Skúter Honda Forza 300 sa znova zrodil v ľahkej, kompaktnej a športovej podobe s vylepšenými technickými parametrami vrátane elektricky nastaviteľného čelného krytu, full LED osvetlenia a voliteľného 45-litrového horného boxu spojeného s inteligentným kľúčom Smart Key. Vo výbave je systém kontroly trakcie Honda (HSTC) – po prvýkrát dostupný pre skútre Honda – a nové, inteligentné prístrojové vybavenie.
Obsah:
- Úvod
- Prehľad modelu
- Kľúčové vlastnosti
- Príslušenstvo
- Technické údaje
- Úvod
Názov Forza je už dávno pojmom v ponuke dvojkolesových vozidiel značky Honda. História tohto prémiového skútra strednej veľkosti sa datuje od roku 2000: prvý model nastavil predlohu, zabezpečil živú jazdu, dostatok odkladacích priestorov a inovatívny kombinovaný brzdový systém. V celej Európe bol skvele prijatý a majitelia si užívali jeho multifunkčné schopnosti v každodennom živote.
Forza 300 sa neustále vyvíja a zachováva si kombináciu športového a GT charakteru ako svoju ochrannú známku. V roku 2004 sa do výbavy dostal elektronicky riadený systém s prevodovkou S MATIC CVT (prevodovka s plynule meniteľným prevodom), inteligentný kľúč na zabránenie krádeži, mimoriadne efektívne vstrekovanie paliva PGM-FI a úložný priestor pre dve integrálne prilby pod sedadlom.
V roku 2005 pribudli brzdy s ABS a v roku 2008 zase luxusné prvky ako je napr. balík s audiosystémom a reproduktormi plus modernizovaný systém S MATIC (s automatickým režimom radenia s fázovaním) a kombinované brzdy s ABS. V roku 2016 sa model Forza 300 opäť posunul vyššie s novou konštrukciou dostatočne veľkou na to, aby dokázal pohodlne odviezť dvoch ľudí, dokonca aj pri diaľničných rýchlostiach.
V roku 2018 sa predstavil radikálne prepracovaný model Forza 300. Pokračuje v úspešných šľapajach svojho menšieho brata Forza 125 (v Európe sa za 3 roky od jeho uvedenia na trh predalo 30 000 kusov) Dnes je ľahší, menší, inteligentnejší a športovejší, pritom si zachováva tie najlepšie parametre vo svojej triede „GT“.
- Prehľad modelu
Forza 300 modelového ročníka 2018 má nový, ostrý športový vzhľad a v porovnaní s predchádzajúcou konštrukciou oveľa vyrovnanejšie, ostrejšie rozmery. Rázvor a dĺžka sa zmenšili, pričom skúter je aj užší, ale má vyššie umiestnené sedadlo pre lepšiu viditeľnosť. Dokonca aj s novým zadným kolesom s väčším priemerom je o 12 kg ľahší, a to vďaka prepracovanému podvozku a rámu s novou konštrukciou, čo zlepšuje zrýchlenie, maximálnu rýchlosť a znižuje spotrebu paliva.
Ľahko nastaviteľný, nový, elektricky ovládaný čelný kryt poskytuje maximálnu ochranu voči vetru pri jazde vysokou rýchlosťou alebo úplnú slobodu v meste. Do výbavy pribudol systém kontroly trakcie Honda (HSTC), ktorý možno vypnúť alebo zapnúť z ľavého riadidla.
Prepracované prístroje prinášajú dodatočné informácie v digitálnej forme ako podpora analógových ukazovateľov. Všetky svetlá sú typu LED. Pomocou inteligentného kľúča môžete zamykať voliteľný horný box s objemom 45 litrov.
- Kľúčové vlastnosti
3.1 Výbava a štýl
- Nastaviteľný čelný kryt, elektricky ovládateľný z ľavého riadidla
- Prepracovaná prístrojová doska ponúka kombináciu analógových a digitálnych informácií
- Priestor pre dve integrálne prilby pod sedadlom
- Full LED osvetlenie
- Ostré nové línie vytvárajú športovejší, „štíhlejší“ vzhľad
Dizajnové línie modelu Forza 300 sa tiahnu dozadu od nového, elektricky ovládaného čelného krytu, ovládaného tlačidlom na ľavom riadidle, ktorý možno súvisle nastaviť v rozsahu 140 mm. Je navrhnutý tak, aby poskytoval ochranu pred vetrom (vzduch prúdi okolo jazdca a nad jeho hlavou), a aby sa znížil hluk vetra. Stabilitu a pohodlie pri vyšších rýchlostiach – a na dlhé vzdialenosti – možno okamžite vymeniť za väčší pocit slobody po presunutí krytu do spodnej polohy jednoduchým stlačením tlačidla na ľavej strane krytu, a premiestniť ho do akejkoľvek polohy v rozmedzí 140 mm.
Pod sedadlom možno uložiť dve integrálne prilby. Úložný priestor je tiež možné rozdeliť a uložiť prilbu a/alebo vybavenie do dažďa a tašky veľkosti A4. Ľavé predné vnútorné aerodynamické vrecko je uzamykateľné a vnútorný priestor možno usporiadať pre pohodlie jazdca, napríklad odložiť telefón a fľašu s vodou. Nachádza sa v ňom aj 12 V nabíjacia zásuvka. Všetky svetlá sú typu LED.
Inteligentný kľúč pre model Forza 300 – rovnako ako ovládanie hlavného vypínača zapaľovania a zamykania úložného priestoru – teraz ovláda voliteľný odnímateľný box s objemom 45 l, po prvýkrát na skútri Honda. Keď jazdec odíde s inteligentným kľúčom vo vrecku, box sa automaticky uzamkne. Rovnako ho možno pomocou kľúča aj zamknúť. Tlačidlo pre horný box je v spodnej časti. Aby sa zachoval vnútorný objem boxu, mechanizmus ovládacieho člena je umiestnený v zadnom telese stroja.
Medzi prepracované prístroje patrí analógový rýchlomer a otáčkomer, ktoré obklopujú digitálny displej. Zobrazenie na displeji možno prepínať medzi 3 režimami (ovláda sa prepínačom na ľavom riadidle): počítadlo kilometrov, zostávajúci dojazd a aktuálna spotreba; denné počítadlo najazdených kilometrov, priemerná spotreba a časovač; alebo teplomer okolitého prostredia a snímač akumulátora.
Tvary modelu Forza 300 zdokonaľujú jeho vzhľad aj aerodynamické vlastnosti. Je zrkadlovým obrazom populárneho modelu Forza 125 s modernými líniami, ktoré vytvárajú skutočný zmysel pre šport a slobodu. Nový model sa radikálne odlišuje od predchádzajúceho modelu. Úplne nový štýl prešiel od zakrivenejších, zaoblenejších tvarov k ostrejšiemu, dynamickejšiemu vzhľadu, ktorý dokonale ladí s agilitou a výkonom, ktoré sú spojené s kompaktnejšími rozmermi. Strieborné zvýraznenia okolo prednej časti, predného a bočného krytu dodávajú modelu viac elegancie, pričom sa zachováva celkový prémiový pocit.
Forza 300 bude k dispozícii v nasledujúcich farbách:
Modrá metalíza Crescent
Čierna Pearl Nightstar
Sivá metalíza Matt Cynos
Biela Matt Pearl Cool
3.2 Podvozok
- Úplne nový rúrkový oceľový rám, o 12 kg menšia hmotnosť s náplňami
- Kratší rázvor s ostrejšou geometriou riadenia
- Oveľa kompaktnejšie rozmery a vyššia výška sedadla
- Obe kolesá sú z hliníkového odliatku, priemer zadného kolesa je 14 palcov
Forza 300 modelového ročníka 2018 má úplne nový podvozok, ktorý je o 12 kg ľahší a stroj s náplňami má hmotnosť 182 kg. Základ tvorí rúrkový oceľový rám, ktorý skrátil rázvor o 35 mm na 1 510 mm. Sklon je mierne strmší na úrovni 26,5° (z 27°), vzdialenosť uhla sklonu osi je 89 mm. Chladič a akumulátor sa nachádzajú medzi palivovou nádržou a úložným priestorom pod sedadlom, takže hmotnosť sa sústredila do stredu.
V porovnaní s predchádzajúcim modelom je celková dĺžka o 25 mm kratšia na úrovni 2 140 mm. Výška sedadla sa zvýšila o 62 mm na 780 mm. Poloha jazdca je prirodzene vzpriamená a podporuje vynikajúcu viditeľnosť do všetkých strán. Šírka riadidiel je teraz 755 mm (o 2 mm menej ako predchádzajúca konštrukcia), šírka prednej časti je 580 mm a šírka zrkadiel 860 mm – tieto kompaktné rozmery umožňujú ľahké prepletanie upchanými ulicami.
Robustným teleskopickým vidliciam s priemerom 33 mm zodpovedajú dvojité zadné tlmiče – nastaviteľné prostredníctvom pružiny so 7 stupňami predpätia – fungujú v spolupráci s jednodielnym hliníkovým výkyvným ramenom.
15-palcové predné koleso z hliníkovej zliatiny je vybavené pneumatikou rozmeru 120/70-15. Vzadu je 14-palcové koleso (o 1 palec viac ako predchádzajúci model) s pneumatikou rozmeru 140/70-14, ktoré zaisťuje maximálnu trakciu a pohodlie pri jazde.
Jednoduchý kotúč s priemerom 256 mm vykonáva funkciu bŕzd vpredu. Vzadu mu sekunduje kotúč s priemerom 240 mm s 2-kanálovým systémom ABS na bezpečné brzdenie na klzkých povrchoch.
3.3 Motor
- Lepšie zrýchlenie, vyššia maximálna rýchlosť a nižšia spotreba paliva
- Systém kontroly trakcie Honda v štandardnej výbave, vypínateľný tlačidlom na ľavom riadidle
Nový model Forza 300 zdieľa svoj štvorvalcový, kvapalinou chladený motor SOHC so vstrekovaním paliva a s objemom 279 cm3 s legendárnym modelom SH300i. Výkonové charakteristiky sú vyladené tak, aby bola jazda pri nízkych, stredných a vysokých otáčkach zábavná – a okrem toho sa zaistila nízka spotreba paliva.
Vŕtanie a zdvih majú hodnotu 72 mm x 68,5 mm, kompresný pomer je 10,5 : 1. Maximálny výkon je 18,5 kW pri 7 000 ot./min., krútiaci moment dosahuje 27,2 Nm pri 5 750 ot./min. Nové modely majú o 12 kg nižšiu hmotnosť, čo prispelo k lepším parametrom jazdy: zrýchlenie z 0 – 200 m za 11,1 s, max. rýchlosť je 129 km/h, čo sú v porovnaní s predchádzajúcim modelom o 0,3 s a 2 km/h lepšie hodnoty. Spotreba paliva je 3,1 l/100 km (režim WMTC). Palivová nádrž má objem 11,5 litra, takže potenciálny dojazd je viac ako 350 km.
Významnou novinkou pre model Forza 300 je systém kontroly trakcie Honda (HSTC) – systém sa po prvýkrát dostal do výbavy skútra Honda. Systém HSTC zisťuje rozdiel medzi otáčkami predného a zadného kolesa, vypočítava pomer prekĺzavania a následne reguluje krútiaci moment motora prostredníctvom vstrekovania paliva, aby sa znova zaistil záber zadného kolesa. Systém HSTC je vypínateľný tlačidlom na ľavom riadidle. Ak sa systém aktivoval a reguluje záber kolesa, na digitálnom displeji bude blikať kontrolka „T“.
Motor modelu Forza 300 je osvedčený a skonštruovaný tak, aby mal vysokú životnosť – valcové vahadlo, obyčajné ložiská kľukového hriadeľa a utesnená kľuková skriňa sú zárukou dlhodobej spoľahlivosti. Objem olejovej náplne je 1,7 litra a o 5 mm odsadený valec znižuje vnútorné trenie. Automatická odstredivá spojka spolupracuje s prevodovkou V-Matic (s pomermi nastavenými na rýchle reakcie pri nízkej rýchlosti a inteligentnú akceleráciu) a stálym prevodom zabezpečeným pomocou remeňa.
- Príslušenstvo
Pre model Forza 300 je k dispozícii rad originálneho príslušenstva Honda. Obsahuje:
– 45-litrový inteligentný horný box,
– zadný nosič (priame upevnenie),
– vnútorné tašky,
– vyhrievané rukoväte,
– poplašný systém.
- Technické údaje
MOTOR | |
Typ | 4-taktný, 4-ventilový, kvapalinou chladený |
Objem motora | 279 cm3 |
Vŕtanie x zdvih | 72 mm x 68,5 mm |
Kompresný pomer | 10,5 : 1 |
Max. výkon | 18,5 kW pri 7 000 ot./min. |
Max. krútiaci moment | 27,2 Nm pri 5 750 ot./min. |
Objem oleja | 1,7 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Vstrekovanie paliva | PGM-FI |
Objem palivovej nádrže | 11,5 l |
Spotreba paliva | 3,1 l/100 km |
ELEKTRICKÝ SYSTÉM | |
Štartér | Elektrický |
Kapacita akumulátora | 12 V, 8,6 Ah |
Výkon ACG | 340 W |
POHONNÁ JEDNOTKA | |
Typ spojky | Automatická odstredivá spojka, suchá |
Typ prevodovky | CVT |
Stály prevod | remeň |
RÁM | |
Typ | Spodná oceľová konštrukcia |
PODVOZOK | |
Rozmery (d x š x v) | 2 140 mm x 755 mm x 1 470 mm |
Rázvor | 1 510 mm |
Uhol sklonu osi | 26,5° |
Vzdialenosť uhla sklonu osi | 89 mm |
Výška sedadla | 780 mm |
Svetlá výška | 135 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 182 kg |
Polomer otáčania | 2,4 m |
ZAVESENIE KOLIES | |
Vpredu | φ 33, teleskopické |
Vzadu | Dvojité tlmiče |
KOLESÁ | |
Priemer disku vpredu | 15 palcov |
Priemer disku vzadu | 14 palcov |
Pneumatika vpredu | 120/70 R15 |
Pneumatika vzadu | 140/70 R14 |
BRZDY | |
Typ systému ABS | 2-kanálový |
Vpredu | φ 256 mm, jednoduchý kotúč |
Vzadu | φ 240 mm, jednoduchý kotúč |
Všetky technické údaje sú dočasné a môžu sa zmeniť bez predchádzajúceho upozornenia.
** Upozorňujeme, že uvedené údaje získala spoločnosť Honda za štandardizovaných skúšobných podmienok predpísaných normou WMTC. Testy sa vykonávajú vo valcovej skúšobni použitím štandardnej verzie vozidla len s jedným jazdcom a bez ďalšieho voliteľného vybavenia. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vozidla, počasia, podmienok na ceste, tlaku v pneumatikách, namontovaného príslušenstva, hmotnosti nákladu, jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.