Muži potrebujú pri nákupoch poradiť, ženy nakupujú rady samy alebo s priateľmi
Vianoce sa nezadržateľne blížia a s nimi aj nákupná horúčka. Z prieskumu MasterCard vyplýva, že pokiaľ ide o nákupy v kamenných obchodoch, 30 % ľudí uprednostňuje nakupovanie v obchodných centrách. Vyhovuje im hlavne široký výber obchodov a služieb na jednom mieste či lákavé zľavové akcie. Muži nakupujú najradšej s partnerkami, kým ženy preferujú nákupy osamote. Najviac času v nákupných centrách trávia tínedžeri.
V predvianočnom čase berú ľudia obchody útokom, a preto sa prieskum spoločnosti MasterCard, ktorý sa uskutočnil v súvislosti so súťažou Obchodník roka, zameral práve na správanie nakupujúcich. Vyplýva z neho, že veľkej obľube sa tešia nákupné centrá. „Pre 30 % respondentov predstavujú ten pohodlnejší a využívanejší variant nakupovania, ďalších takmer 50 % ľudí nákupy v nákupných centrách rovnomerne kombinuje s nakupovaním v samostatných obchodoch. Tie, naopak, preferuje 20 % opýtaných, ide najmä o obyvateľov najväčších miest,“ dopĺňa Martina Kirchrathová, Commerce Development Director MasterCard Europe pre Českú republiku a Slovensko (pozri graf č. 1).
Kým viac než polovica opýtaných mužov (52 %) najradšej nakupuje s partnerkou, u žien je toto percento výrazne nižšie (37 %), ale mnoho z nich rado nakupuje osamote (30 %) alebo s priateľmi (17 %). Nakupovanie s priateľmi je veľmi populárne hlavne medzi mladými respondentmi vo veku od 15 do 19 rokov – uviedlo to približne 49 % z nich. Najmenej obľúbené je na druhej strane nakupovanie s celou rodinou a deťmi (pozri graf č. 2).
Polovica opýtaných strávi nakupovaním jednu až dve hodiny, 31 % z nich stihne nakúpiť dokonca za menej než hodinu. Takýto rýchly nákup zvláda 38 % mužov, ale iba 25 % žien. Veľkú časť svojho voľného času trávia v nákupných centrách tínedžeri. Takmer polovica z nich, 42 %, tam počas jednej návštevy strávi tri alebo dokonca štyri hodiny (pozri graf č. 3). Dôvodom je okrem iného aj fakt, že mladí ľudia najčastejšie spájajú nákupy v centrách so zábavou, napríklad návštevou kina či kaviarne.
Spoločnosť MasterCard sa podieľala na výskume nákupného správania v súvislosti s ocenením Obchodník roka, do ktorého je zapojená veľká časť obchodov prítomných práve v nákupných centrách. Každý, kto rád nakupuje v konkrétnych obchodoch, môže podporiť svojho obľúbeného obchodníka a dať mu svoj hlas v kategórii MasterCard Obchodník roka – Cena verejnosti. Hlasovať môžete na internete a prostredníctvom SMS do 28. februára 2014.
Viac informácií na www.obchodnik-roka.sk
Prieskum uskutočnila v novembri 2013 výskumná spoločnosť INCOMA Gfk na vzorke 1 000 respondentov internetovej populácie.
Dávate prednosť nákupom v obchodných centrách alebo v samostatných predajniach?
Zdroj: INCOMA Gfk
S kým najradšej nakupujete?
Zdroj: INCOMA Gfk
Koľko času v obchodnom centre väčšinou str