Autobusy – stretáme ich denne na cestách a mnohí ich aj pravidelne či sporadicky využívame. Sú dostupné pre všetkých. Zaisťujú základnú mobilitu obyvateľstva (do školy, do práce, za lekárom, na úrady), ale vozia nás aj za oddychom, spoznávaním prírody či mestských oblastí. Po celom svete sú masovo využívané aj na vzdelávacie, školské alebo športové výlety. A v neposlednom rade – autobusy dokonale dopĺňajú ďalšie spôsoby dopravy tým, že tvoria prípoje k vlakovej alebo leteckej doprave.
Vlastnosti autobusovej dopravy väčšinou berieme ako samozrejmosť. Existuje však niekoľko dôvodov, prečo je autobus výhodnejší ako iné druhy dopravy. Pod záštitou Medzinárodnej únie cestnej dopravy IRU so sídlom v Ženeve sa spustila celosvetová kampaň „Smart Move“ – v preklade „Múdry pohyb“, zameraná na podporu väčšieho využívania autobusov a autokarov po celom svete. Kampaň informuje o pozitívach využívania takejto dopravy.
Začnime od bezpečnosti. Celosvetové štatistiky hovoria, že autobusy sú najbezpečnejšie zo všetkých druhov cestnej dopravy. Potvrdzuje to aj štatistika slovenskej polície za uplynulý rok (2011) ktorá hovorí, že na slovenských cestách najviac nehôd, až 8513, zapríčinili vodiči osobných motorových vozidiel, ďalší v poradí boli vodiči nákladiakov, cyklisti, motocyklisti a až na poslednom mieste vodiči autobusov, ktorí za uvedené obdobie spôsobili len 93 nehôd.
Dôležitý podiel na bezpečnosti autobusov má profesionalita a odbornosť vodičov. Vodiči autobusov na rozdiel od bežných účastníkov cestnej premávky sú v zmysle legislatívy povinní podstupovať rozsiahle školenia, dokonale ovládať teóriu a absolvovať jazdné skúšky. Pravidelne prechádzajú špeciálnou lekárskou prehliadkou a psychologickými testami. Autobusy sú často nesprávne spájané s problémami cestnej dopravy ako je znečistenie ovzdušia, dopravné zápchy, prípadne aj problémy s parkovaním. Pravdou však je, že autobusová doprava je jednou z najekologickejších, najbezpečnejších, najflexibilnejších a najdostupnejších spôsobov dopravy. Podporou ľudí pre cestovanie autobusovou dopravou môžeme výrazne pomôcť znížiť negatívny dopad na životné prostredie.
Pri cestovaní autobusom je uhlíková stopa najmenšia spomedzi všetkých druhov dopravy. Moderné autobusy sú konštruované tak, aby dosahovali čo najlepšiu prevádzkovú hospodárnosť. Palivovo efektívne motory dodávajú maximálny výkon s minimálnou úrovňou emisií.
Vďaka inováciám a investíciám do nových technológií autobusy v posledných rokoch výrazne znížili tiež hlučnosť. Pre porovnanie – dvadsaťpäť moderných autobusov urobí spoločne hluk ako jeden autobus postavený pred rokom 1980.
Vo väčšine krajín je v priemere 10 % z autobusovej a autokarovej flotily každoročne obnovovaných pomocou najnovšej dostupnej technológie z hľadiska šetrnosti k životnému prostrediu, bezpečnosti a pohodlia. Situácia sa v tomto smere v posledných rokoch zásadne zmenila aj v autobusovej doprave na Slovensku. Slovenskí autobusoví dopravcovia vymenili v predošlých cca piatich rokoch viac ako polovicu vozového parku. Pripravuje sa nová – už 6. generácia úsporných motorov so sofistikovaným systémom regulácie emisií. Motory spĺňajú emisné limity normy Euro 6, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2014.
Autobusy sú užívateľsky príjemné (priateľské) – flexibilita, spoľahlivosť, kvalita, pohodlie a ľahká dostupnosť sú ďalšími prednosťami autobusov. Vďaka flexibilite môžu dopravcovia ľahko prispôsobovať služby aktuálnym potrebám cestujúcej verejnosti. Moderné informačné systémy pomáhajú cestujúcim nájsť si ľahko a v pravý čas správny autobus. Vodičovi pomáhajú nájsť správnu trasu aj na neznámej ceste v zahraničí. Dôležité sú aj pri dispečerskom riadení pre kontrolu, plánovanie cestovných poriadkov, ale aj pre znižovanie nákladov.
Autobusy sú vyrábané v rôznych triedach podľa účelu ich využitia. Vyššie triedy sú vybavené klimatizáciou, sociálnym zariadením, CD či DVD prehrávačom, automatmi na teplé nápoje, chladničkami. Po cestách, najmä v mestskej doprave, dnes už jazdia aj nízkopodlažné autobusy. Umožňujú ľahký nástup a výstup, čím sú obzvlášť vhodné pre potreby detí a pre ľudí so zdravotným postihnutím a so zníženou pohyblivosťou. Autobusy sú cenovo dostupné a vďaka tomu je autobusová doprava prednostným dopravným prostriedkom aj pre občanov s nízkymi príjmami. Bez autobusov by najmä táto skupina ľudí čelila ekonomickým problémom, ale aj kráteniu voľnočasových aktivít. Využívaním autobusov v hromadnej doprave získava aj štát, veď železničná osobná doprava na Slovensku stojí verejné zdroje v porovnaní s prímestskou autobusovou dopravou približne dvakrát viac peňazí a povozí približne dvakrát menej osobokilometrov.
Autobusy vo významnej miere pokrývajú aj náklady na infraštruktúru napriek tomu, že ju nevyužívajú len oni. Vo väčšine európskych krajín autobusy prostredníctvom rôznych daní a poplatkov prispievajú 1,5 až 2-krát viac financií než súvisiace vládne výdavky. Tieto financie sú investované do nových ciest a na údržbu existujúcich ciest.
Podpora autobusovej dopravy a „prestúpenie“ ľudí z áut do autobusov je liekom aj na preťažovanie ciest a dopravné zápchy. Jeden autobus môže na ceste nahradiť až 30 automobilov, pokiaľ ide o priemernú obsadenosť. A to už naozaj stojí za zamyslenie… Správnou argumentáciou a presadzovaním autobusovej dopravy na lokálnej, regionálnej, ale aj na globálnej úrovni by mohli zmiznúť z ciest stovky miliónov automobilov. Výrazne by sa tým znížilo preťaženie ciest, podporila by sa tým bezpečnosť a redukovali by sa emisie na celom svete.
Autobusy tvoria kľúčový prvok vo verejnej doprave a v cestovnom ruchu. Vďaka osobitej flexibilite, úsporám energie, ochrane životného prostredia, bezpečnosti v cestnej premávke a mobilite obyvateľstva. Žiadny iný spôsob osobnej hromadnej dopravy nehrá kľúčové úlohy vo všetkých týchto aspektoch súčasne.