoštvorcový | kosoštvorcový | kosoštvorcový |
– Predtým neoznámené
【 】Vzhľadom na to, že športový balík umožňuje úpravy rôznych nastavení, môžu sa príslušné hodnoty líšiť.
- Porovnanie špecifikácií modelov RC213V-S a RC213V (špecifikácie pre Európu (Francúzsko): Všetky hodnoty sú referenčné.)
Názov modelu | RC213V | RC213V-S | RC213V-S (so šport. balíkom) | |
Celková dĺžka (mm) | 2 052 | 2100 | 【2100】 | |
Celková šírka (mm) | 645 | 790 | 770 | |
Celková výška (mm) | 1 110 | 1 120 | 【1120】 | |
Rázvor kolies (mm) | 1 435 | 1 465 | 【1465】 | |
Minimálna svetlá výška (mm) | 115 | 120 | 【120】 | |
Výška sedla (mm) | – | 830 | 【830】 | |
Hmotnosť motocykla (kg) | viac než 158 (po pretekoch) | 170 (suchá hm.) | 160 (suchá hm.) | |
Max. počet idúcich osôb | 1 osoba | 1 osoba | 1 osoba | |
Minimálny polomer otáčania | – | 3,7 | 6,4 | |
Typ motora | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | Kvapalinou chladený, 4-taktný, 4-ventilový, rozvod DOHC, 4-valec | |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 | 999 | |
Vŕtanie × zdvih (mm) | – | 81,0 × 48,5 | 81,0 × 48,5 | |
Kompresný pomer | – | 13,0 | 13,0 | |
Maximálny výkon (kW[PS]/ot.) | vyše 175 kW | 75[102]/8000 | vyše 158[215]/13000 | |
Max. krútiaci moment (N・m[kgf・m]/ot.) | – | 90[9,2]/8000 | vyše 118[12,1]/10500 | |
Palivový systém | – | programované vstrekovanie paliva (PGM-FI) | programované vstrekovanie paliva (PGM-FI) | |
Štartér | – | elektrický | elektrický | |
Zapaľovanie | – | celotranzistorové batériové zapaľovanie | celotranzistorové batériové zapaľovanie | |
Objem palivovej nádrže (l) | 20 | 16,3 | 16,3 | |
Spojka | – | suchá lamelová s vinutými pružinami | suchá lamelová s vinutými pružinami | |
Prevodovka | – | šesťstupňová so stálym záberom | šesťstupňová so stálym záberom | |
Prevodový pomer | – | 2,125 | 2,125 | |
– | 1,647 | 1,647 | ||
– | 1,368 | 1,368 | ||
– | 1,217 | 1,217 | ||
– | 1,100 | 1,100 | ||
– | 1,032 | 1,032 | ||
Redukčný pomer(primárny/sekundárny) | – | 1,933/2,471 | 1,933/2,353~2,933 | |
Uhol záklonu (v stupňoch) | – | 24,6 | 【24,6】 | |
Závlek (mm) | – | 105 | 【105】 | |
Pneumatiky | 16,5 | 16,5 | 120/70ZR17M/C | 120/70ZR17M/C |
16,5 | 16,5 | 190/55ZR17M/C | 190/55ZR17M/C | |
Brzdy | – | Hydraulická s dvoma kotúčmi | Hydraulická s dvoma kotúčmi | Hydraulická s dvoma kotúčmi |
– | Hydraulická kotúčová | Hydraulická kotúčová | Hydraulická kotúčová | |
Zavesenie kolies | – | Teleskopická vidlica | Teleskopická vidlica | |
– | Pro-Link | Pro-Link | ||
Rám | kosoštvorcový | kosoštvorcový | kosoštvorcový |
– Predtým neoznámené
【 】 Vzhľadom na to, že športový balík umožňuje úpravy rôznych nastavenie, môžu sa príslušné hodnoty líšiť.