ONLINE MAGAZIN

HONDA MONKEY, MODELOVÝ ROK 2018

Nový model: Originálny a ikonický mini-bike značky Honda bol pre tento rok úplne prepracovaný. Jeho štýl stále vychádza z originálu, bol však doplnený o moderné a prémiové prvky, ako sú inverzná vidlica či dva zadné tlmiče, LCD prístrojový panel, systém ABS prepojený s jednotkou IMU, či komplet LED osvetlenie tvorené výhradne LED diódami. Jeho 125 cm3 vzduchom chladený motor disponuje výkonom 6,9 kW a spotrebou paliva 1,5 l/100 km; pohotovostná hmotnosť je iba 107 kg. 

Model Honda Monkey je pravdepodobne známy najmä ako výrazná ikona 70. rokov minulého storočia, svetlo sveta však prvýkrát zazrel už v roku 1961. Tento stroj pôvodne disponoval motorom so zdvihovým objemom 49 cm3 a bol vyvinutý ako detská hračka pre zábavný park Tama Tech v Tokiu. Bol však natoľko úspešný, že vznikla aj cestná verzia, ktorá sa v roku 1963 začala vyvážať do Ameriky a do Európy. Tá sa vyznačovala výraznou chrómovanou nádržou, sklopnými riadidlami a napevno zabudovanými kolesami s priemerom 5 palcov.

Za svoju obľubu model vďačil roztomilému dizajnu, ktorý si každý ihneď obľúbil, malým rozmerom a mimoriadne nízkej hmotnosti – vďaka čomu si mohol majiteľ s motocyklom v meste užiť veľa zábavy. Do roku 1969 sa kolesá motocykla zväčšili na 8 palcov a od roku 1970 sa model stal ešte obľúbenejším vďaka využitiu rýchlo demontovateľných vidlíc, vďaka ktorým ho bolo možné naložiť do batožinového priestoru malého automobilu.

Zlomovým v histórii modelu Monkey bol rok 1978. Stroj získal nový vzhľad s nádržou v tvare kvapky a stal sa mimoriadne obľúbeným medzi zástupmi vodičov obytných vozidiel, ktorí hľadali praktický dopravný prostriedok použiteľný po tom, čo s obytným vozidlom niekde zaparkujú. A práve vtedy si vyzývavý model Monkey získal miesto v miliónoch sŕdc; so svojou 3-stupňovou prevodovkou a odstredivou spojkou (na ovládanie ktorej neboli potrebné „tradičné“ motocyklistické schopnosti) poskytol miliónom jazdcov prvé skúsenosti s otočením plynovej rukoväti na jednostopovom motorovom vozidle.

A keďže bol taký zábavný a tak ľahko ovládateľný, zohral pri popularizácii motocyklov medzi širokou verejnosťou pravdepodobne väčšiu rolu než akýkoľvek iný stroj. So svojimi hrubými kolesami, „opičími“ riadidlami, drobnou palivovou nádržou a veľkým mäkkým sedadlom patrí Monkey nezameniteľne do svojej doby, ale – rovnako ako náklonnosť, ktorú k nemu jeho majitelia prechovávajú – je zároveň nadčasový.

Informácie o modeli

  • Vzhľad, lakovanie a chrómované diely vychádzajú do veľkej miery z originálu
  • 125 cm3 vzduchom chladený motor disponuje výkonom 6,9 kW, krútiacim momentom 11 Nm a spotrebou 1,5 l/100 km
  • Oceľový rám, inverzná vidlica, dva zadné tlmiče a pneumatiky s priemerom 12 palcov
  • Pohotovostná hmotnosť 107 kg, rázvor kolies 1 155 mm a výška sedadla 775 mm
  • Všetky svetlá sú vybavené prémiovými LED diódami

Po nedávnom úspechu ostro rezaného MSX125, ktorý uspokojil požiadavky záujemcov o moderný a univerzálny malý mestský motocykel, nastal čas na návrat názvu Monkey a znovuzrodenie stroja pripraveného pre mestá 21. storočia.

Nový model musel, pochopiteľne, vychádzať z klasického štýlu Monkey. Lichobežníková silueta zvýrazňuje kompaktnú dĺžku a zároveň proporciám stroja dodáva hĺbku a hmotu. Jednoduché zakrivené plochy sú navzájom nezávislé a vyskytujú sa po celej ploche stroja.

Lesklá 5,6-litrová palivová nádrž lakovaná rovnakou farbou ako rám, kyvné rameno a zadné tlmiče, predstavuje korunu celého stroja a hrdo nesie historické 3-D Old Wing dizajnové logo Honda. Chrómovaný oceľový predný a zadný blatník či evokatívne prelisovaný kryt výfuku, okrúhle zrkadlá či zdvihnuté riadidlá – všetky tieto prvky vzdávajú česť origin

Evokujúca reinkarnácia klasického vzhľadu je pretkaná modernými technológiami: kruhový prístrojový panel s digitálnym LCD displejom obsahuje ukazovateľ rýchlosti (ktorý pri zapnutí zapaľovania hravo zabliká), tachometer s dvoma dennými počítadlami prejdených kilometrov, či šesťdielny ukazovateľ stavu paliva; všetky svetlá sú vybavené LED diódami; kľúč s vnútorným výbrusom (na ktorom je tiež umiestnené logo Old Wing) ponúka funkciu „odpovede“, keď po stlačení tlačidla svetlá stroja zablikajú, čo majiteľovi uľahčí nájsť stroj na preplnenom parkovisku; jednokanálový systém ABS je spojený s jednotkou na meranie zotrvačného momentu (IMU), ktorá obmedzuje „dvíhanie“ zadku pri silnom brzdení.

Taktiež hnacie ústrojenstvo zostáva verné svojmu pôvodu. Horizontálne umiestnený jednovalcový SOHC motor s objemom 125 cm3 v modeli Monkey je jednoduchý, robustný a vyladený s dôrazom na praktickú použiteľnosť v meste. Vzduchom chladený motor s vŕtaním a zdvihom 52,4 × 57,9 mm a s kompresným pomerom    9,3 : 1 je vybavený elektronickým vstrekovaním paliva PGM-FI a disponuje výkonom 6,9 kW pri 7 000 ot./min. a krútiacim momentom 11 Nm pri 5 250 ot./min. Prevodovka je štvorstupňová a motor sa vyznačuje spotrebou paliva 1,5 l/100 km (v režime WMTC).

Oceľový základný rám modelu Monkey bol vyladený s ohľadom na rovnováhu medzi tuhosťou a poddajnosťou. Vďaka tomu sa skvele hodí pre celý rad podmienok, v ktorých sa bude stroj používať. Kyvné rameno s oválnym prierezom odráža kruhovú dizajnovú tému, ktorá sa prelína celým motocyklom.

Rázvor je 1 155 mm, sklon prednej vidlice a závlek dosahujú 25°/82 mm a polomer otáčania je iba 1,9 m. Pohotovostná hmotnosť je iba 107 kg a sedadlo sa nachádza vo výške 775 mm. Mäkké sedadlo je kvôli maximálnemu komfortu vyrobené z uretánovej peny s vysokou hustotou.

Inverzná vidlica je ošetrená prémiovou alumitovou povrchovou úpravou a vzadu ju dopĺňajú dva zadné tlmiče so zdvihom v osi kolesa 104 mm. Maximálna svetlá výška je 160 mm. O bezpečné zastavenie sa stará 220 mm predný kotúč a 190 mm zadný kotúč v kombinácii so systémom ABS prepojený s jednotkou IMU. Ploché 12-palcové kolesá s blokovým dezénom sú zárukou hladkej jazdy a ich rozmer je 120/80-12 65J vpredu a 130/80-12 69J vzadu.

Model Monkey 125 pre rok 2018 bude k dispozícii v troch farebných vyhotoveniach:

 

Míľniky modelu Monkey

1961

Prvý model – vyrobený pre zábavné parky, bol vybavený 5-palcovými kolesami, sklopným kormidlom, nemal odpruženie a jeho motor s objemom 49 cm3 disponoval výkonom 3,1 kW.

 

 

 

1963

 

 

 

 

 

Prvý model určený na prevádzku na verejných komunikáciách – vyvážal sa do Severnej Ameriky a do Európy.

1967

Prvý model predávaný v Japonsku – so „sklopným“ sedlom

1970

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvá verzia s rýchlo demontovateľným predným kolesom umožňujúca prepravu v kufri malého automobilu

1978

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvý model s palivovou nádržou v tvare kvapky ako pri „custom“ motocykloch

1984

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Limitovaná edícia „Gold“

1987

 

 

 

 

 

 

 

 

Model „R“ s dvojitým rúrkovým rámom a prednou hydraulickou kotúčovou brzdou

1991

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verzia v off-roadovom štýle „Baja“ s dvoma svetlometmi  

2004 Special

 

 

 

 

 

 

 

 

Vo farbách napodobňujúcich model CB750F, na ktorom Freddie Spencer získal víťazstvo v pretekoch Daytona 100    

2009 Monkey Ltd.

 

 

 

 

 

 

 

Prvá verzia s elektronickým vstrekovaním paliva, valčekovým vahadlom a predsunutým valcom  

2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nová verzia na oslavu 50. výročia začatia predaja v Japonsku  

Technické parametre

MOTOR
Typ Vzduchom chladený, štvortaktný, s rozvodom SOHC a so 2 ventilmi
Zdvihový objem 125 cm3
Vŕtanie × zdvih 52,4 × 57,9 mm
Kompresný pomer 9,3:1
Maximálny výkon 6,9 kW pri 7 000 ot./min.
Max. krútiaci moment 11 Nm pri 5 250 ot./min.
Olejová náplň Horná 1,1 litra; spodná 0,9 litra
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburácia Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI
Objem palivovej nádrže 5,6 litra
Spotreba paliva 1,5 l/100 km (v režime WMTC)
ELEKTRICKÁ SÚSTAVA
Štartovanie Elektrické
Batéria YTZ5S
HNACIE ÚSTROJENSTVO
Typ spojky Mokrá lamelová spojka
Typ prevodovky 4-stupňová
RÁM
Typ Základný oceľový rám
PODVOZOK
Rozmery (D × Š × V) 1 710 × 755 × 1 029 mm
Rázvor kolies 1 155 mm
Uhol prednej vidlice 25°
Závlek 82 mm
Výška sedadla 776 mm
Svetlá výška 160 mm
Polomer otáčania 1,9 m
Pohotovostná hmotnosť 107 kg
ZAVESENIE KOLIES
Typ vpredu inverzná vidlica, zdvih v osi kolesa 100 mm
Typ vzadu Dva tlmiče, 104 mm zdvih v osi kolesa
KOLESÁ
Typ vpredu 10-lúčové, z ľahkej zliatiny
Typ vzadu 10-lúčové, z ľahkej zliatiny
Pneumatika vpredu 120/80-12 65J
Pneumatika vzadu 130/80-12 69J
BRZDY
Typ vpredu Jedna hydraulická s 220 mm kotúčom, ABS s jednotkou IMU
Typ vzadu Jedna hydraulická so 190 mm kotúčom
SVETLÁ
Svetlomet LED
Zadné svetlo LED

Všetky parametre sú predbežné a môžu sa bez predchádzajúceho upozornenia zmeniť.

Upozornenie: Uvedené hodnoty sú výsledky namerané spoločnosťou Honda pri štandardných skúšobných podmienkach stanovených WMTC. Skúšky sú vykonávané na rovnej vozovke so štandardnou verziou vozidla, s jedným jazdcom a bez dodatočnej voliteľnej výbavy. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vášho stroja, poveternostných podmienok, stavu vozovky, tlaku pneumatík, inštalovaného príslušenstva, nákladu, hmotnosti jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.

 

   

Mohlo by vás zaujímať:

Cestovanie outdoor Príroda Radíme Vám

6 romantických botanických záhrad v Maďarsku, ktoré vás túto jar opantajú

V čase, keď sa jar v Maďarsku neodvratne blíži, 35 botanických záhrad v krajine ožíva kaleidoskopom farieb a vôní. Záhrady sa prebúdzajú a stávajú útočiskom, v ktorom kvety kvitnú s bezkonkurenčnou eleganciou a vytvárajú obraz zasnenej romantiky. Pre návštevníkov zo Slovenska môžu byť tieto arboréta, ktoré nájdete v blízkosti vášho bydliska, príjemným prekvapením, a sú […]

Čítať ďalej
Cestovanie Náš tip Radíme Vám Tlačová správa

Cestovný ruch v Česku naberá na sile, počet turistov sa vlani dostal na predcovidové čísla.

V Česku sa v minulom roku ubytovalo v hromadných ubytovacích zariadeniach takmer 10 miliónov zahraničných turistov (43,3 % z celkového počtu). Ďalších takmer 12,5 milióna hostí tvorili samotní Česi (56,7 %), ktorí sa rozhodli stráviť dovolenku v domácich ubytovacích zariadeniach. Celkovo tak vlani počet turistov, ktorí do Česka zamierili, presiahol 22 miliónov a narástol medziročne […]

Čítať ďalej
Šport

Hokej už aj z nemožného uhla

Ľad, oheň a vibrácie – to je len zopár príkladov náročných podmienok, ktorým musia kamerové systémy čeliť. Spoločnosť Axis Communications, líder v oblasti sieťového videa, v novom experimente predviedla ako jej kamera dokáže zvládať takmer čokoľvek – napríklad aj keď je zamrazená do vnútra ľadu na hokejovom štadióne. Vďaka tomu zachytila doteraz nevídaný záber.

Čítať ďalej