Je medzi audiofilmi uznávanou osobnosťou. Tento pôvodom hudobník v roku 1972 založil malú firmu a začal s predajom vysoko kvalitných a drahých zosilňovačov a príslušenstva. Jeho meno sa veľmi rýchlo stalo pojmom medzi odborníkmi na celom svete. Má vraj oveľa citlivejšie uši ako aj tie najcitlivejšie meracie prístroje a preto získal prezývku „Zlaté ucho“. Vďaka tejto výnimočnej schopnosti ho pred časom oslovila aj spoločnosť LG, aby im pomohol „vyladiť“ ich audio systémy a spoločne tak mohli priniesť „Levinsonovskú“ kvalitu zvuku aj do malých a cenovo dostupných audio zariadení pre bežných spotrebiteľov. Za veľmi priaznivú cenu si tak dnes môžete kúpiť mini vežu alebo domáce kino so zvukom, aký by vám poskytli len veľké a drahé zvukové systémy. Mali sme možnosť na chvíľu sa s Markom stretnúť a porozprávať sa, ako sa vraví, „medzi štyrmi očami“. Mark je veľmi sympatický a charizmatický človek. Sám najradšej rozpráva o hudbe, no počas nášho rozhovoru musela hudba ostať vypnutá, pretože by sa nedokázal sústrediť. Keď totiž niekde počuje hrať hudbu, musí tam ísť, zavrieť oči a počúvať…
Je naozaj možné integrovať profesionálny zvuk známy z veľkých drahých zostáv s cenou desiatok tisíc dolárov do „malej lacnej skrinky“?
Áno a mikrosystém LG FB163 je toho dôkazom. Toto bol vôbec prvý skutočný high-end s naozaj nízkou cenou – tzv. Baby Master System – zariadenie nízkej ceny, ale vysokej emocionálnej hodnoty. S reprodukciou hudby je to ako s jedlom. Je veľa miest, kde sa dá rýchlo najesť, ale tá chuť sa tam stráca. Môžete ísť do McDonaldu, Burger Kingu, Pizza Hut a podobne, lenže to nie je to, čo vyhľadávajú gurmáni. Rovnako to funguje aj s hudbou. Ak vyhľadávate elektronickú samplovanú hudbu, nepotrebujete drahú zostavu, pretože na nej to nebude hrať lepšie (rovnako ako fast food). Už samotné nahrávky sú totiž zle vytvorené (väčšina MP3 má iba 8-bitové rozlíšenie). Ak teda hovoríme o hudbe, musí to byť naozaj HUDBA vytváraná človekom hudobnými nástrojmi a v dobrej HD kvalite.
Kto prišiel s myšlienkou spojiť Marka Levinsona a LG?
Tento nápad skrsol v hlave môjho dlhoročného priateľa Simona Lee v Kórey. Má tam taký malý obchod, kde predáva najmä drahé audio systémy. Neustále mi vyvolával: „Príď sem do Kórey, niečo som vymyslel.“ Samozrejme sa mi príliš nechcelo, až mi jedného dňa zavolal: „Máš tu rezervovaný hotel a čaká ťa letenka“. Tomu som nemohol odporovať. Simon zorganizoval stretnutie s tými „najvyššími“. Mal totiž víziu spojiť „malého človeka“ s veľkou spoločnosťou a tým vytvoriť unikátne spojenectvo, ktoré prinesie vysokú kvalitu aj malým ľuďom. Toto malá spoločnosť bez veľkej investície nedokáže, no spoluprácou s LG to vieme prekonať.
Stereo vystriedali viackanálové systémy 5.1 alebo najnovšie aj 7.1. V Japonsku sa už chystá nástupca Blu-ray, ktorý by zhruba za 10 rokov mal priniesť kino s ozvučením 20.2 kanálov. Čo myslíte, ako bude pokračovať tento vývoj? Bude mať každý hudobník v orchestri a každá postava vo filme „svoj reproduktor“?
Treba si uvedomiť jednu vec – dôležitá je kvalita filmu a nie počet jeho audio kanálov. V prvom rade ide o obsah. Film nepotrebuje veľa reproduktorov. Veď napríklad v 50. a 60. rokoch stačil väčšine ľudí len jeden (mono) reproduktor. Veľa spoločností má militantnú politiku predaja. Snažia sa vás presvedčiť o potrebe veľkého množstva malých reproduktorov a pritom dôležitejšia ako kvantita je stále kvalita. Ak budú nahrávky s kvalitným viackanálovým záznamom, má to iste význam investovať, ale dnes ich je tak málo, že všetkým radšej odporúčam uprednostniť kvalitnejší 2.1 systém ako veľa malých „lacných“ satelitov. Neporovnateľne jednoduchšia je aj inštalácia. Veď kam v obývačke umiestnite tých 22 reproduktorov?
Ako si vyberať audio zostavu?
Ľudia by si mali v prvom rade nájsť niekoho, kto tomu rozumie a pomôže im s výberom toho pre nich najvhodnejšieho zvukového aparátu. Nejde tu totiž o „hľadanie vhodnej medicíny, ale o to nájsť doktora“, no a tým „doktorom“ môže byť aj váš magazín.