ONLINE MAGAZIN

Vyšperkované autá

Autá sú považované za stratovú investíciu a to napriek tomu, že obsahujú zlato, striebro či platinu, ktoré inak slúžia ako poistka proti neistote a inflácii. Mnohí si ich navyše dávajú vyšperkovať drahými kovmi a osadzovať diamantmi.

Rolls-Royce postavil 30 kusov modelu Phantom pre hotel The 13 v Macau s pozlátenou soškou na vrchu masky chladiča pokrytou 97 gramami zlata a opatrenú logom s 336 diamantmi. Dve autá majú zlatom lakovanú karosériu, zvyšné „iba“ červený lak so zlatými čiastočkami.

McNuggets Menu

McLaren F1 z 90. rokov mal motorový priestor obložený zlatou fóliou s celkovou hmotnosťou 16 g. Nebolo to pre estetiku, ale z praktických dôvodov. Zlato totiž veľmi dobre tepelne izoluje. Zlatú fóliu okolo motora dostal tiež nový McLaren 675 LT Carbon Edition upravený pobočkou McLarenu v Beverly Hills. Tá ho opatrila viacerými prvkami s vrstvou zlata ako pozlátenými kolesami, ktorých vyvažovacie závažia sú, ako inak, tiež zo zlata.

Najrýchlejšie diamanty

Logo v prednej maske Bugatti Chiron je z rýdzeho striebra. Dokonalý prenos zvuku audia zaisťujú diamantové membrány v reproduktoroch. Trojkusová séria modelu Veyron Jean Bugatti mala rám masky chladiča a logo na zadnej časti z platiny a edícia Black Bess mala pre zmenu logo pozlátené.

Zlatá DNA

Nový Rolls-Royce Phantom ponúka jedinečnú individualizáciu v podobe tzv. Galérie. Palubná doska pred spolujazdcom môže byť ozdobená umeleckým dielom podľa vlastného výberu, pričom Briti predviedli niekoľko ukážok, medzi ktorými nechýbala ani umelecká interpretácia majiteľovej DNA od známeho nemeckého dizajnéra Thorstena Francka, vyrobená v 3D tlačiarni a pokrytá 24-karátovým zlatom.

 

Bentley v zajatí drahých kovov

Bentley pripravilo 50-kusovú sériu modelu Mulsanne Hallmark Series by Mulliner, inšpirovanú najvyberanejšími drahými kovmi a luxusnými materiálmi, používanými poprednými šperkármi. Pol na pol v striebornej a v zlatej verzii. Do líšt všetkých dverí sú vložené strieborné alebo pozlátené linky a drahé kovy sú aj súčasťou intarzie v interiéri.

Pozlátené pružiny

Firma Koenigsegg na počesť desiatich rokov výroby a stovky postavených áut vytvorila model Ager S Hundre s karosériou opatrenou pruhmi zo zlata, pričom 24-karátový žltý kov sa v hojnej miere dostal do interiéru a pozlátenia sa dočkali dokonca aj pružiny a vzpery krytu motorového priestoru!

 

Náhrdelník pre Mercedes

Náhrdelníkom od Swarovského môžete za 3 360 eur vyšperkovať predné svetlá Mercedesu S kupé priamo z továrne. Krištále Swarovski súčasne s kúskami zlata použila aj francúzska značka DS vo svojej štúdii Divine na prešívanie čalúnenia.

Krištále do vrecka

Pred siedmimi rokmi pripravila japonská pobočka Mercedesu pre svojich zákazníkov obmedzenú 800-kusovú sériu luxusných kľúčov zboku posiatych rôznofarebnými krištáľmi od firmy Swarovski. Dodával sa jeden k dvom štandardným kľúčom a stál 390 eur.

Libanonský superšport Lykan hypersport mal kľúčik osadený rovno diamantmi.

Skryté umenie

Zlato dobre odoláva korózii a ide o dobrý vodič, preto sa malé množstvo využíva na exponovaných kontaktoch elektrických obvodov. Zlaté drôtiky, tenké len 50 mikrometrov, prepájajú integrované obvody s keramickou doskou

DeLorean pripravil v roku 1980 v spolupráci s American Expressom niekoľko kusov modelu DMC-12 s pozlátenou karosériou

Zlatý lak pre zákazkové modely Rolls-Royce sa nanášal v desiatich vrstvách, každá s hrúbkou 40 mikrónov

Tak trochu iné lakovanie

Veľkou módou medzi boháčmi sú v ostatnom čase laky s prímesou pravého zlata alebo diamantového prachu. Do laku unikátneho modelu Rolls-Royce Ghost Elegance sa priamo v divízii Bespoke primiešalo 1 000 diamantov rozdrvených na prášok.

Tento Rolls-Royce Ghost na sebe vozí lak s prímesou prášku z tisícky rozdrvených diamantov

Prach dodáva laku na slnku unikátnu trblietavosť, ktorú ani perleťové metalické laky nedosahujú. Celý proces trval dva mesiace. Náročné bolo aj lakovanie tridsiatich limuzín pre hotel The 13 v Macau. Dve vozidlá dostali pozlátenú karosériu a tie zvyšné majú len červený lak Stephen Red doplnený jemnými čiastočkami rýdzeho zlata.

So svojou troškou do mlyna prispela aj švajčiarska firma Luxury Refinish, ktorá svojim klientom ponúka lakovanie 32 vrstvami laku zmiešaného s jemným 101-karátovým diamantovým prachom. Predviedla to na karosérii modelu Bentley Continental GTC, ktorej úprava stála 215 000 eur, teda viac ako celé auto.

 

Keď sa to preženie

Tata Nano Gold Plus vznikla len pre výstavu. Až 80 kg 22-karátového zlata, 15 kg striebra a 10 000 diamantov premenilo najlacnejšie auto sveta na jedno z najdrahších.

Brunejský sultán Bolkiah jazdí zlatom pokrytým modelom Rolls-Royce. Toho zlata je však azda viac ako na všetkých ostatných vyšperkovaných autách dohromady.

Diamantmi za 1,5 milióna eur pokryla britská firma Jennings úplne bežný Ford Kuga. Nebolo by lepšie zvoliť na podobnú úpravu nejaké zaujímavejšie auto?

Aj pneumatiky môžu obsahovať plátkové zlato a diamanty. V minulom roku sa o to pričinila firma Z Tyre. Súprava, na ktorej dekorácii pracovali talianski klenotníci, stojí približne 565 000 eur.

Mansory Linea Vincere d’Oro je veľmi extrémne upravené Bugatti Veyron so zlato lakovanými kolesami, maskou chladiča a radom ďalších detailov.

Mám ťa rád ako…

Drahé kovy ako zlato, striebro či platina sú trvalým uchovávateľom hodnoty a slúžia ako akási poistka proti neistote a inflácii. Do polovice 20. storočia sa s nimi viazala aj hodnota niektorých mien a slúžili aj ako krytie hodnoty peňazí. Aj dnes zlato v značnej miere slúži ako rezerva bánk, ale aj ako súkromné ​​investície. Zásoby zlata v Slovenskej národnej banke sú teraz 31,6 tony v hodnote približne 1,1 mld. eur. Najväčšími držiteľmi zlata sú USA (cca 8 134 ton), Nemecko (3 381), Taliansko (2 452), Francúzsko (2 435), Čína (1 743), Rusko (1 393). Odhaduje sa, že za existenciu ľudstva bolo vyťažených 192 000 t zlata a každoročne k nim pribúdajú dve až tri tisícky ďalších ton. Ak by sa všetko doteraz vyťažené zlato dalo dokopy, naplnilo by vraj dva olympijské plavecké bazény. A striebro ešte o šesť viac. Toho bolo vydolovaného už 1,5 milióna ton. A vyťažené zásoby platiny by sa vraj zmestili do priemernej obývačky.

Mnohí svojim autám hovoria zlatíčko a možno vôbec netušia, ako blízko sú k pravde. Áno, je to tak, viac ako tretina všetkých drahých kovov skončí v automobiloch, zatiaľ čo v šperkoch je to prekvapivo oveľa menej – približne len pätina. Automobilky totiž majú v tabuľke prvkov silne zaškrtnuté nielen železo či hliník, ale aj zlato, striebro, platinu či paládium. S autom si kupujeme aj malé množstvo (gramy či len miligramy) týchto drahých kovov, ktoré sú pre svoje vlastnosti nevyhnutné pre správne fungovanie katalyzátorov, airbagov a niektorých prvkov elektroinštalácie a integrovaných obvodov.

A ďalším prekvapením je, že zlato, striebro či platina, ktoré sa niekomu práve hojdajú na krku, boli možno v minulom živote súčasťou nejakého auta, a kým z nich vznikol šperk, mohli niekoľkokrát obísť zemeguľu.

Zlato pre svoju odolnosť na vplyvy prostredia slúži predovšetkým na zabezpečenie dobrej vodivosti dôležitých spojov v elektronických obvodoch. Výborná elektrická a tepelná vodivosť striebra a jeho odolnosť proti korózii zase pomáhajú v niektorých prvkoch elektroinštalácie a vrstva nanočastíc striebra slúži v zadných sklách áut ako ochrana pred slnečným žiarením.

Vo svetovom priemysle sa ročne spracujú stovky ton striebra, zlata a platiny. A veľká časť z nich smeruje do áut. Niet teda divu, že autopriemysel mnohokrát ovplyvňuje aj ceny týchto komodít, čo sa najnovšie prejavilo na cene paládia, ktoré sa používa nielen do katalyzátorov na elimináciu nežiaducich emisií, ale aj v detonátoroch airbagov. Cena tohto kovu tento rok na jeseň prvýkrát od roku 2001 prekročila hranicu 1 000 dolárov za troyskú uncu (31,10 g) a prvýkrát tak prekonala platinu. Od začiatku tohto roka si paládium pripísalo takmer 50-percentný nárast, desaťkrát väčší ako platina a trikrát viac ako v prípade zlata. Ide tak v súčasnosti o jednu z najviac sa zhodnocujúcich komodít. Analytici to dávajú do súvislosti s aférou Dieselgate a so zvýšeným dopytom po benzínových motoroch, ktoré paládium používajú vo svojich katalyzátoroch, zatiaľ čo naftové motory využívajú viac platinu. Už sa tiež objavili špekulácie, že sa v autách s benzínovým motorom začne v katalyzátoroch používať namiesto paládia lacnejšia platina. A cenami drahých kovov a tiež kobaltu a lítia určite pohne aj väčšia orientácia na elektromobily, ktoré ich majú vo svojich batériách. Tona uhličitanu lítneho, z ktorého sa lítium získava, dnes stojí už takmer 11 700 eur.

Stopové množstvo drahých kovov má kdesi v útrobách z technických dôvodov každé auto, mnohí ich však chcú využiť aj z estetických dôvodov a vystaviť ich na svojom voze na obdiv. A nielen zlato, striebro či platinu, ale napríklad aj diamanty.

Pre bohatých zákazníkov pripravujú luxusné značky a špecializované firmy extra vyšperkované verzie. Rozsah úprav závisí len od výšky sumy, ktorú sú ochotní minúť. Asi nebude prekvapením, že väčšinou smerujú k zákazníkom z oblasti Perzského zálivu či Ruska. O čo menej majú vkusu, o to pevnejšie musia mať nervy. Vyraziť s nimi do premávky musí byť ako prevážať Rembrandta električkou v podpazuší.

Drahé kovy sa z jednej tretiny využívajú v autopriemysle, v klenotníctve len z pätiny

Viac zaujímavých článkov nájdete v časopise Auto Motor a Šport

 

 

Mohlo by vás zaujímať:

Lifestyle Náš tip Umenie a kultúra

Ríša snov Mira Žbirku zaujala filmárov

Videoklip k skladbe Mira Žbirku – Ríša snov je už piatym klipom a singlom z oceňovaného albumu Posledné veci. Skladbu z albumu, ktorý získal  štyri ceny Anděl, Cenu SOZA za najpredávanejší album a mnoho ďalších cien a ktorú nahrali David Žbirka a Oliver Torr, si do seriálu ADIKTS vybral režisér Adam Sedlák, držiteľ Českého leva za film […]

Čítať ďalej
Automobily Náš tip Radíme Vám

Základné faktory, ktoré ovplyvňujú cenu dopravy počas zimy

Základné faktory, ktoré ovplyvňujú cenu dopravy počas zimy

Čítať ďalej
Lifestyle Náš tip

Ako dopadli najznámejší mafiánski bossovia a gangstri?

V televíznych seriáloch a dokumentoch o skutočných zločinoch žiari len málo mien tak jasne ako meno Colina McLarena. McLaren, bývalý detektív s vášňou pre odhaľovanie tajomstiev zločineckého podsvetia, preniesol svoje odborné znalosti na televíznu obrazovku v strhujúcom dokumentárnom seriáli Vrahovia mafie s Colinom McLarenom. Túto sériu prinesie televízna stanica Viasat Explore už 22. novembra o 21:00. V rámci […]

Čítať ďalej